זכויות רפואיות לסובלים מדום נשימה

תוכן עניינים

 

דום נשימה זכויות רפואיותדום נשימה הוא כינוי לתופעה הגורמת לסובלים ממנה להפסקות נשימה בזמן השינה. הפסקות הנשימה הללו עלולות להיות מסכנות חיים. כמו כן יש להן השלכות מרחיקות לכת על תפקודו היום יומי של החולה.

בשל הקשיים שמעוררת ההפרעה בתפקוד היום יומי, עשויים הסובלים מהתופעה להיות זכאים לזכויות שונות.

מהו דום נשימה וכיצד הוא משפיע על חיי היום יום של החולה?

דום נשימה הוא כינוי להפסקות נשימה ספורות במהלך השינה. הפסקות הנשימה נגרמות כנראה מצניחה של שרירים ורקמות רכות החוסמת לרגע קל את קנה הנשימה.

גוף החולה ירגיש בחוסר האוויר, ישתעל, יקיץ מהשינה, או יזוז וכך השינה תחזור לסדרה עד להפסקה הבאה.

התופעה נחשבת לבעיה רפואית כאשר נמדדות יותר מ – 5 הפסקות נשימה בשעה. מדידת הפסקות הנשימה מתבצעת במעבדת שינה.

בדרך כלל החולה יכול לסבול מן הבעיה במשך שנים רבות ולא לדעת כי יש לו בעיה. הסימפטומים של דום נשימה:

  • נחירות קולניות.
  • עייפות רבה במשך כל שעות היום.
  • נטייה להירדם באמצע היום, לעתים לא שליטה.
  • יובש בפה.
  • שינה לא איכותית הכוללת התעוררויות רבות.
  • בעיות זיכרון.
  • הפרעות קשב וריכוז.

אחת הסכנות המשמעותיות היא כי האדם יירדם במהלך היום באופן בלתי נשלט במהלך ביצוע פעולה הדורשת ערנות, כגון נהיגה.

זכויות רפואיות לסובלים מדום נשימה

דום נשימה, כאמור, גורם לעייפות רבה, ופגיעה בריכוז, תופעות אשר עלולות לפגוע בכושר העבודה של החולה ובאיכות חייו.

במצבים קשים, כאשר דום הנשימה פוגע בתפקוד היום יומי וביכולת הפרנסה, מומלץ לפנות לבדיקת הזכויות הרפואיות.

זכויות בביטוח לאומי

אחוזי נכות וקצבת נכות: אדם שאובחן כסובל מדום נשימה, ואשר ההפרעה פוגעת בתפקודו היום יומי עשוי להיות זכאי לקבלת אחוזי נכות מביטוח לאומי. על מנת לקבל את אחוזי הנכות יש להגיש בקשה למחלקת הנכות בביטוח לאומי על גבי טופס מתאים ובצרוף מסמכים רפואיים.

עם קבלת המסמכים בביטוח לאומי יוזמן החולה לועדה רפואית. במידה והועדה תשתכנע כי הפסקת הנשימה פוגעת בתפקודו ובכושר פרנסתו של החולה ייקבעו לו אחוזי נכות. חולה אשר ייקבעו לו 40% נכות ומעלה, יהיה זכאי לקצבת נכות.

דוגמה לפגיעה של דום נשימה ביכולת הפרנסה: אדם העובד לפרנסתו כנהג. אם הוא מאובחן כסובל מדום נשימה, קיים סיכון רב כי רשיונו יישלל על ידי משרד הרישוי (החוק קובע כי אנשים הסובלים מדום נשימה בדרגה חמורה, רשיונם עלול להישלל).

אדם כזה, אם לא יוכל להמשיך ולנהוג, לא יוכל להתפרנס. ולפיכך יהיה זכאי לקצבת נכות.

שיקום מקצועי: אדם שהוגדר כבעל אחוזי נכות בעקבות דום נשימה, ואינו יכול להמשיך ולעבוד במקום עבודתו הקודם עקב בעיה זו, יהיה זכאי לשיקום מקצועי מטעם ביטוח לאומי למציאת עבודה או מקצוע חלופי אותו ניתן לעשות במקביל לבעיית דום השינה.

בעלי אחוזי נכות של מעל 20% זכאים לשיקום מקצועי. השיקום המקצועי כולל: אבחון מקצועי, מימון מלא של לימודים, קבלת קצבת קיום לתקופת הלימודים, מימון נסיעות וחומרי לימוד, ועוד.

הקלות במס הכנסה: אדם הסובל מדום נשימה קשה, ואשר נקבעו לו 90% נכות ומעלה, ואשר ממשיך לעבוד, עשוי להיות זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה.

זכויות ברשויות המקומיות

אדם הסובל מדום שינה חמור, ואחוזי הנכות שלו גבוהים והוא מקבל קצבת נכות, יהיה זכאי להגיש בקשה להנחה בארנונה ברשות המקומית.

דום נשימה, אם כן, זו בעיה הפוגעת בתפקוד היום יומי, ובמצבים קשים מזכה בזכויות רפואיות.

על הקשר שבין דום נשימה שינתי לבין הזכות להחזקת רישיון נהיגה

כפי שהצלחנו להבין יחד בשורות הקודמות, דום נשימה בשינה מהווה סימפטום רפואי שמשפיע על אורח החיים והתפקוד התקינים שלנו בצורה חד משמעית. אחת הדוגמאות לכך, היא העובדה שאותם אנשים שסובלים מדום נשימה בזמן השינה, חשים עייפות כבדה, וחולשה כללית במהלך היום – זאת כתוצאה מדום הנשימה בשינה, ומהפרעות השינה שהם חווים כתוצאה מבעיה רפואית זו. אי לכך, ישנו סיכון ממש שאדם הלוקה בתסמונת של דום נשימה בשינה, יחזיר ברישיון נהיגה, שכן מבחינה רפואית, הוא לא תמיד כשיר לעלות על ההגה – הדבר עשוי לסכן גם אותו, וגם את האנשים שנמצאים בדרך.

מכשיר הCPAP הוא מכשיר שיכול לסייע לאלו שלוקים בדומה נשימה בשינה, ולזכות אותם ברישיון נהיגה

מכשיר הCPAP הוא מכשיר אשר נועד לסייע ולהקל על מהלך השינה התקין אצל אלו שסובלים מבעיות נשימה שונות בזמן השינה, זאת לדוגמת דום נשימה בשינה. מדובר על מכשיר לא פולשני בכלל, אשר מקל גם בין היתר על אלו שסובלים מנחירות חזקות ומפריעים לשנת הלילה התקינה שלהם. טיפול במכשיר הCPAP הוא טיפול אשר מומלץ כיום על ידי הרופאים המטפלים בהפרעות שינה ועל ידי מעבדות השינה עצמן, זאת כאשר מדובר על מכשיר שמסייע באחוזים גבוהים למי שסובלי מהפרעות נשימה, מכשיר לא פולשני אשר לא פוגע בגוף, ואין לו כאמור סימפטומים או תופעת לואי שונות על הגוף.

בשל העובדה שמכשיר זה מסייע לשינה, ואף מתעד כמה שעות כל בן אדם שמשתמש בו ישן כל לילה – מכשיר זה הוא פתרון עבור אנשים שלוקים בדום נשימה בשינה, ומעוניינים להחזיק ברישיון נהיגה גם כן. טיפול במכשיר CPAP הוא אחד מהתנאים עבור אנשים שסובלים מדום נשימה בשינה על מנת להיות זכאים לרישיון נהיגה.

לא משנה מה הסיבה שגורמת לכך שאתם סובלים מדום נשימה, היום ניתן לטפל בבעיה ממש מהשורש ולפתור אותה לחלוטין. לכן, מומלץ למצוא את המומחה המתאים לכם ולא להזניח את הבעיה, וכך בעצם איכות השינה שלכם והבריאות שלכם ישתפרו באופן ניכר

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו