הפרעות שינה בקרב ילדים

תוכן עניינים

 

הפרעות שינה אצל ילדיםשינה היא דבר חשוב ביותר, בכל גיל ולכל אדם. עם זאת, בכל הנוגע לילדים ולהתפתחותם, השינה מקבלת משנה תוקף. החל מהלידה ועד לשלהי ההתבגרות, הילד מעביר את מרבית שעות היממה בשינה. מסיבה זו, כאשר ישנן הפרעות שינה בקרב ילדים, הדבר יכול לפגוע בהתפתחות טובה ולהשליך על תחומים רבים בחיים, כמו גם על סביבת המשפחה.

מדוע שינה היא כל כך חשובה?

עוד מראשית ימי אנשי המערות, האדם ישן במשך מספר שעות ביממה, כדי לאגור כוחות ולנוח מתלאות היום. על אף שאז היה זה סיכון הישרדותי של ממש, שכן במהלך השינה איש המערות יכול היה להיטרף על ידי חיית פרא, השינה איכשהו נשמרה, עד לימינו אנו.

כיום, כל אדם ישן חלק ניכר משעות היממה, ובייחוד אם מדובר על ילדים. עד גיל חמש, ילד ממוצע מעביר יותר שעות בשינה, מאשר הוא מעביר בערות. בזמן זה, הגוף והמוח מתפתחים באופן פיזי וקוגניטיבי, והילד יכול לפתח את הכישורים והיכולות החיוניים לו. אין זה פלא, אם כן, כי הפרעות משינה בקרב ילדים עלולות לפגוע באופן מהותי בהתפתחות.

סוגי הפרעות שינה בקרב ילדים

בדיוק כמו אצל המבוגרים, גם הילדים עלולים לסבול מאותן הפרעות שינה. ישנן מספר הפרעות עיקריות, מהן סובלים אחוזים גדולים יותר של ילדים. בין הפרעות אלו ניתן למצוא אינסומניה, סיוטי לילה, סהרוריות, הרטבות לילה, תסמונת השינה המאוחרת (בה הילד מצליח להירדם רק בשעות הקטנות של הלילה) ועוד.

הפרעות שינה אלו יכולות להיגרם מגורמים פיזיולוגיים, נפשיים וסביבתיים. מבחינה פיזיולוגית, יכולה להיות בעיה בשעון הביולוגי בגוף, דבר אשר עלול להפריע לשינה תקינה. כמו כן, יכולות להית בעיות בנשימה במהלך השינה. דבר זה עלול לגרום ליקיצות מרובות במהלך השינה, ולהקשות על ההירדמות. מעבר לכך, יכולה להיווצר תסמונת הרגליים העצבניות, הגורמת לתנודות וחוסר נוחות בגפיים, בייחוד בעת השינה.

מבחינה נפשית, הילד עלול לסבול מאי-אילו חרדות, פחדים ולחצים, דבר אשר עלול לגרום להפרעות שינה. הלחצים הסביבתיים עלולים להשפיע על הילד, גם אם אין הוא מושפע מהם באופן ישיר. גם סביבתו של הילד, ובייחוד ההורים, יכולים להשפיע על שינה תקינה. לכן, ישנה חשיבות מכרעת לחינוך לשינה נכונה והקפדה על שעת שינה מסוימת. דבר זה יכול להשפיע באופן ישיר על השעון הביולוגי ובכך על שינה תקינה או בעלת הפרעות, בהתאם.

השפעות הפרעות השינה

אצל מבוגרים, הפרעות שינה עלולות לגרום בדרך כלל לעייפות מרובה ולחוסר ריכוז. דבר זה נכון גם אצל ילדים, אולם אצלם הפרעות שינה יכולות לגרום גם לתופעה ההפוכה וליצור תוקפנות, היפר-אקטיביות וחוסר שקט. מבחינה פיזיולוגית, הפרעות השינה עלולות לגרום לבעיות במערכת החיסון של הילד, אך גם לבעיות בהתפתחות. ליקויי התפתחות כאלה ואחרים, יכולים להיות גם התנהגותיים וקוגניטיביים, כאשר הילד מתקשה לרכוש מיומנויות חדשות או סובל מבעיות בלימודים.

איך מטפלים בהפרעות שינה בקרב ילדים?

עקב השפעתן המהותית על הילד, יש לטפל בהפרעות השינה באופן מיידי. ראשית, יש לאבחן את הפרעת השינה ולבדוק באופן מדויק מאילו בעיות שינה הילד סובל. בכדי לעשות זאת, כדאי לפנות למעבדות שינה או למרכזים המתמחים בכך. לאחרונה, אף פותחו מכשירים מיוחדים, שאינם דורשים מהילד להעביר לילה או יותר במעבדת השינה, דבר שעלול להיות חוויה קשה בפני עצמה ולהשפיע באופן ישיר על מהלך השינה.

את אחד מהמכשירים הללו ניתן לענוד על ידו של הילד, ובכך לבדוק את אופן השינה וההתנהלות היומיומית והשבועית שלו. דבר זה יכול להעניק תמונה ברורה ואובייקטיבית אודות הפרעת השינה. לאחר מכן, ניתן להעניק טיפול בהתאם לבעיה. טיפולים אלו כוללים בין היתר טיפולים התנהגותיים ורפואיים.

חדר השינה – כיצד ניתן לעצב חדר שינה לילדים שמקל ומסייע להפרעות שינה אצל ילדים?

אחד הדברים שיכולים לסייע ולעזור במקרים של הפרעות שינה ילדים, זה הדרך שבה אנו בוחרים לעצב את חדר השינה של ילדים והצבעים שאנחנו בוחרים לשלב בתוך החדר. מחקרים רבים מראים כי עיצוב של חדר השינה של הילדים בצורה נכונה, הוא דבר שיכול להשפיע ולעזור במקרים שונים של הפרעות שינה ילדים. כאשר אנו בוחרים לעצב את חדר הילדים שלנו, כדאי לדאוג לכך שהחדר יהיה חשוך, שקט, ונוח ככל הניתן. במקרים שבהם נוצר פחד מחושך מוחלט, כדאי ורצוי להשתמש במנורת לילה על מנת להקל על הפחד. בנוסף, מומלץ לדאוג לטמפרטורה קבועה שתסייע להירדמות, לרוב מדובר על טמפרטורה של 24 מעלות צלזיוס. דבר נוסף שעלינו לדעת בנושא זה, הוא שכדאי מאוד להימנע ככל הניתן ממתן עונשים של שהייה ממושכת בחדר השינה של הילד, שכן חשוב לייצר אצל הילדים תפיסה כי חדר השינה הוא מקום טוב, וחיובי עבורם. החדר שלהם אמור להיות מקום בטוח עבורם, מקום שרלוונטי למשחק, שינה, שהייה עם אנשים קרובים ולכן עונשים יוצרים עבור החדר אפקט שלילי ועלולים ליצור בעיות שינה.

על הקשר שבין רפואה משלימה לבין הפרעות שינה

מעבר לדרכים הקלאסיות המוצעות לנו להתמודדות עם הפרעות שינה, כיום ישנם מספר פתרונות יעילים אשר מוצעים לנו על ידי הרפואה המשלימה להתמודדות עם הפרעות שינה ילדים. פתרונות אלה, יכולים להביא לתוצאות פלא של ממש כאשר מדובר על בעיות שינה, ועבור אנשים רבים בעולם, ביניהם ילדים רבים, הרפואה המשלימה פתרה את בעיות השינה השונות בצורה פלאית. להלן חלק מהפתרונות שהרפואה המשלימה מציעה לאנשים המתמודדים עם הפרעות שינה שונות:

  • דיקור סיני
  •  שיאצו
  • הומאופתיה
  • רפלקסולוגיה
  • מדיטציה

מחקרים רבים הוכיחו כי שילוב בין סוגים שונים של טיפולים ברפואה המשלימה, יכולים לסייע בצורה פלאית לאנשים שונים שמתמודדים עם בעיות ומחסור בשינה. טיפולים מהסוג הזה מסייעים להזרים אנרגיה חיובית לגוף, תורמים להורדת סטרס ולחץ אצל ילדים בכל הגילאים ומסייעים לטפל במגוון רחב של הפרעות ובעיות שינה אצל ילדים.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו