קשיי הרדמות אצל ילדים: מה עושים?

תוכן עניינים

שעת השינה של הקטנטנים שלכם מגיעה, ולא תמיד הם מצליחים להירדם ישר. קשיי הרדמות הן בעיה נפוצה בקרב ילדים היא יכולה לבוא לידי ביטוי בתחילת הלילה או במהלכו, כאשר ילד שמתעורר מחלום או מסיבה אחרת, ומתקשה לחזור ולישון.

לא מעט הורים נקלעים בבעיה זו, וחשים מתוסכלים מתהליך הרדמת ילדיהם. זו עלולה להיות משימה מאוד מתישה. מאמר זה יסקור את כל הדרכים להתמודד עם קושי להירדם אצל ילדים.

ממה נובע קשיי ההירדמות אצל ילדים?

לפני שנבין איך אפשר להתמודד עם בעיה זו, צריך להכיר אותה. קשיי ההירדמות בקרב ילדים נובעים בדרך כלל ממתחים נפשיים, מסיבות התנהגותיות או משילוב של שני הדברים בדומה למבוגרים. ילד שלא מצליח להירדם יהיה עייף, לא מרוכז ועלול לסבול מתנודות במצבי הרוח ביום למחרת.

מהם התסמינים המצביעים על קושי להירדם אצל ילדים?לא מעט הורים נקלעים בבעיה זו, וחשים מתוסכלים מתהליך הרדמת ילדיהם. זו עלולה להיות משימה מאוד מתישה. מאמר זה יסקור את כל הדרכים להתמודד עם קושי להירדם אצל ילדים.

קושי להירדם אצל ילדים יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות.
להלן התסמינים המצביעים על קושי להירדם אצל ילדים:

  • התנגדות בללכת לישון
  • קושי בהרדמות
  • סירוב לישון לבד
  • פחדי לילה מחושך ומפלצות

במידה וילדיכם עונה על כמה מן התסמינים ברשימה, אז הוא סובל מקשיי הירדמות. ויש לטפל בבעיה זו כמה שיותר מהר, כי קשיי הרדמות עלולים להפוך להפרעות שינה שימשכו לאורך כל חייו.

כיצד מטפלים בקשיי הירדמות אצל ילדים?

אבחון מקור הבעיה

הצעד הראש לפתירת הבעיה עבור ילדכם הוא אבחון הבעיה. אבחון הבעיה מעלה למודעות כי ישנה בעיה המצריכה טיפול מהר מוקדםקושי להירדם אצל ילדים יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות. ככל האפשר. זאת בשביל למנוע השלכות חמורות יותר של הפרעות שינה וקיבוען כדפוסי שינה לקויים.

סיבה נוספת להגיע לאבחון הבעיה היא שאבחון יאפשר להתאים תוכנית טיפולית לקשיים. האבחון כולל בחינה של דפוסי שינה ועד כמה הם מוטמעים. כלומר, חקירה רחבה ומעמיקה לגבי התזמון בו הקשיים הופיעו, האופן שהם מתבטאים וטיב השפעתם על תפקוד הילד.

במידה וקשיי הירדמות נובעים מקשיים נפשיים כמו: חרדה ודיכאון, תיבחר תוכנית טיפולית מקיפה אשר תתמקד במציאת השורש לבעיות אלו וכמובן שתתייחס לסימפטומים של חוסר שינה.

במהלך הטיפול תינתן טיפול תרופתי וילדכם אמור להרגיש הקלה מהירה. הטיפול התרופתי כמובן נבחר ע"י הרופא המטפל.
כמו בכל מקרה לתרופה, גוף האדם מתרגל לתרופה. לכן חשוב להיוועץ על עם רופא לאורך כל הדרך.

הטיפול המומלץ לקשיי הירדמות

הטיפול הרגשי המומלץ לטיפול בבעיה זו הוא CBT. בטיפול זה הילד ילמד טכניקות בנטרול ההתניה שנוצרת בין כניסה למיטה למתח שנוצר.
טיפול זה כולל מספר טכניקות מרכזיות שאפשר להשתמש באופן אמצעי, מחוץ למסגרת הטיפול, כמו:במידה וקשיי הירדמות נובעים מקשיים נפשיים כמו: חרדה ודיכאון, תיבחר תוכנית טיפולית מקיפה אשר תתמקד במציאת השורש לבעיות אלו וכמובן שתתייחס לסימפטומים של חוסר שינה.

  • שליטה בגירויים – קשיי הירדמות יכולים לפגוע בקישור בין המרחב הפיזי של חדר השינה לשינה עצמה, ובכך מקטין את הסיכוי להירדם במיטה. טכניקה זו באה לפתור בדיוק את בעיה זו ע"י יצירת קשר מחודש בין המיטה וחדר השינה לשינה.
  • הגבלת שינה – כדי להקפיד על שעה אחידה כאשר הולכים לישון. זאת על מנת למנוע דפוס של הירדמות במיטה בשעות מאוחרות של הלילה.
  • הקפדה על היגיינת שינה – שמירה משמעותה הימנעות מהתנהגויות מסוימות ויישום של התנהגויות אחרות המשפרות את איכות השינה.
  • טכניות להרפיה – מתח שרירי ומנטלי עלול לגרום לקשיי הירדמות ולכן נרכשות בטיפול טכניקות הרפיה והרגעה עצמי המיודעת לנטרל מתיחות ודאגות.

כאשר מדובר בילדים חשוב להסביר כי הטכניקות להרפיה או יצירת מצבי עייפות שיובילו לשינה בשעה הרצויה, לכן חשוב לתרגל אותן.

כחלק מתהליך הטיפולי הילד יקבל הסבר על חשיבות השינה במקביל להסרת הלחץ הפסיכולוגי הקשור לאמונות והתפיסות המקובלות הקשורות בה.

לרוב שיטות הטיפול הללו תשפיענה לטובה על הילדים שסובלים מקשיי הירדמות וכך תפחת או תעלם לגמרי הבעיה, ואיכות השינה של הילד ושלכם תשתפר משמעותית.

טיפול נוסף – טיפול ביופידבקלרוב שיטות הטיפול הללו תשפיענה לטובה על הילדים שסובלים מקשיי הירדמות וכך תפחת או תעלם לגמרי הבעיה, ואיכות השינה של הילד ושלכם תשתפר משמעותית.

זהו תת טיפול השייך לCBT. ילדים הסובלים מקשיי הירדמות ומגיעים לטיפול זה, ילמדו בשלב הראשוני של הטיפול טכניקות שונות של הרפיה.

לאחר מכן הם ילמדו עוד מספר טכניקות נשימה המרפות את הסרעפת ומביאות לתחושת ריכוז ורוגע. טכניקות שונות של הסטת קשב, היפנוזה עצמית ומדיטציה נלמדות גם הן. התמדה בטכניקות אלו להשקטת התודעה ולהרחבת היכולת לזיהוי דפוסי החשיבה האוטומטיים שלא מסתגלים.

בנוסף מדיטציה מגבירה את יכולת ההכלה העצמי ומסייעת להתפתחות שלווה וממוקדת. טיפול זה יכול להועיל רבות לידיכם אם טיפולים אחרים לא הצליחו או יכול להוות תחליף לטיפול תרופתי.

מה אפשר לעשות כדי לפתור את קשיי ההירדמות אצל ילדים?

כעת, בעיית קשיי ההירדמות אצל ילדים מובנת. אפשר למצוא פתרון לבעיה, ולהקל על תהליך ההירדמות.

צמצום חשיפה למסך לפני השינה

היום, יותר מתמיד, קשה לנו לנתק את הילדים שלנו מהמסכים השונים. לצד זה מחקרים רבים מחזקים אמירה זו. משום שהם מצאו כי ילדים ששיחקו פחות במשחקי וידיאו לפני השינה הצליחו לישון טוב יותר. לכן, נסו לצמצם את זמני החשיפה של ילדיכם למסכים ולהחליף אותם בפעילות אחרת כמו: משחק.

תזונה נכונה

אוכל הוא מרכיב חשוב באיכות השינה והגדילה של ילדיכם. הקפדה על מזונות בריאים גם בארוחת הערב, יכולה להוות לאחד המפתחותעל מנת להתמודד בקשיי הירדמות אצל חלדים, יש לתת מאכלים שיכולים לתרום לשינה טובה הם אלו שתוכלו לתת לילד בארוחת הערב. זה יכול להיות מזונות המשלבים פחממות וחלבונים לשינה טובה.

מאכלים שיכולים לתרום לשינה טובה הם אלו שתוכלו לתת לילד בארוחת הערב. זה יכול להיות מזונות המשלבים פחמימות וחלבונים. הפחמימות מעלות את רמת הסרוטונין במוח וכאשר הרמה שלו גבוהה אנו חשים רוגע ושובע.

כאשר רמת הסרוטונין נמוכה מדי, הדבר עלול לגרום לשינה לא סדירה. לכן ישנה המלצה לאכול בערב קערת פסטה קטנה, דגנים (כמו אורז), אך גם יוגורט, גבינה, בננות ועוד הם אופציה טובה גם.

בדקו את מיטת הילד

חלק מהילדים נשארים ערים עקב אלרגיות שונות. אלרגיות אלו גורמות לגירוד, להתחממות יתר ולגודש באף.

אם זו הסיבה שילדיכם סובל מקושי להירדם מומלץ לקחת אותו לבדיקות אלרגיות וגם לנסות להחליף לו את הפיג'מה והמצעים לכאלה שעשויים מכותנה אורגנית נושמת.

ניתוק מכשירים חשמליים מיותרים

לכל מכשיר חשמלי המחובר לחשמל יש שדה חשמלי. השדות החשמליים הללו משבשים את הפרשת המלטונין בגוף, ובכך גורמים לקשיי הירדמות.

ההמלצה היא לנתק מכשירים שלא בשימוש, ומה שכן נמצא בשימוש, אז למקם אותו במרחק של 3 מטרים ממיטת הילד.

שמירה על חדר חשוך

שמירה על חדר חשוך תורמת להבנה במוחו של הילד כי זה זמן לישון.
שינה עם אור עלולה לשבש את השינה ואפילו לפגוע במערכת החיסונית. במידה והילד שלכם מפחד מחושך, הפתרון הוא לא לתת לו לישון בכל לילה עם מנורת הלילה דולקת, אלא להדליק אור מרוחק ולכבות אותו ברגע שהילד נרדם.

הפכו את השינה למשהו מיוחד בעבור הילד

צרו עם ילדכם שגרת שינה קבועה הכוללת התכרבלויות, זמן סיפור ושיחה קצרה. שיגרת שינה אשר תכלול את כלו אלו, תגרום לילדכם להרגיש נינוח, דבר שיקל עליו בעת תהליך ההירדמות.

במידה ואתם חושבים שילידכם סובל מבעיות שינה, והינכם זקוקים ליעוץ וליווי, השאירו את הפרטים שלכם, ונחזור אליכם עם העזרה שאתם צריכים.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו