סימפטומים ואבחון דום נשימה בשינה

תוכן עניינים

 

אבחון דום נשימה בשינהתסמונת דום נשימה המתרחשת בעיקר בשינה, מאופיינת במאות התקפות של הפסקת נשימה לזמנים קצרים וקצובים (כ 10-30 שניות), אשר מורידה מאיכות השינה.

ישנה משמעות חיונית וקריטית לאבחון תסמונת זו, מכיוון שהיא עלולה להוביל לסיבוכים ומחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת ושינויים במצב הרוח כמו שקיעה בדיכאון, כתוצאה מחסר שינה כרוני, הנאגר לאורך פרק זמן ממושך.

שכיחות המחלה הינה גבוהה יחסית, ומאפיינת בעיקר גברים בגיל מבוגר, בעלי סיפור משפחתי.

הגורמים לתסמונת אינם ידועים די צורכם. אולם המנגנון הפיסי מערב את חסימת דרכי הנשימה עקב ירידת בסיס הלשון והחך. פקודה זו מגיעה מהמוח אשר אינו מצליח, עקב גורמים מסוימים, לשלוח גירויים חשמליים להמשך פעילות נשימתית סדירה.

חולים אלה נוטים להיות בעלי עודף משקל. גורם זה עלול לפעמים לתרום לחסימת דרכי הנשימה, או מצד שני להיות תופעת לוואי של תסמונת דום נשימה בשינה כתוצאה מפגיעה במערכות האנדוקריניות.

תסמיני דום נשימה בשינה

המאפיין העיקרי והשכיח ביותר של תסמונת זו הן הנחירות אשר נשמעות במהלך הלילה על ידי בן הזוג, ולא על ידי המטופל עצמו. מטרת הנחירות הללו, למעשה, היא לגרום לאדם להתעורר, על מנת שימשיך לנשום.

חולים אלה מתלוננים על עייפות כרונית, אשר תוקפת אותם גם לאחר שנת לילה, אשר הייתה לכאורה סדירה וממושכת. פעמים רבות, הם יתלוננו כי הם קמים מספר רב פעמים בלילה, וסובלים מיובש בפה, חוסר ריכוז ומחלות נלוות, כדוגמת יתר לץ דם (הנגרם משיבוש פעילות הורמונלית וירידה ברמות החמצן בגוף), סוכרת מסוג 2 (כתוצאה משיבוש פעילות הורמונלית) או מחלות לב (כתוצאה מרמת חמצון נמוכה, עייפות ותשישות כרונית). לאחר שנת הלילה, הם עלולים להעיד, בשכיחות גבוהה, כי הם סובלים מכאבי ראש, יובש בפה וכאבי גרון.

הסיכון הגדול ביותר אשר עלול להיגרם משנת לילה מקוטעת, היא הירדמות במהלך היום והפרעה משמעותית לפעילות היום יום, המתבטאת למשל בנהיגה, או פעילות אחרת הדורשת את מלוא הריכוז.

אנשים אלה, הסובלים מתשישות ועייפות כרונית עלולים להיות מעורבים יותר בתאונות דרכים או תאונות עבודה שונות, חסרי ריכוז וסובלים מדיכאון אשר עלול להשליך על תחומים אחרים בחיים. הם יתקשו ללמוד ולהתרכז, ופעמים רבות יסבלו מקשיי קשב וריכוז.

אבחון דום נשימה בשינה

למרות שתסמונת זו הינה שכיחה למדי (כ 4% מהאוכלוסייה), היא אינה מאובחנת באופן מספק ומהיר. הסיבות לחוסר אבחון זה הוא חוסר מודעותם של הרופאים והחולים לחשיבות התסמונת ולמשמעות השלכותיה.

ברוב המקרים, המטופלים יגיעו לרופא מכיוון שנחירותיהם יפריעו לבני הזוג שלהם. הרופא המטפל, אשר עלול לחשוד בתסמונת זו יישלח את המטופל לבדיקת אף אוזן גרון, אשר בתורו יציע מספר המלצות בדבר שינוי הרגלי חיים, הכוללים דיאטה, פעילות גופנית הפסקת העישון ושתיית האלכוהול. הרופא המומחה ינסה לברר את מקור החסימה.

עם זאת, לשם אבחון מיטבי, יישלח המטופל לבדיקה במעבדת שינה מקצועית (פוליסומנוגרפיה מלאה), למשך שנת לילה, או מספר לילות. בדיקה זו עשויה לתת אבחון חד משמעי, ולברר את דרגת החומרה של תסמונת דום נשימה ממנה סובל המטופל. השינה תהיה מאופיינת, מבחינה ויזואלית בתנועה, חוסר שקט, יקיצות ותחושת מחנק.

בדיקה זו הינה יקרה מאד (אם כי חלק מעלותה משולם במקרים מסוימים על ידי קופות החולים) ומסבה חוסר נוחות למטופל. כיום, אפשר להשתמש בבדיקות ביתיות, אשר מודדות באופן עקיף את תסמונת דום הנשימה באנשים. בדיקות או לא מתאימות לבעלי קוצב לב, נוטלי תרופות כרוניות (ממשפחת חוסמי אלפא), חולי סוכרת, או חולים הסובלים מחלות עצביות שונות.

בדיקה גופנית – אחד השלבים הראשונים של אבחון דום נשימה בשינה על ידי הרופא במעבדת השינה

בשלב זה של הבדיקה לאבחון דום הנשימה בשינה, רופא השינה במעבדת השינה בה אתם הולכים להיבדק, הולך לבצע ראיון קצר אל מול המטופל, ראיון אשר כולל גם מספר בדיקות גופניות – כל אלה נועדו על מנת לסייע לרופא באבחון דום הנשימה בשינה. הרופא עתיד לברר מול המטופל את הסוגיות הבאות – האם המטופל סובל מסימפטומים שונים של דום הנשימה בשינה, האם המטופל נוטה להירדם במהלך שגרת היום יום שלו ובניגוד לרצונו, ועוד שאולות בסגנון זה. לאחר מכן, המטופל עתיד לעבור מספר בדיקות רפואיות, זאת לדוגמת – מדידת לחץ דם, הפניה לבדיקות דם, ועוד נוספים. במידה שלאחר שלב הבדיקה הרפואיות מול רופא השינה, מתעורר חשש כי המטופל סובל מדום נשימה חסימתי, אזי שהוא יישלח למעבדת השינה להמשך הליכי הבדיקה.

כיצד עובדת בדיקת השינה המלאה – פוליסומנוגרפיה

בדיקה זו הינה הבדיקה המרכזית והעיקרית שהולך להתבצע על מנת לבדוק את המצב הרפואי של שינתו התקינה של הטופל, ועל מנת להחליט ולהתאים את המשך הטיפול לאותו המטופל. במהלך הבדיקה, המטופל מחובר למספר מכשירים רפואיים, אשר מטרתם לקלוט את לי המוח המופקים במהלך השינה, ומעשה לתעד ולרשום אותן. בנוסף לגלי המוח, נהוג לתעד במהלך בדיקת השינה אצל מבוגרים את כמות החמצן בגוף, לעקוב אחר הדופק, נחירות אשר קיימות, ותנועות הנשימה השונות.

מה היא בדיקת שינה ביתית וכיצד היא יכולה לסייע לאבחון של דום הנשימה?

לעתים, רופא השינה שולח את המטופל לבצע בדיקת שינה ביתית, על אף שמדובר בבדיקה הרבה פחות איכותית ומדויקת. הסיבה לקיום הבדיקה הביתית, היא כי יש אנשים מסוימים שלא מצליחים לישון בצורה ראויה במעבדת שינה, והם מצליחים לישון כמו שצריך רק בבית שלהם.
לסיכום, אין זה משנה מה גורם לדום נשימה בשינה, היום בעידן שלנו, יש קשת רחבה של טיפולים שמאפשרים לטפל בבעיה מהשורש וכך לשפר את איכות השינה שלנו, את הבריאות הפיזית וגם הנפשית, מה שיפחית משמעותית את הסיכוי לבעיות רפואיות מסוגים שונים.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו