טיפול בהפרעות שינה ודרכי התמודדות

תוכן עניינים

 

טיפול בהפרעות שינההפרעות שינה הינן תסמונת שכיחה בקרב אוכלוסיית העולם.

פעמים רבות, הפרעות שינה הינן רק סימפטום לבעיה עמוקה ונפשית, כמו מחשבות, מצוקה או הרגלי חיים לא נכונים, אך לפעמים הן הבעיה עצמה, ומתבטאות בתסמונת דום נשימה בשינה.

הפרעות השינה, מסיבות רגשיות מתאפיינות בקושי להירדם למרות העייפות ויקיצות רבות במשך הלילה. כאשר הפרעות השינה מחמירות במהלך הלילה, עלול האדם לסבול מהליכה תוך כדי שינה, סיוטים ועייפות בבוקר.

בדרך כלל, שכיחות התופעה הינה גבוהה יותר בקרב בני הגיל המבוגר, מגיל 65 לערך.

הפרעות שינה אשר מצטברות לאורך פרק זמן ממושך, עלולות להיות בעלות משמעות והשלכה על תחומי חיים רבים. האנשים יסבלו מבעיות קשב וריכוז, דיכאון, חרדה ותסמינים פיסיים נוספים, כמו עליה במשקל, עליה בסיכון למחלות כרוניות כמו סוכרת.

ישנם רבים מהמטופלים אשר מנסים לטפל בהפרעות השינה במגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים כמו קפה, קולה, מקלחות ועוד.

אולם, כאשר אמצעים אלה לא מועילים, או כאשר הפרעות השינה מחמירות הן מבחינת התסמינים והן מבחינת הסיבוכים, יש לטפל באמצעים פולשניים ויסודיים יותר.

טיפול שמרני בהפרעות שינה

בתחילה ינסו הסובלים מהפרעות שינה לשנות הרגלי חיים או נהוג על פי מספר המלצות אשר יוכלו לסייע להם להירדם בצורה קלה יותר, ולהתעורר פחות.

חלק מהמלצות אלו הן:

  • טקס שינה קבוע – יש להקפיד על זמן שינה בו נכנסים למיטה, לאחר התארגנות אשר נקבעה מראש. כמו כן, כדאי להימנע מארוחות כבדות או צפייה בטלוויזיה לפני השינה, ולהימנע ככל האפשר משנת צהריים ארוכה.
  • כדאי לעסוק בפעילות מרגיעה לפני השינה, כמו למשל יוגה או שמיעת מוסיקה מרגיעה, על מנת לא לחשוב מחשבות טורדניות או מדאיגות.
  • יש לנסות לטפל בגורמי המתח הנפשי שהתגלו, אשר הם אלה החשודים בגרימת הפרעות השינה. לפעמים מומלץ לטפל באירועים חריגים, על ידי עזרה פסיכולוגית קצרת מועד. ישנם טיפולים התנהגותיים-פסיכולוגיים (CBT) המיועדים לאנשים הסובלים מהפרעות שינה, ויעילותם הוכחה כטובה באופן יחסי.
  • מזונות או משקאות עמוסי קפאין ואלכוהול, עלולים לדחות את השינה ולגרום לירידה באיכותה. לאנשים הסובלים מהפרעות שינה, כדאי ורצוי להימנע ממזונות אלו.
  • את השינה כדאי לכוון לשעות בהם עייפים, ולא ללכת למיטה לפני כן.
  • יש לארגן את חדר השינה כך שיכיל רק מיטה, ללא גירויים אחרים כמו טלוויזיה, מחשב וכדומה.

טיפול תרופתי בהפרעות שינה

תרופות מרגיעות או משרות שינה, כמו תרופות המבוססות על מלטונין עשויות לסייע לאנשי רבים (כדוגמת Ramelteon).

תרופות אלו חייבות להילקח רק לאחר מרשם רופא והתייעצות עימו, והן מתאימות מאד לקשישים רבים הסובלים מן הבעיה. יש לשים לב אם קיימת קונטרה אינדיקציה ללקיחת תרופות אלו, כמו למשל מחלות כרוניות או מצב בריאותי בעייתי.

תרופות אחרות לשינה ממשפחת הבנזודיאזפינים, לא מומלצות, מכיוון שהן משרות שינה שטחית ולפעמים אף ביעותית. מעבר לכך, הן עלולות לגרום להתמכרות. במקרים חריגים, יוכל לתת הרופא מרשם לכדורים אלה, אולם יהיה צורך במעקב אחר המטופל.

במקרים בהם הפרעת השינה נובעת מדום נשימה או חסימה בדרכי הנשימה, הטיפול המומלץ יהיה טיפול באמצעות מכשיר ה-CPAP.

מכשיר זה מעביר אוויר דרך מסכה באופן ישיר לפנים. אנשים רבים סבורים כי הוא יעיל מאד, למרות חוסר הנוחיות הראשוני אשר יש בשימושו היומיומי.

מעבר לכך, כאשר לא פתרונות אלו לא נמצאים יעילים אנשים ישתמשו בצמחי מרפא אשר הוכחו כמסייעים לבעיות של הפרעות שינה, כמו מליסה רפואית או שמן לבנדר. תוספים אלה נמכרים בחנויות טבע ובתי מרקחת צמחוניים.

טיפול בהפרעות שינה באמצעות ביצוע פעילות גופנית

במידה ואתם או אחד מהקרובים שלכם סובל מהפרעות שינה על שלל צורותיה, ייתכן ששמעתם לא פעם משפטים כמו "במילא אני לא ישן, מאיפה אמצא כוחות לעשות ספורט" או "אני עייף מידי כדי לבצע פעילות גופנית כלשהי". נכון, פעילות גופנית נתפסת בתור רבים כפעולה מעייפת שוודאי לא ניתן לעשות כאשר מתמודדים עם עייפות כרונית שנובעת כתוצאה מהפרעות שינה שונות, אך למען האמת, מחקרים רבים מראים כי ישנו קשר ישיר בין ביצוע פעילות גופנית לבין טיפול בהפרעות שינה.

פעילות גופנית עשויה להועיל ולהשפיע לטובה על המצב הנפשי שלנו בהיבטים רבים למדיי, וכפי שהצלחנו כבר להבין מהשורות הקודמות בכתבה זו, הפרעות שינה רבות מופיעות כתוצאה ישירה של לחץ נפשי, או של מועקה נפשית הקיימת אצל אנשים רבים הסובלים מנדודי השונה. על כן, פעילות גופנית עשויה להפיג לחצים נפשיים רבים אשר קיימים, דבר אשר בסופו של דבר אמור להוות טיפול בהפרעות שינה. מעבר לכך, לביצוע פעילות גופנית ישנם יתרונות רבים המשפיעים בצורה חיובית על הגוף שלנו מעבר לכך שפעילות גופנית מהווה טיפול בהפרעות שינה – פעילות גופנית מסייעת להורדה במשקל, מסייעת לחילוף חומרים תקין בגוף, חיזוק השרירים בגוף, ועוד רבים.

טיפול בהפרעות שינה באמצעות רפואה משלימה

בדומה לפעילות גופנית, הרפואה המשלימה גם כן הוכחה בעבר כדבר אשר מסייע רבות להפרעות השינה השונות הקיימות בחיים שלנו. למעשה, בדומה לפעילות הגופנית ולטיפולים נוספים המוצעים לאלו שסובלים מהפרעות השינה השונות, גם הרפואה המשלימה מעמידה טיפולים רבים אשר מפיגים את הלחץ והסטרס הנפשיים. אחד מהטיפולים הרפואיים ברפואה המשלימה שעוזרים לאנשים שסובלים מנדודי שינה בצורה הגדולה ביותר זה דיקור סיני, טיפול סיני מסורתי אשר מפיג לחצים, ומעלה את רמת השמחה בחיים.

לסיכום, אנשים שונים בכל קבוצות הגילאים, סובלים מבעיות שינה כמו למשל נדודי שינה,קושי להירדם במהלך הלילה, יקיצה טבעית מוקדמת מה שהרבה פעמים פוגע באיכות החיים שלהם. לשינה מגוון של תפקידים חשובים ביולוגיים, פיזיולוגיים והורמונליים, לכן חשוב לנסות לפתור את המצב ולשפר את איכות השינה.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו