כיצד משפיעות הפרעות השינה על התפקוד המיני?

תוכן עניינים

כיצד משפיעות הפרעות השינה על התפקוד המיני?עד שאנשים הסובלים מהפרעות שינה מגיעים לבדיקות אבחון וטיפול במרפאות שינה, רבים מהם כבר אינם ישנים עם בני או בנות זוגם. אנשים עם הפרעות אלו מפתחים שגרות מורכבות לאורך הזמן. הם הופכים להיות רגישים ביותר לכל דבר שהם סבורים שעלול לאיים על שנתם, ואחד הדברים שעשויים להפריע לשינה, הוא שותפות למיטה.

באופן שאינו מפתיע, שינה במיטות נפרדות או בחדרי שינה נפרדים, היא התנהגות שאינה מבשרת טובות לנישואין, וזוהי השפעה אחת בלבד של נחירות המעיבות על חיי משפחה, עבודה, מיניות, וחיים חברתיים.

בלי יחסי מין בבקשה, אני סובל מחוסר שינה

נחירות ואובדן כרוני של שעות שינה עשויים להיות בעלי השפעה משמעותית בתחום אחר: התפקוד המיני. גברים ונשים מנועי שינה מדווחים על בעיות מיניות. העדר שינה מוביל לאנרגיה נמוכה, עייפות, וישנוניות, מה שמשפיע על הליבידו ומפחית את העניין במין. שילוב אנרגיה נמוכה ומתח גובר נגרמים כתוצאה מחוסר שינה, במצב המכונה "עייפות מתוחה", מה שמוביל לבעיות בתפקוד המיני.

גברים הסובלים מדום נשימה חסימתי בשינה (OSA), נחירות, או חוסר יכולת לנשום כראוי במהלך השינה, מדווחים על ליבידו נמוך ובעיות בפעילות המינית. מצב זה נגרם היות והפרעת שינה זו קשורה עם רמות טסטוסטרון נמוכות בקרב חלק מהגברים.

מחקר שנערך במעבדת השינה של טכניון חיפה בשנת 2002, עקב אחר גברים שסבלו מדום נשימה חסימתי חמור בשינה, ומחציתם נמצאו אף כסובלים באופן חריג מרמות נמוכות של טסטוסטרון במשך הלילה.

האופן בו הפרעות שינה פוגעות בתפקוד המיני

חוסר שינה עלול לגרום לנרגנות וחוסר יכולת להתמודד עם העליות והירידות של החיים. אנשים הסובלים מהפרעות שינה מדווחים לעיתים קרובות על שינויים במצב הרוח כגון עצבנות או תסכול גובר, מה שמשפיע על מערכות יחסים עם בני זוג, ילדים וחברים.

למרבה הצער, השעה ביום בה מצבי הרוח נוטים להחמיר יותר, הם שעות אחר הצהריים או הערב, הזמנים שאמורים להיות מוקדשים לבילוי זמן איכות עם בן או בת הזוג. ככל שאנשים סובלים יותר מהפרעות שינה, כך הם סובלים יותר מחוסר אנרגיה בשעות אלו, והופכים להיות פגיעים, מתוחים, וחרדים יותר בעיתות אלו.

מומחים להפרעות שינה סבורים שאנשים הסובלים מהפרעות כגון נחירות, חוסר יכולת להירדם או השגת שינה איכותית המתבטאת ביקיצה נינוחה, אינם מסוגלים להתמודד אף עם לחצים קטנים. יש להם גם יותר בעיות הנוגעות ליחסים מיניים בהשוואה לאנשים שאינם סובלים מהפרעות שינה.

טיפול זוגי לבעיות בתפקוד המיני המושפע מהפרעות שינה

במשך הזמן הפרעות שינה הפוגמות בתפקוד המיני של בני זוג, משפיעות באופן של כדור שלג ההופך את הבעיות ביחסים לאימתניות למדי. לכן, מומלץ לקבל טיפול זוגי במצבים אלו. במהלך הטיפול, בני הזוג יכולים להיווכח עד כמה משפיעות הפרעות השינה על המחלוקת ביחסיהם.

ראשית, קיים הגורם המתמשך של בעיות העצבנות ומצב הרוח. שנית, בני הזוג הישנים לעיתים קרובות כמו סלע, פשוט אינם מבינים מדוע העדר שינה משפיע באופן כה משמעותי על האדם הסובל מהמצב. וכשזה מגיע לנקודה שבה האדם המתקשר להירדם מבקש להפחית את הפעילות המינית בלילה, זה רק מוסיף שמן למדורה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי להפרעות שינה הוא שיטת טיפול בהפרעות שינה ללא שימוש בכדורי שינה. נשמע בלתי אפשרי? אז זהו, שלא. נשמע כמו עבודה קשה? בהחלט. טיפול זה נועד לשנות הרגלי שינה באמצעות תזמון, לשנות את התפיסות המוטעות לגבי שינה והפרעות שינה, המנציחות קשיי שינה, לגרום לבני הזוג להבין את השפעת בעיות השינה על התפקוד המיני, ולהתמודד עם המצב מתוך תקשורת כנה, פתוחה וגלויה.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו