נחירות קשות בלילה

תוכן עניינים

נחירות קשות בלילהבמהלך השינה כל השרירים שלנו נרפים, בין היתר גם שרירי הלשון. מעבר אוויר ברקמות הרפויות מוביל לתנודות המפיקות צליל – נחירה. יש גורמים שונים אשר מגבירים את עוצמת הנחירה, גורמים אלו יכולים לגרום לסבל בקרב הנוחר ולמי שנמצא סביבו. הגורמים יכולים להיות עישון, צריכת אלכוהול מוגברת, השמנת יתר ועוד סיבות רפואיות בהן נדון בהמשך. נציין, נחירות קשות בלילה ניתנות לטיפול אשר נמצא אפקטיבי בקרב מטופלים רבים.

 

מהי נחירה?

נחירות קשות בלילה מתרחשות כאשר נוצר רטט של הרקמות הרכות בדרכי הנשימה העליונות. הנחירות נשמעות בזמן שהנוחר מכניס אוויר לריאות לרוב. נחירות לאו דווקא מעידות על בעיה כלשהי, למען האמת רבים נוחרים מדי פעם. כאשר ישנן נחירות קשות בלילה, משמע נחירות עוצמתיות שמפריעות לניהול אורח חיים תקין, כאן יש בעיה שנדרש טיפול עבורה. נחירות קשות בלילה יכולות להעיד או להוביל לבעיות רפואיות ולכן, יש להבחין מתי מדובר על תופעה מתמדת הדורשת טיפול ומתי מדובר על נחירה באופן חד פעמי.

מי סובל מנחירות קשות?

נחירות קשות מאופיינות עם מעשנים (בעיקר בגיל מבוגר), אנשים הסובלים מהשמנת יתר וצריכת אלכוהול מוגברת תורמת לסבירות בה תסבלו מנחירות קשות. מלבד לכך, יש גם בעיות רפואיות אשר מובילות לתוצאה הזאת. מי שסובל מצניחה של הענבל (שנמצאת בלוע) הוא בעל סיכון גבוה יותר לנחירות קשות. כמו כן, הסבירות היא שאנשים מבוגרים יסבלו מנחירות קשות מכיוון שבמהלך השנים הרקמות הופכות פחות מתוחות, השרירים יהיו יותר רפויים בזמן השינה וכתוצאה מכך יבואו לידי ביטוי נחירות. 

כמעט כולם נוחרים ברמה כזאת או אחרת. עם זאת, יש מצבים בהם הבעיה היא כרונית ובנוסף לכך, גם בן או בת הזוג לידכם יכולה לסבול מהנחירות. הדרך הנכונה לפעול נגד נחירות קשות היא על ידי היוועצות עם רופא ושינוי באורח החיים. לדוגמה, אם אתם סובלים מהשמנת יתר יהיה עליכם לרדת במשקל. מלבד לכך, גם הצורה בה אתם ישנים יכולה להקל על הבעיה, שינה על הצד יכולה לעזור לכם להפסיק או להפחית את הנחירות. כיום יש מכשור רפואי מתקדם וניתוחים שהוכחו כתורמים משמעותיים לסיוע בהעלמת נחירות קשות בלילה. 

קראו עוד על: צלילים ונשימות רועמות במהלך נחירות

מתי צריך לפנות לטיפול?

חלק מהנוחרים יסבלו מהפרעת שינה הנקראת בשפה המקצועית דום נשימה חסימתי בשינה, OSA – Obstructive Sleep Apnea. על פי מחקרים כ-2% עד 4% מהסובלים בהפרעה זו הם גברים ואילו בקרב נשים רק 1% עד 2% סובלות מההפרעה. דום נשימה חסימתי פוגע באורח החיים של מי שסובל ממנו, מעלה את לחץ הדם, מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות לב ושבץ. מלבד לכך, ההפרעה גורמת לירידה באיכות אורח החיים בגלל נדודי שינה, עייפות, ירידה בחשק המיני, נחירות ועוד. כדאי לברר מול רופא ולשלול הפרעה מסוג זה.

אם אתם חווים כאבים בחזה במשך הלילה, אתם נחנקים, הגרון כואב לכם בבוקר ויש לך קושי בלהתרכז, חשוב לפנות לטיפול רפואי. כמו כן, תמיד חשוב לחשוב על בן הזוג שלכם שיישן אתכם במיטה. נחירות קשות בלילה פוגעות באיכות החיים שלך, אבל גם באיכות החיים של בן או בת הזוג. נרגיע ונאמר, לרוב הנחירות שאתם חווים במהלך הלילה אינן מסוכנות לנוחר. עם זאת, חשוב לשלול הפרעה מסוג OSA שעלולה להוביל לבעיות רפואיות אחרות. הבדיקה שאתם צריכים לעשות היא במעבדת שינה ובאמצעות טיפול CPAP.

 

איך להיפטר מנחירותאיך להיפטר מנחירות?

כדי להיפטר יש כמה דברים שתוכלו לעשות באופן עצמאי או בליווי רפואי. היתרון לא מגיע תוך יום וחשוב להבין שאתם נכנסים לתהליך:

  • מסכת CPAP – טיפול CPAP הוא טיפול במעבדת שינה. במהלך הטיפול תהיה עליכם מסכה שתפקידה להזרים אוויר בלחץ גבוה וגם למעשה מוחדרת כמות גדולה של חמצן לריאות ולקנה הנשימה. כמו כן, יש מסכות CPAP שהן ביתיות ויכולות לתרום באופן מיידי לשיפור באיכות השינה.
  • צורת שינה – שינה על הגב מגבירה את הסיכון לנחירות. לכן, אחד הטיפים להפחתת נחירות קשות בלילה היא על ידי שינה על הצד או על הבטן. שינה על הבטן והצד מסייעת למעבר אוויר תקין יותר וללא רעש בחללי האוויר בגוף שלנו.
  • דיאטה – עודף משקל הוא אחד מהסיבות העיקריות של נחירות קשות בלילה. אדם שסובל מעודף משקל הוא בעל סבירות גבוהה לסבול מנחירות ולכן, דיאטה יכולה לעזור פה. הדיאטה תורמת להפחתה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא בעדיפות גם להימנע מצריכת אלכוהול מופרזת. 
  • גלי רדיו – טיפול בגלי רדיו הוא טיפול שאורכו כרבע שעה. בטיפול זה המטפל יוצר מעין צלקת בלוע שמקשה את החך ודרך זאת, גם אתם פחות תרעישו בלילה. טיפול בגלי רדיו נמצא אפקטיבי, אך לעיתים צריך לחזור על הטיפול אחת לכמה חודשים.
  • ניתוח – יש שני ניתוחים שנמצאו יעילים להפסקת נחירות קשות בלילה –  קידום בסיס לשון וקיצור ענבל. ניתוח קיצור ענבל מתבצע בהרדמה מקומית, הניתוח אורך מספר דקות. הניתוח פשוט ובלי סיבוכים בדרך כלל, לעיתים ישנן בעיות זמניות של דיבור. קידום בסיס לשון הוא גם ניתוח שתורמת לפתיחת מעבר גדול יותר של אוויר. הניתוח אורך כשעה וגם הוא יכול לכלול קשיים מסוימים בדיבור ובבליעה מספר שבועות לאחר הניתוח. 
  • ארוחה לפני שינה – עוד דרך לטפל בבעיית הנחירות היא על ידי הפחתת גודל הארוחה לפני השינה. ארוחה גדולה לפני השינה יכולה לגרום להצטברות חומצות הקיבה וגורמות לריפלוקס המוביל להיצרות דרכי הנשימה. כמו כן, גם מוצרי חלב יכולים לגרום לנחירות.
  • מכשיר אדים – מכשיר אדים יכול לסייע לפתיחת דרכי הנשימה. זאת בשונה מתכשירים אחרים אשר מתבססים על אוויר יבש ויכולים אף להחמיר את מצב הנחירות.

קראו עוד על: איך מפסיקים נחירות?

נחירות עקב מבנה הלסת והפה

גם אנשים רזים יכולים לסבול מנחירות כאשר מחיצת האף עקומה. לאחר שאובחנתם וזוהה שזאת הבעיה שמובילה לנחירות קשות בלילה, הפיתרון שלכם הוא לעבור ניתוח באף. טיפול זה לא רק משפר את השינה, אלא גם משפר את הנשימה האפית במהלך היום. על פי מחקרים, ניתוח אף מוריד את עוצמת הנחירה ולעיתים גם מעלים את הנחירה באופן מוחלט. מומלץ להתייעץ עם רופא אף-אוזן-גרון כדי לוודא שהבעיה היא במבנה האף.

 

אופן הטיפול

אופן הטיפול בנחירות קשות בלילה הוא הגעה למרפאה בה יש מתמחים של אף אוזן גרון. תחילה יש להכיר את המטופל ולבדוק האם מדובר על בעיה תורשתית, האם עבר ניתוחים בדרכי הנשימה בעבר, האם הוא מעשן, באיזה תדירות הוא צורך אלכוהול ולערוך בדיקה פיזית. במקרים מסוימים יצטרך המטופל גם לעבור צילום CT ובמקרים אחרים MRI. זאת על מנת שיוכל הרופא המטפל לקבל תמונה של מבנה דרכי הנשימה ולאבחן את הטיפול המומלץ למטופל. טרם הטיפול ייתכן והמטופל יתבקש לעבור בבדיקה במכון שינה כדי לשלול בעיות אחרות. 

נחירות קשות בלילה מהוות בעיה פיזית שמובילה לירידה באיכות החיים. עם זאת, לנוחר יכול להיווצר גם משקעים נפשיים עקב הבעיה. חשוב לנוחר ולסביבתו לקבל את התהליך שאותו הוא עובר, לתמוך בו ולא לזרוק הערות שיכולות לגרום לחוסר ביטחון בפן הזוגי. 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו