הקשר בין נחירות ודום נשימה לעייפות

תוכן עניינים

 

עייפותנחירות הן תופעה לא נעימה. הסובלים הראשונים מן הנחירות הם האנשים הישנים עם האדם הנוחר, בני זוג ובני משפחה. אולם מעבר להיותה של הבעיה מטרד של רעש, הרי היא יכולה להוות סימפטום לבעיה קשה יותר.

חלק מן הסובלים מנחירות נוחרים עקב בעיה של דום נשימה. הסובלים מבעיה זו סובלים גם מבעיות נוספות שהן תוצאה של דום הנשימה.

התופעה השכיחה ביותר בקרב הסובלים מדום נשימה היא עייפות כרונית. על הקשר בין דום נשימה לעייפות, במאמר שלהלן.

נחירות, דום נשימה ועייפות

רוב האנשים הנוחרים לא ייפנו לבדיקה רפואית מרצונם. לרוב הם יפנו לרופא לאחר שבני הזוג שלהם יתלוננו על כך שנחירות בן הזוג מפריעות לשנתם.

אנשים נוהגים לפטור תופעה של נחירות בביטול ואפילו בחיוך, ורבים אינם מודעים לכך שנחירות עלולות להיות סימפטום לבעיה רפואית משמעותית הנקראת דום נשימה.

דום נשימה הוא שם כולל לתופעה אשר הסובלים ממנה חווים הפסקות נשימה תכופות במהלך הלילה. חולה ממוצע עלול לסבול מכמה מאות של הפסקות נשימה במהלך שנת לילה אחת. כל הפסקה כזו אורכת מספר שניות במהלכה הגוף מתגבר על הפסקת הנשימה על ידי "התנערות" ונחירה.

הנחירה היא בעצם "ניעור" של האזור החסום ופתיחה מחודשת של דרכי הנשימה למעבר של אוויר.

הפסקת הנשימה נגרמת על ידי צניחה של הלשון והחיך הרך במצב בו הם חוסמים את מעבר האוויר מן החוץ פנימה.

לתופעה של דום נשימה השלכות משמעותיות על בריאותו של החולה. ראשית, התופעה הינה מסוכנת ומחייבת טיפול, היות וקיימת סכנה למוות.

אך מעבר לסכנה זו ישנן השלכות מצטברות של המחלה על הבריאות הכללית. הסובלים מן הבעיה סובלים בנוסף מעליה בלחץ הדם, מחלות לב, סוכרת, דיכאון ועוד. אך התופעה השכיחה והמאפיינת ביותר היא עייפות כרונית.

דום שינה אמנם אינו מורגש על ידי החולה בפועל, אך הוא פוגע מאד באיכות השינה עקב היקיצות המרובות של הגוף על מנת להתנער ולהחזיר את הנשימה. בשל כך איכות השינה ירודה והאדם עייף כל הזמן.

ההשלכות של העייפות על חיי היום יום

לעייפות הכרונית השפעה משמעותית על איכות חייו של החולה.

החולים סובלים מבעיות ריכוז חמורות. מתקשים להתרכז בעבודה ובלימודים וחווים כישלונות רבים. אחת ההשלכות המסוכנות של העייפות היא פגיעה ביכולת הנהיגה.

אנשים הסובלים מדום נשימה מעורבים במידה רבה הרבה מעל הממוצע בתאונות דרכים. עקב מעורבותם הרבה בתאונות קבע החוק כי רישיון הנהיגה של אנשים הסובלים מדום נשימה צריך להיבדק על ידי משרד הרישוי, ובמידה והאדם אינו מטופל או שהטיפול אינו פותר את בעיית העייפות, רישיונו עלול להישלל.

בנוסף לכך עייפות כרונית גורמת לעצבנות, חוסר הנאה מפעילויות שונות ואף פגיעה ביחסים הבין אישיים עם האנשים הסובבים את החולה.

פעמים רבות בעיה של דום נשימה מאובחנת דווקא לאחר שהחולה פנה אל הרופא עם תלונה על עייפות כרונית.

לאחר שסיבות אחרות לעייפות נשללו, עשוי הרופא לשלוח את החולה למעבדת שינה, אשר היא הגורם המקצועי המוסמך לאבחן בעיה זו.

דרכי הטיפול בדום נשימה ובתופעות הלוואי שלה

כאמור, הדרך לאבחן דום נשימה היא באמצעות בדיקה במעבדת שינה. במידה ומעבדת השינה מאבחנת דום נשימה ניתן לטפל בבעיה בכמה דרכים.

ישנם כמה סוגי מכשירים שנמצאו יעילים לטיפול בבעיה. המכשיר הפופולארי וכנראה היעיל ביותר הואCPAP  .

המכשיר נראה כמו מסיכת חמצן המחוברת לפנים בזמן הנשימה, ומזרימה אוויר בלחץ מסוים המותאם לחולה הספציפי.

האוויר המוזרם פותח את דרכי הנשימה ופותר את הבעיה ברוב המקרים. חולים המטופלים במכשיר מדווחים על שיפור ניכר באיכות החיים והיעלמות של בעיית העייפות הכרונית.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו