נחירות בהריון

תוכן עניינים

 

נחירות בהריוןהריון מביא עמו שינויים פיזיולוגיים רבים. נשים רבות סובלות מתופעת נחירות בהריון, בעיקר בשליש השלישי להריון. למרות שנחירות הינן דבר שיגרתי ונפוץ מאוד, בזמן הריון היא עלולה להוות סיכון לאם ולעובר אם היא משלבת הפסקות נשימתיות המונעות זרימת חמצן למוח ולעובר.

מדוע נשים בהריון נוחרות?

נחירות בהריון – אין הסבר מדעי המסביר מדוע נשים אשר לא נחרו טרם ההריון נוחרות במהלכו. אחת האפשרויות המסבירות תופעה זו היא הורמון האסטרוגן אשר יכול להגיע לרמות גבוהות בזמן ההריון. עלייה ברמת האסטרוגן מעלה את כמות הליחה המצטברת במעברי הסינוסים ובתעלות האף, כך נחסם מעבר הנשימה ונשמע קול נחירה.

כמו כן, הימצאות אסטרוגן ברמה גבוהה בדם גורמת לרפיון שרירי הצוואר ולרקמות הרכות באזור הלוע ולכן עלולות לגרום להיווצרות נחירות. ניתן לקשור את הנחירות גם לעלייה במשקל הנגרמת כתוצאה מן ההריון.

השומן באזור הצוואר מקשה על מעבר האוויר החופשי ולכן גורם לנחירות. סיבה נוספת היא הסרעפת- במהלך ההריון מצטמצם טווח התנועה של הסרעפת ולכן עלול לגרום לקשיים בשאיפת אוויר ולנחירות.

נחירות בהריון כבעיה בריאותית לאם ולעובר

על פי נתונים סטטיסטיים כ- 30% מן הנשים בהריון מתקדם נוחרות. נחירות חזקות עלולות לפגוע במערכת הנשימה ובמהלך התקין של השינה. שינה שאינה רגועה גורמת לנשים הריוניות לחוש עייפות במהלך היום וכ- 14% מהן סובלות מיתר לחץ דם.

עוד מחקר מצא כי 52% מן הנשים הנוחרות בזמן ההריון סובלות יותר מנפיחויות ובצקות בפנים, בידיים, ברגליים ובכפות הרגליים מאשר רעותן שאינן נוחרות. חמור מכך, במידה ומתלווה לתופעת הנחירות גם תסמונת דום נשימה בשינה היא עלולה להשפיעה על הגדילה של העובר והוא עלול להיוולד מוקדם יותר או במשקל לידה נמוך. כך קורה שנחירות עלולות להפוך הריון רגיל להריון בסיכון.

מהי תסמונת דום נשימה בשינה?

תסמונת דום נשימה בשינה הינה הפרעת שינה העלולה להיות מסוכנת מאוד. במהלך השינה מתרחשת הפסקת נשימה למספר שניות החוזרת על עצמה פעמים רבות במהלך הלילה וגורמת לירידה משמעותית באיכות השינה.

קיימים שני סוגים עיקריים של דום נשימה- חסימתי ומרכזי. לתסמונת זו השפעה רבה על הגוף ביניהם- נחירות, יובש בפה, התעוררות חוזרת ונשנית במהלך הלילה, עייפות וישנוניות בבוקר ולאורך היום וכן יתר לחץ דם, מחלות לב, הפרעות בריכוז, דיכאון ואפילו מוות.

הקשר בין נחירות בהריון לגדילת העובר

נחירות בהריון ונחירות בקרב נשים בשלבי ההריון המתקדמים נמצאות בסיכון ללחץ דם גבוה אשר עלול לגרום לזרימת דם מופחתת דרך השלייה אל העובר ולמחסור בחמצן אשר בסופו של דבר עלולים לפגוע בהתפתחות העובר.

תסמונת דום הנשימה בשינה עלולה לגרום ללידה מוקדמת ולהולדת ולד מת מסיבה זו חשוב כי כל אישה בהריון אשר סובלת מנחירות תבדוק עצמה האם היא סובלת גם מדום נשימה העלול לסכן את בריאותה ובריאות תינוקה.

טיפול בנחירות בקרב נשים בהריון

  • מכשיר סיפאפ- מונע את צניחת הרקמות הרכות בחלל הפה על ידי הזרמת לחץ אוויר פנימה דרך האף והפה.
  • התקן לקידום לסת- התקן פלסטי המורכב על השיניים בזמן השינה ודוחף את הלסת התחתונה קדימה, מנמיך את בסיס הלשון ומאפשר מעבר חופשי יותר של אוויר.
  • טיפולים התנהגותיים- הימנעות משינה על הגב, גמילה מעישון, משתיית אלכוהול, מנטילת תרופות (במיוחד בזמן הריון). ניתן להניח מגבת מגולגלת מתחת לצוואר או לישון על הצד. ניתן לנשום אדים עם טיפת שמן אקליפטוס לפני השינה. מומלץ להניח כוס מים ליד המיטה ולמרוח וזלין על השפתיים לפני השינה.

איך נחירות משפיעות על העובר בזמן ההיריון

היריון הוא תקופה לא פשוטה וכאשר מתלווה לכל התסמינים והכאבים גם נחירות בהריון, הדבר עלול לפגוע בבריאות האם וגם בבריאות העובר. למעשה, על פי מחקרים רבים, אחת מתוך 3 נשים סובלות מנחירות, ובפרט, נחירות בהריון. התופעה הזו היא תופעה ידועה מאוד בעולם הרפואה, כאשר, מחקרים רבים הוכיחו כי היא יכולה לפגוע גם באיכות החיים ובבריאות האישה ההריונית, וגם, בעובר עצמו. זאת בעקבות מספר סיבות כמו ירידה בחמצן, עלייה בלחץ הדם ועוד. למעשה, יש כל מיני סיבות שיכולות להוביל לנחירות אצל נשים בהריון.

מדוע יש נחירות בהריון?

נחירות בהריון עלולות להגיע, כמו שאר תופעות הלוואי, בעקבות ההריון בשל שינויים רבים פיזיולוגיים בעיקר, אותם הגוף הוא עובר. תופעת לוואי מוכרת אצל נשים בהיריון, היא גודש באף. לא רק שהגודש יכול להציק בתהליך הנשימה ובכלל, הגודש גם עלול להפריע להעברת החמצן אל הריאות, וכתוצאה מכך, תתקבל נחירה. כמו כן, נחירות עלולות להופיע גם בעקבות צרידות, שהיא תסמין לוואי מוכר וידוע בהיריון. כמובן שלא כל נחירה מסכנת את העובר וזה משהו שחשוב לבדוק אותו קצת יותר לעומק.

מה מסוכן בנחירות בהיריון?

מלבד חוסר הנוחות הכללי והעדר השינה המורגש, נחירות עלולות להעיד על בעיה רפואית אצל האישה או אצל העובר. כמו כן, נחירות חזקות עלולות לפגיעה במערכת השינה במהלך השינה, דבר המפריע לעובר לקבל את החמצן אליו הוא זקוק בצורה תקינה. בנוסף, נחירות עלולות לגרום למצב של תסמונת דום שינה, שהיא תסמונת מסוכנת העלולה ליצור בעיות בריאותיות רבות אצל האישה, וכמו כן, לגרום ללידה מוקדמת או ללידת עובר שהוא פג שזה כמובן דבר שאינו מומלץ לכשעצמו.

כיצד ניתן לטפל בזה?

על מנת לטפל בנחירות בזמן ההיריון, ניתן להרים מעט את הראש בזמן השינה, לישון על הצד, להימנע מעישון ועישון פסיבי כאחד, וכמובן, להתייעץ עם רופא או מעבדת שינה להמשך טיפול יעיל ותקין. בשלב הראשון מומלץ להגיע לרופא או רופאת המשפחה ולקבל ייעוץ לגבי ההמשך ולפי זה להתנהל.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו