נחירות אצל גברים

תוכן עניינים

 

נחירות אצל גבריםנחירות- הפקת צליל בזמן השינה בעקבות מעבר צר מדי לאוויר באזור הלוע והגרון. רעש הנחירה מגיע מאחורי הפה במקום בו נפגשים יחדיו הענבל, הלשון, הגרון העליון והחך והן נובעות כתוצאה מרטט של רקמות רכות באזורים אלו.

בחלק מן המקרים נחירות אצל גברים מצביעות על בעיות רפואיות אחרות אותן ניתן לאבחן באמצעות בדיקה במעבדת שינה. ברוב בעיות השינה ניתן לטפל ולהעניק לילה שקט הן לאדם הסובל מהן והן לסובבים אותו.

מדוע גברים נוחרים יותר מנשים?

נחירות אצל גברים – הנחירות נחשבות לסממן גברי מובהק, כ- 60% מן הגברים נוחרים בשנתם, נחירות בקרב נשים ונחירות בקרב ילדים נפוצות הרבה פחות. מדוע? כפי שהוזכר קודם תופעת הנחירות קשורה לרטט של הרקמות הרכות (ריכוזי שומן) באזור הלוע. לגברים, באופן פיזיולוגי, קיימת כמות גבוהה יותר של רקמות רכות מאשר לנשים.

בעוד שהשומן הנשי מתפרש לצדדים (לירכיים ולאגן) השומן הגברי מתרכז באמצע הגוף (בצוואר ובבטן). גם ההורמון הגברי, טסטוסטרון, משחק תפקיד חשוב בתופעת הנחירות על ידי החלשת השרירים של דרכי הנשימה העליונות- מה שמוביל לנחירות.

גורמים כללים לנחירות אצל גברים

  • הפה והלוע- ענבל ארוך, חיך רפוי, חסימה במעברי האף, שקדים מוגדלים, לשון גדולה או צוואר קטן ושמן עלולים לגרום לנחירות כאשר הם מתחככים אלו באלו ויוצרים מעבר צר לנשימה.
  • עישון- העישון מגרה את האזור ועלול לגרום לדלקות ולנפיחויות המצרות את דרכי האוויר העליונות. כמו כן ירידה בכמות הניקוטין הנצרך במהלך הלילה גורמים לשינויים פיזיולוגיים המעודדים נחירות.
  • השמנת יתר- שומן עודף גורם להיצרות של מעבר האוויר בחלל האף.
  • גורמים נוספים- גודש באף, אלרגיות, הצטננות, אלכוהול, תרופות הרגעה ועוד.

נחירות אצל גברים כבעיה בריאותית

הנחירה עצמה אינה מהווה סיכון אך לעיתים היא מצביעה על בעיה רפואית רצינית יותר כמו דום נשימה בשינה. תופעה זו עלולה לסכן את בריאותו של הסובל ממנה ואף את חייו.

במצב של דום נשימה האדם מפסיק לנשום למשך מספר שניות במהלך השינה. בזמן זה לא מגיעה כמות מספקת של חמצן אל המוח וייתכנו פגיעות בריאותיות כמו לחץ דם גבוה, התקף לב, אירוע מוחי ואף מוות. נזקים נוספים הינם: פגיעה בתפקוד המיני, עצבנות, דיכאון, עייפות וחוסר ריכוז.

מכיוון שאדם מן השורה לא יודע להבחין בין נחירות רגילות לנחירות המצביעות על דום נשימתי חשוב לכל מי שנוחר לפנות למומחה כדי שיאבחן זאת וימליץ על שיטת טיפול יעילה.

אבחון וטיפול בנחירות בקרב גברים

אבחון ניתן לעשות אצל רופא אף- אוזן- גרון אשר לעיתים מפנה גם לבדיקה במעבדת שינה. במעבדה בודקים מה מתרחש בגופו של האדם הנוחר בזמן השינה (תנועות גוף, לחץ דם, נשימות וכדומה). נחירות אצל גברים לעיתים נשמעים כנחירות רגילות אך חשוב לשמור על מעקב על מנת לא להיות מופתעים.

טיפול בתופעת הנחירות יכול להיעשות בדרכים שונות ובהתאם לגורם:

1. טיפולים התנהגותיים- מומלץ להימנע משינה על הגב, להימנע משתיית אלכוהול או נטילת תרופות מרגיעות לפני השינה ולמי שסובל מעודף משקל מומלץ להפחית את משקל.

2. עזרים חיצוניים- מדבקות ומסיכות אוויר.

3. טיפולים פולשניים-

גלי רדיו- בעזרת אלקטרודות המוצמדות לאף, לחך או לענבל מזרימים גלי רדיו המכווצים את הרקמה באזור החיך ומגדילים את פתח האוויר. טיפול זה נעשה בהרדמה מקומית ולא מיועד למי שסובל מתסמונת דום נשימתית.

ניתוח פלסטי- נעשה בהרדמה כללית ובמהלכו מסירים את השקדים, הענבל וחלק מן החיך הרך ומאפשרים מעבר אוויר טוב יותר. ניתוח המחייב אשפוז ועלול לגרום לכאבים.

ניתוח אף-  יישור המחיצה או הקטנת הקונכיות בעזרת ניתוח מעניק 90% הצלחה ומבוצע בהרדמה מקומית.

ניתוח לייזר- הסרה של חלק מן החיך באמצעות לייזר, נעשה בהרדמה מקומית ואינו מתאים לסובלים מדום נשימתי.

השפעות חברתיות של נחירות אצל גברים

לבעיית נחירות אצל גברים ישנן השלכות רבות אשר משפיעות בסופו של דבר על אותם הגברים במגוון של היבטים כמו למשל בהיבט הבריאותי, בהיבט הזוגי, לעתים אפילו בהיבט החברתי ועוד… מעבר להשפעות הבריאותיות הרבות שעלולות להופיע בעקבות נחירות אצל גברים, עליהן הרחבנו ודיברנו בפסקאות הקודמות, נחירות המופיעות בכל שלב של החיים, עלולות לפגוע באיכות החיים ובאיכות השינה. ראשית כל, גברים רבים נתקלים במצבים שבהם עליהם לישון בחברה של גברים אחרים בשלבים מסוימים בחיים שלהם למשל: – בתקופת בית ספר, בפנימייה, במהלך שנת השירות, וכמובן בצבא. יש לא מעט גברים שמרגישים סוג של מבוכה כתוצאה מהנחירות שלהם, ופשוט לא נעים להם לישון ליד אחרים, כי הם לא רוצים להפריע להם. תחושת האשמה הזו כתוצאה מהופעה של נחירות אצל גברים, מלווה אותם ומשפיעה על מצב רוחם.

השפעת נחירות אצל גברים על זוגיות ומציאת אהבה

בעיית הנחירות עלולה להשפיע במידה רבה גם בתהליך של מציאת בת זוג. אותם גברים בעצם נמנעים מקיום קשרים זוגיים מחייבים וארוכי טווח ולכן מראש הם מתקשים להתחייב ולמצוא זוגיות. החשש הזה בהחלט מלווה אותם ולעתים אף הופך לפחד ממשי וחרדה.

טיפולים ברפואה המשלימה להתמודדות עם נחירות אצל גברים

הרפואה המשלימה עשויה להוות פתרון נהדר למצבים כאלה. הרפואה המשלימה היא רפואה אשר מאמינה ומקדשת חיבור בין המצב הנפשי הפוקד אנשים רבים, לבין הדרך שבה אותו המצב הנפשי בא לידי ביטוי באופנים פיזיים. ניתן לאמץ שיטות רבות מתחום זה כמו דיקור המסייעים באיזון הגוף, הומאופתיה התורמת רבות לחיזוק מערכת הנשימה, צמחי מרפא, ועוד. בנוסף יש פתרונות אחרים כמו למשל להגיע למעבדת שינה מקצועית שם יאבחנו ויבחנו את הבעיה בצורה עמוקה ויתאימו עבורכם את הטיפול המתאים.

לסיכומם של דברים, נחירות יכולות לפגוע באיכות השינה שלנו וגם באורח החיים שלנו ולכן חשוב לאבחן את הבעיה ביסודיות כדי להבין את המקור שלה וכך גם ניתן יהיה להתאים טיפול מתאים לשיפור המצב, עד לכדי העלמה מלאה של הנחירות.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו