נחירות אצל נשים

תוכן עניינים

 

נחירות אצל נשיםנחירה הינה השמעת רעש במהלך השינה הנוצר בעקבות היצרות של דרכי האוויר באזור הלוע והגרון.

הרעש מגיע מאחורי הפה, במקום בו נפגשים הלשון, הענבל, החלק העליון של הגרון והחך.

הנחירות אינן רק מטרד מרעיש אלא עלולות להצביע על בעיות רפואיות שונות כגון תסמונת הדום הנשימתי.

ניתן לאבחן האם קיימות בעיות שינה במעבדות השינה ולטפל בהן באמצעות הטיפולים השונים.

במאמר זה נתרכז בעיקר ב"נחירות אצל נשים" ונרחיב בתחום על מנת לתת כה שיותר מענה ופתרונות.

נחירות אצל נשים בגיל המעבר

תופעת הנחירות קיימת בקרב שני המינים אך נפוצה יותר אצל הגברים. על פי הנתונים האחרונים כ- 60% מן הגברים נוחרים בזמן השינה. בקרב שני המינים ככל שעולים עם הגיל עולה תופעת הנחירות כאשר אצל נשים קיימת קפיצה משמעותית בנחירות אחרי גיל המעבר או נחירות בזמן הריון.

הגורמים לנחירות אצל נשים

קיימים מספר גורמים לנחירות:

  • מבנה הפה- ענבל ארוך, חיך רפוי, חסימה באף, שקדים מוגדלים, לשון גדולה, צוואר קצר ושמן ועוד יכולים להתחכך אלו באלו, להצר את מעבר האוויר ולגרום לרעש הנחירות.
  • עישון- ירידת כמות הניקוטין בזמן השינה גורמת לנחירות. כמו כן, עישון אקטיבי ופסיבי מגרים את האזור ועלולים לגרום לדלקת המצירה את דרכי האוויר העליונות.
  • השמנה- עלייה במשקל הופכת את המעבר באף ובגרון לצר יותר, חוסמת את מעבר האוויר וגורמת לנחירות.
  • גורמים נוספים- גודש באף, אלרגיות, הצטננות, אלכוהול, תרופות הרגעה ועוד.

נחירות כבעיה רפואית

נחירות אצל נשים – נחירות עלולות להוות סימן לבעיה רפואית הנקראת "דום נשימה בשינה"- האדם הישן נוחר ולפתע מפסיק לנשום למספר שניות, תופעה אשר יכולה להתרחש מספר פעמים במהלך הלילה.

ברגעים אלו לא מגיע מספיק חמצן אל המוח ועלולות להפריע בעיות רפואיות נוספות כגון: עייפות מצטברת, ירידות ועליות ברמת החמצן בדם, בעיות קשב וריכוז, עיכוב התפתחותי (אצל ילדים), קשיי נשימה, התקף לב, שבץ מוחי ואף מוות.

רוב האנשים הנוחרים לא סובלים מתסמונת דום נשימתית אך היא מאפיינת כ-6% מכלל האוכלוסייה ולכן חשוב לאבחנה. אבחון מהימן ניתן לבצע במעבדות השינה דרך הקופות השונות.

דום נשימה ונחירות בקרב נשים

תסמונת דום נשימה בשינה יכולה להוות סכנה בריאותית לשני המינים אך בקרב נשים צצות בעיות נוספות:

  • מחקרים הראו כי דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון לסכרת הריונית וללידה מוקדמת בקרב נשים בהריון.
  • מחקרים מראים כי נשים הסובלות מתסמונת דום נשימה בשינה בדרגת חומרה גבוהה נמצאות בסיכון מוגבר לתמותה מגורמים קרדיווסקולאריים.

אפשרויות טיפול

קיימים שלושה סוגי טיפול בנחירות וטיפול בדום נשימה:

1. טיפולים התנהגותיים- שינויים התנהגותיים במספר תחומים יכולים להביא לשיפור משמעותי בתופעת הנחירות. שינויים כמו ירידה משמעותית במשקל, הימנעות משתיית אלכוהול לפני השינה או נטילת תרופות הגורמות לנחירות ( בעיקר תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים כמו הווליום) ולהתרגל לא לישון על הגב. נחירות אצל נשים מתאפיינים ברעש או בקשיים בשינה.

2. טיפולים פולשניים- במקרים בהם ישנה סכנה לדום נשימתי חמור או כאשר שאר הטיפולים נמצאו לא יעילים ניתן לבצע ניתוח רפואי. קיימות שלוש שיטות ניתוח המונעות נחירות כאשר כולן מאופיינות בכריתת הרקמות הרכות באזור הלוע. הטיפול באמצעות הניתוח מעניק פתרון ודאי לבעיה אך בחלק מן המקרים התופעה חוזרת לאחר מספר שנים.

3. התקנים חיצוניים- קיימים שני סוגים עיקריים של התקנים אשר מסייעים לנשימה חלקה ומונעים את תופעת הדום הנשימתי. הראשון הינו התקן דנטלי המתלבש על השיניים כגשר. ההתקן דוחף את השיניים התחתונות ומותח את הרקמות הרופסות ובכך פותח את מרחב הנשימה. ההתקן השני הינו התקן סיפאפ המולבש כמסכת פלסטיק על גבי האף. המסכה מזרימה אוויר בלחץ הדוחף את הרקמות הרופסות, מצמיד אותן לדפנות ומאפשר מעבר אוויר חלק.

בנוסף, קיימים אמצעים המקלים על חלק מהנוחרים, כגון מדבקות נגד נחירות, כרית נגד נחירות ושיטות שונות ברפואה משלימה נגד נחירות, כגון שיטת בוטייקו.

מעבדת שינה עבור נשים הסובלות מנחירות

השינה היא אחד הדברים החשובים והחיוניים ביותר לגוף האדם. למעשה, לשינה יש מגוון רחב של תפקידים הורמונליים, פיזיולוגיים, ביוכימיים וביולוגיים כאשר מחסור בשינה יכול להוביל למגוון עצום של בעיות רפואיות. בזכות השינה, אתם יכולים לצבור אנרגיה, ובכך, להתעורר ליום חדש, רעננים ומלאי אנרגיה לעשייה. כולנו הרי מכירים את התחושה של יום אחרי לילה בלי שינה. חוסר ריכוז, עייפות, חוסר אנרגיה ולפעמים אפילו עצבים. ישנן המון נשים הסובלות מנחירות, דבר העלול לפגוע בצורה ישירה באורך החיים שהן חוות בעקבות מחסור בשינה, וכתוצאה מכך, לחוות כל מיני סימפטומים כמו דיכאון, חרדה, תשישות וחוסר אנרגיה. נחירות אצל נשים יכולות להיווצר מכל מיני סיבות.

מהן הגורמים להופעה של נחירות אצל נשים?

ישנן מספר גורמים שונים, אשר, בעקבותם יופיעו נחירות אצל נשים.

  • מבנה פה – בעיות במבנה הפה עלולות להזרים אוויר אל הריאות בצורה לא נכונה ולא יעילה, וכתוצאה מכך ייווצרו נחירות. שקדים מוגדים, גודש באף וענבל ארוך הן דוגמאות למבנה פה בעייתי העלול ליצור נחירות.
  • ממשקל עודף – נשים עם משקל עודף לרוב יתמודדו עם נחירות בעקבות מעברי אוויר צרים.
  • עישון ואלכוהול – עישון גורם לגירויים בדרכי האוויר ובכך יכולה להיווצר דלקת שעלולה לגרום לנחירות. כמו כן, גם שתיית אלכוהול (בעיקר לפני השינה) עלולה לגרום לנחירות.

למה חשוב לטפל בנחירות?

מעבר לעובדה שנשים הסובלות מנחירות נפגעות בצורה ישירה באורך החיים שלהם בעקבות עייפות מתמדת שפוקדת אותן, נחירות יכולות גם להעיד על מחלת דום שינה. מחלת דום שינה הינה מחלה נשימתית העלולה להגביר סיכוים לסוכרת הריונית, וכמו כן, לידה מוקדמת. נשים נוחרות עלולות לסבול גם מלחץ דם גבוה ועודף כולסטרול, דברים שעלולים לגרום למוות מוקדם.

איך מתבצע טיפול במעבדת שינה?

טיפול במעבדת שינה מתבצע בשלושה שלבים:
שלב ראשון – מבצעים שיחה וראיון עם מנהלי ממעבדת השינה ומוודאים שאתן אכן זקוקות לטיפול
שלב שני – בשלב השני מתבצע מעקב אישי שמבוצע בבית האישי שלך. הבדיקה תתבצע גם על ידי בן או בת הזוג, שכן גם הם יכולים להביא פרספקטיבה על שנתכן
שלב שלישי – בשלב השלישי תקבלו תוצאות והסבר, על השינה שלכן, והמלצות מדויקות לטיפול.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו