מעבדת שינה טכניון

תוכן עניינים

 

מעבדת שינה טכניוןבמכון הטכנולוגי לישראל- הטכניון, פועל מרכז לרפואת שינה תחת ניהולו של פרופסור פרץ לביא, שהוא אחד מהמומחים המובילים ברחבי העולם בנושא חקר השינה והפרעות שינה.

בשנת 1975 הוקמה בטכניון המעבדה הראשונה לחקר השינה לצורכי מחקר בתחום השינה והחלומות. עם השנים מעבדת שינה טכניון ערכה גם מחקרים קליניים ובדיקות קליניות לאבחון של הפרעות שינה.

מרכז השינה טכניון ידוע כאחד מהמובילים בעולם בתחום של אבחון ושל טיפול בהפרעות שינה על סוגיה השונים. במסגרת המרכז כלולות ארבע מעבדות ברחבי הארץ- במרפאות החוץ של בית חולים "הדסה" בירושלים, בית חולים "הלל יפה" בחדרה, בית חולים "וולפסון" בחולון ובית חולים "רמב"ם" בחיפה.

מהן הפרעות שינה?

מרבית האנשים חווים הפרעות שינה מסוימות לפחות פעם אחת בחייהם. יש הפרעות שינה שנמשכות לילה אחד או מספר בודד של לילות ויש כאלו שנמשכות מספר שבועות ואפילו יותר, וגורמות להפרעות בתפקוד היומיומי בצורה משמעותית. כיום ישנה התמחות שנקראת "רפואת שינה" שמאבחנת את ההפרעות ומטפלת בהן בשיטות שונות.

הפרעות השינה נחלקות לכמה סוגים: דום נשימה בשינה, נדודי שינה, הפרעות בתזמון שינה וערות, ישנוניות יתר ואירועים בלתי נשלטים אשר קורים בזמן השינה.

שירותי המעבדה

  • אבחון בעיות שינה- האבחון נעשה על ידי הרופאים המומחים שעובדים במעבדה. אנשים אשר פונים אל מעבדת שינה טכניון נשלחים לבדיקות שתלויות בסוג הבעיה ממנה הם סובלים ובשיקול דעתם הקליני של רופאי המרכז. בנוסף, עוברים הנבדקים שיחה לצורך ריאיון קליני אודות הפרעות השינה.
  • בדיקת שינה במעבדה- את הבדיקה עורכים בחדר פרטי ובו ציוד רפואי שמאפשר רישומים אלקטרו-פיזיולוגיים (בעזרת אלקטרודות מחוברות לגוף) של מתח השרירים, של גלי המוח, של תנועות העיניים, של פעילות הלב, של תנועות נשימה, של רמת ריווי החמצן בדם ושל תנועות הרגליים. הבדיקה נערכת בשעות הלילה תחת מעקב צמוד של טכנאים מיומנים. זוהי אינה בדיקה כואבת ורוב הפעמים השינה של הנבדקים היא כמו השינה בביתם. בבוקר עוברים ממצאי הבדיקה לרופאי מעבדת השינה לצורך פיענוחם.
  • בדיקת שינה בבית הנבדק- אנשים הסובלים מהפרעות של דום נשימה בשינה יכולים לעבור בדיקת שינה בביתם הפרטי, ביתר נוחות וביתר יעילות באמצעות מכשיר לבדיקה ביתית. מכשיר זה מאבחן את ההפרעות על ידי כך שהוא מנתח שינויים שישנם בזרימת הדם באצבע. בהסתמך על רישומי המכשיר נקבעים איכות השינה ושלבי השינה (קלה ועמוקה). בבוקר נבדקים נתוני הבדיקה על ידי רופאי המעבדה שמגיעים למסקנות ומחליטים על דרך טיפול.
  • טיפול בהפרעות שינה- רופאי מעבדת השינה מטפלים בהפרעות השינה המגוונות בהסתמך על הריאיון הקליני ועל הממצאים שעלו מהבדיקות. כל מקרה מטופל לגופו של עניין והטיפולים כוללים תרופות שינה, המלצות לעבור ניתוחי אף אוזן גרון, המלצות לגבי שינויים בהרגלי השינה או בהרגלים אשר קשורים בשינה, המלצות לשימוש במכשיר ה-CPAP (מטפל בדום נשימה בשינה) וטיפולי שיניים לשיפור תפקודי הנשימה בזמן שינה.
  • מחקרים קליניים- המחקרים נערכים לצורך שיפור רמת האבחון והטיפול בהפרעות השינה השונות. המחקרים נערכים לפי אמנת הלסינקי לצורך ביצוע מחקרים בבני אדם. דוגמאות למחקרים: השפעה של תרופת שינה חדשה על אנשים שסובלים מנדודי שינה והשפעה של טיפול במכשיר ה-CPAP באנשים הסובלים מדום נשימה בשינה בנוגע למחלות כלי דם ולמחלות לבביות.
  • חוות דעת- הרופאים שעובדים במסגרת מעבדת שינה בטכניון מעניקים חוות דעת משפטיות ואחרות בכל הקשור להפרעות שינה ולאירועים שקשורים בקשיי הירדמות או בחוסר שינה. בנוסף, הרופאים מעניקים חוות דעת על כשירות נהגים שסובלים מעייפות כרונית  ומישנוניות.

בנוסף למעבדות השינה של המרכז פועלות בארץ מספר מעבדות שינה נוספות, בין היתר מעבדת השינה של מכבי, מעבדת השינה "מילניום" בבאר שבע, מעבדת השינה תל השומר ומכון השינה באסותא.

הצצה לבדיקת השינה – כך עשויה להראות בדיקת השינה שאתם עתידים לבצע בטכניון

מעבדת השינה של הטכניון היא מעבדת שינה מקצועית ונהדרת, כפי שהצלחנו ללמוד ולהבין מקריאת השורות הקודמות. אנשים רבים שניגשים לבדיקת שינה במעבדת השינה פעם ראשונה בחייהם – עשויים לחוות לחץ וחשש גדול מביצוע הבדיקה, בעיקר בשל העובדה שבדיקת שינה במעבדת שינה היא לא בדיקה רפואית נפוצה כל כך, והידע שקיים סביב מעבדות שינה הוא קטן מאוד. בדיוק בשביל זה, סיפקנו לכם בשורות הבאות הצצה מיוחד לכיצד תראה בדיקת השינה במעבדת שינה טכניון, או בכל אחת ממעבדות השינה האחרות שקיימות במדינת ישראל. כך תראה בדיקת שינה ממוצעת במעבדת השינה

שלב ההכרות

שלב זה הוא השלב הראשון שפותח את הטיפול או את סדרת הטיפולים במעבדת השינה אליה אתם פונים. בשלב זה, המטופל עובר ראיון אישי ושיחת הכרה מול הצוות הרפואי שעלול לטפל בו – מדובר כאמור על רופא השינה במעבדה, ועל צוות העוזרים שלו שילוו אתכם גם בטיפול גם כן. בשלב זה, תתמודדו עם מגוון רחב של שאלות עליכם, על הרגלי השינה שלכם, ועל הרגלים אחרים שאתם חווים בשגרה. בשלב זה, אתם עשויים להתבקש לבצע סדרה של בדיקות רפואיות שגרתיות.

החלטה על סוג הטיפול וביצועו

לאחר השלב הראשוני, מגיע שלב ההחלטה על הטיפול ועל אופיו – האם הוא יתבצע בבית, האם הוא יתבצע במעבדת השינה, וכמה טיפולים תכלול סדרת הטיפולים הזו. לעתים קרובות, יהיה צורך של שיתוף פעולה של בן הזוג של המטופל.

ניתוח התוצאות והחלטה על המשך טיפול

בשלב זה נקבל את תוצאות בדיקת השינה, ונעבור עליהם יחד עם הרופא או הצוות הרפואי שליווה אתכם לאורך כל הבדיקה. בשלב זה נבין את שורש הבעיה, כיצד עלינו לטפל בה, ועוד.

לסיכום, אם אתם סובלים מהפרעות שינה כאלה ואחרות, אין ספק כי הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבור הבריאות שלכם ועבור עצמכם הוא למעבדת שינה מקצועית, שם יוכלו לאתר את הבעיה, את הגורם לה ולהתאים עבורכם את הטיפול המתאים ביותר והראוי ביותר.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו