הקשר בין נחירות ובעיות לב

תוכן עניינים

 

הקשר בין נחירות ובעיות לבחולים הסובלים מנחירות, דום נשימה חסימתי והפרעות שינה באופן כללי נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות לב שונות. הסיבה לכך היא אפיזודות חוזרות של דום נשימה המופיעות במהלך השינה, הגורמות לסטרס נשימתי קשה מאוד והיפוקסיה. כתוצאה, נגרמים עליה בקצב הלב, בלחץ הדם על מנת להתגבר על הירידה בחמצן, ובטווח הארוך עלולה להופיע פגיעה לבבית קשה.

טיפול בנחירות ובדום הנשימה בשינה הוא קריטי במקרים אלו, מכיוון שהוא יכול למנוע את התפתחות ההפרעה הלבבית ולהגן על המערכת הקרדיווסקולרית מפני נזקים ארוכי טווח.

יתר לחץ דם כתוצאה מהפרעות בשינה

אחד הביטויים העיקריים של דום נשימה חסימתי הוא עליה בלחץ הדם הסיסטמי, ומחקרים רבים הראו את הקשר בין דום נשימה חסימתי ובין הופעת יתר לחץ דם. מקרים רבים של יתר לחץ דם מתבררים בסופו של דבר כקשורים להפרעות בשינה, ולכן חשוב לדווח לרופא המטפל על נחירות או עייפות קשה במהלך היום. הטיפול בהפרעת השינה הוכח כעוזרת להורדת לחץ הדם, ולכן חיוני במקרה זה.

יתר לחץ דם ריאתי

מצב נוסף הקשור לדום נשימה חסימתי ונחירות הוא התפתחות של יתר לחץ דם ריאתי. מדובר במצב בו לחץ הדם גבוה רק במחזור הדם הריאתי, ואצל חולים מסויימים יכול להביא לאי ספיקת לב ימנית. בדרך כלל, יתר לחץ דם ריאתי מופיע אצל חולים הסובלים מהפרעות נשימה משולבות, המופיעות גם ביום וגם בלילה ולכן מופיע אצל פחות אנשים.

הופעת יתר לחץ דם ריאתי אצל חולי דום נשימה חסימתי מעידה על סיכויי הישרדות נמוכים יותר, ומחקרים שונים הראו שלאחר 8 שנים סיכויי ההישרדות של חולים הסובלים מדום נשימה חסימתי המופיע עם יתר לחץ דם ריאתי הם 43% בלבד, לעומת 76% אצל החולים הסובלים מדום נשימה חסימתי ללא יתר לחץ דם ריאתי.

הטיפול במצב זה כולל כמובן שימוש ב-CPAP, אשר הוכח כמוריד את לחץ הדם הריאתי, וכמו כן ניתן לעבור אצל חולים אלה לטיפול מתקדם יותר כמו חדר מלח, ניתוח או טרכיאוסטום.

התפתחות מחלת לב כלילית

מחלת לב כלילית היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם, וקיימת אצל אנשים רבים כמעט בכל הגילאים. מחלת הלב הכלילית מתפתחת לאחר תהליך ממושך של טרשת העורקים, הגורם לעיבוי דופן כלי הדם על ידי פלאק טרשתי שגורם להיצרות של זרימת הדם, בעיקר בכלי הדם הכליליים. כתוצאה, אספקת הדם ללב יורדת ומופיעים אירועים של איסכמיה לבבית.

קיים קשר בין נחירות ודום נשימה חסימתי להחמרת מחלת לב כלילית, וחולי דום נשימה חסימתי נמצאים בסיכון יתר להופעת אירועי לב קטלניים. יש לציין שהפרעות השינה מחמירות גם מחלת לב קיימת, ולכן גורמות לסיכון רב אצל חולי לב. טיפול בהפרעת השינה יכול לעזור במקרים רבים לשיפור הפרוגנוזה, ושימוש ב-CPAP נמצא ביעיל אצל חולים רבים.

הפרעות קצב

סוג נוסף של הפרעה לבבית המופיעה אצל חולים הסובלים מדום נשימה חסימתי הוא הפרעות קצב. ברוב המקרים מדובר בהפרעות קצב המופיעות רק בלילה, אך המצב עלול להתפתח להפרעות קצב המופיעות גם במהלך היום. הפרעות הקצב יכולות לגרום לסיבוכים קשים במידה והן מופיעות במהלך השינה, ולהוביל לירידה קשה בפעילות הקרדיווסקולרית במהלך השינה.

הפרעות הקצב הנפוצות אצל חולים עם הפרעות שינה הן ברדיאריתמיה, אסיסטולה ופרפור פרוזדורים, וחשוב מאוד לטפל בהן על מנת למנוע סיבוכים.

אי ספיקת לב

אחד המצבים הנפוצים ביותר הנלווים לדום נשימה חסימתי הוא אי ספיקת לב, וכ-70% מהסובלים מאי ספיקת לב סובלים גם מהפרעות בשינה. גם במקרה זה שימוש ב-CPAP יכול למנוע את החמרת המצב ולשפר באופן משמעותי את המצב הלבבי.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו