בדיקת שינה ביתית: מה היא ואיך משתמשים?

תוכן עניינים

בדיקת שינה ביתיתהספרות המדעית מעידה על ממצאים לפיהם לפחות שני אחוזים מהנשים וארבעה אחוזים מהגברים סובלים מדום נשימה בעת השינה, למרות שרובם אינם יודעים על כך. אך החדשות הטובות הן כי ניתן להיבדק בנוחות בבית על מנת לקבל מושג ראשוני על הבעיה.

בדיקת שינה ביתית מיועדת לאנשים עם דום נשימה בינוני עד חמור, אך לדברי הרופאים, עלולה להחמיץ מקרים קלים.

דום הנשימה בשינה מאופיין בחסימת נשימה. הנשימה מתמוטטת בזמן השינה וגורמת לסובלים מהתופעה להפסיק לנשום לזמן קצר שוב ושוב.

לדברי נשיא האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה, תופעה זו עשויה לגרום לישנוניות בשעות היום ולבעיות בריאותיות לטווח הארוך, כגון עלייה בלחץ דם ושבץ. מכשיר בדיקת השינה הביתי שומר על נתיב אוויר פתוח.

בדיקת שינה ביתית מיועדת לאנשים אשר נמצאים בסיכון לדום נשימה בעת השינה, והיא אינה מאתרת הפרעות שינה אחרות. אנשים שנמצאים בסיכון גבוה לדום נשימה בשינה הם אנשים אשר סובלים מנחירות רמות וישנוניות בשעות היום, השמנת יתר והפסקות נשימה בעת השינה.

כיצד עובדת בדיקת שינה ביתית?

בדיקת הנשימה הביתית מודדת מספר פעמים בשעה את הנשימה בזמן השינה.

למעלה מחמש פעמים מצביע המכשיר על דום נשימה במהלך השינה. רוב הבדיקות הביתיות מודדות את זרימת האוויר בבית ואת השפעתו על הפחתת הנשימה במהלך השינה.

מבוגרים סובלים מדום נשימה בשינה אשר נמשך לפחות עשר שניות.

בדיקת שינה ביתית מודדת מאמץ נשימה, כולל הפסקות נשימה המתרחשות למרות שהגוף ממשיך לישון ומתאמץ לנשום.

הפסקת נשימה ללא מאמץ לנשום הוא סימן לדום נשימה. הדרך היעילה ביותר למדוד מאמץ נשימה היא באמצעות טכניקה הקרויה 'השראות נשימה'.

המכשיר מורכב מחגורות קטנות הנכרכות סביב החזה והבטן, ואשר מכילות חיישנים וחוטים הנושאים זרם חשמלי קטן. תנועות החזה או הבטן מייצרות שינויים בזרם, ששולחים אותות באמצעות ערוצים, וכך מתקבלות תוצאות הבדיקה.

טבעת קטנה נכרכת על האצבע ובודקת את רמת החמצן בדם.

הרופא דן בתוצאות בדיקת השינה הביתית עם המטופל. תוצאה חיובית מעידה באופן ברור כי קיים דום נשימה במהלך השינה. במקרה זה, הרופא מפתח תכנית טיפול.

בדיקת שינה ביתית לעומת בדיקה במעבדה

להבדיל מהציוד המצוי במעבדות שינה, מכשיר הבדיקה הביתי מורכב מפחות חיישנים וערוצי מדידת שינה. המכשיר מורכב על האף או הפה על מנת לזהות נשימה, ומחובר לאצבע באמצעות תופסן על מנת למדוד את רמת החמצן בדם ולבדוק האם הגוף מנסה לנשום.

הבדיקה נמשכת כשלושה לילות, תלוי במכשיר ובהוראות הרופא והתהליך זול בהרבה מתשלום עבור שהות לילה במעבדת שינה.

בדיקה במעבדת שינה נערכת על ידי טכנאי שינה מיומן אשר מפקח על תקינות הציוד במהלך הלילה.

המחקר יעיד אם תוצאות הבדיקה הביתית מדויקות או שגויות. שלא בדומה לבדיקות מעבדת שינה, הבדיקה הביתית חסרה ניטור גלי מוח. כתוצאה מכך, מעריך המכשיר יתר על המידה את משך זמן השינה וממעיט במספר אירועי דום הנשימה במשך שעה.

אם בעיית דום הנשימה חמורה מאוד, המכשיר לא יפספס אותה, אך אם הבעיה קלה, סביר להניח שהיא תוחמץ.

לכן מומלצת בדיקת השינה הביתית רק עבור אנשים אשר נחשבים כבעלי סיכון גבוה לדום נשימה בינוני עד חמור. המכשיר מאתר בממוצע כשמונים עד תשעים אחוזים מהמקרים.

יתרונות בדיקת השינה הביתית טמונים בפשטות המכשיר ובתהליך הבדיקה אשר מבוצע בסביבה הטבעית של האדם.

יתרון נוסף הוא שערכת הבדיקה זמינה ואין צורך להמתין במשך זמן רב לקביעת תור במעבדת שינה. כך שאם הבעיה חמורה, ניתן לאתרה במהירות יחסית.

בדיקת שינה ביתית – האם תוצאות בדיקת השינה הביתית שעברתי הן תוצאות אמינות מספיק?
משום מה, אנשים רבים נוטים לפקפק בבדיקות השינה הביתיות. לא פעם ולא פעמיים, נתקלנו באנשים שחששו מביצוע בדיקת השינה הביתי בצורה עצמאית, והעדיפו ללכת ולחפש רופא שינה אחר, כזה שיבחר לטפל בהם במעבדת השינה עצמה ולא בביתם. אולם, הסירו דאגה בליבכם – בדיקת השינה הביתית היא בדיקה אמינה, מקצועיות, כזו שעברה את כלל האישורים החשובים והרלוונטיים טרם הפיכתה לחוקית, ועל אף שמדובר על בדיקה ביתית שמתבצעת על ידי המטופל, בסופו של דבר רופא השינה מלווה אתכם לאורך כל התהליך, והוא זה שעשוי לנתח את התוצאות ולהמליץ על המשך הטיפול לאחר ביצעו בדיקת השינה הביתית. על מנת שבדיקת השינה הביתית תהינה רלוונטית וטובה, עלינו להקפיד לשמור על הנחיות הבדיקה.

בדיקת שינה ביתית – מה הן הנחיות הבדיקה עליהם חשוב לשמור

כפי שציינו בשורות הקודמות, בדיקת השינה הביתית אינה מסובכת, ועדיין, ישנם מספר דגשים חשובים עליהם חשוב מאוד לשמור טרם ביצוע הבדיקה. הנחיות אלה הן כדלקמן:

  1. ביום הבדיקה עצמה, חשוב מאוד לשמור ולהקפיד על הדגשים החשובים הבאים – אין לצרוך שום משקה אלכוהולי, כולל משקאות אלכוהולים שמכילים אחוזים נמוכים של אלכוהול. בנוסף, במידה שבדיקת השינה מתבצעת בלילה, עליהו להפסיק את צריכת הקפה, או כל משקה שמכיל קפאין, החל מהשעה 1200 בצהריים.
  2. חשוב מאוד להקפיד על שינה תקינה במהלך ליל הבדיקה. עלינו לדאוג ללפחות 6 שעות שינה (אם לא יותר) וככלל, עדיף לישון כמה שיותר ולמנוע הסחות דעת ככל הניתן.
  3. במידה שאתם מטופלים בCPAP – גשו לרופא השינה, ותבדקו מולו האם יש צורך להפסיק את הטיפול בCPAP בעקבות בדיקת השינה.
    הנחיות נוספות ינתנו באופן פרטני מול רופא השינה עצמו.

חשוב לדעת כי אמנם בדיקת שינה ביתית יכולה לשנות את פני הדברים ולגרום לכם להבין מה בדיוק עליכם לעשות כדי לשפר את המצב, אבל יש מקרים חמורים בהם זה לא מספיק בשל נתונים פיוזיולוגיים וביולוגיים שאינם מדויקים ויש במקרים אלה לפנות למעבדת שינה מקצועית.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו