הקשר בין נחירות ודום נשימה לדיכאון

תוכן עניינים

 

דיכאוןמחקר שנערך לאחרונה בקרב אנשים הסובלים מדום נשימה גילה קשר ברור בין דום נשימה לדיכאון. המחקר, שבדק 10,000 אנשים הסובלים מדום נשימה מצא כי הסובלים מן הבעיה נמצאים בסיכון פי 2.4 ללקות בדיכאון מאשר כלל האוכלוסייה. על הקשר בין דום נשימה לדיכאון, האבחון ודרכי הטיפול, במאמר שלפניכם.

דום נשימה

דום נשימה זו בעיה רפואית אשר הסובלים ממנה מפסיקים לנשום פעמים רבות במהלך שנת הלילה, לפרקי זמן קצרים (10-30 שניות), עקב חסימת דרכי הנשימה על ידי צניחה של הלשון והחיך הרך.

ברוב המקרים החולים אינם חשים בהפסקת הנשימה. הסימפטומים הם: נחירות רמות, יובש בפה, עייפות כרונית, הפרעות קשב וריכוז ועצבנות.

בטווח הארוך הבעיה עלולה לגרום להתפתחות של מחלות נוספות כגון: לחץ דם, מחלות לב וסוכרת. הבעיה ניתנת לטיפול במקרים רבים על ידי שינה עם מכשיר המוצמד לפנים ומזרים חמצן  שוטף במהלך הלילה. דום נשימה לא מטופל עלול להיות מסוכן ולגרום גם למוות.

דיכאון

דיכאון הוא הפרעה נפשית המאופיינת בכך שהחולים חשים במשך תקופה ארוכה רגשות שליליים בלבד של ייאוש, עצב, כעס וכדומה.

דיכאון עלול להיות מסוכן אם אינו מטופל מכיוון שהחולים נוטים לאובדנות ועלולים לפגוע בעצמם ולהתאבד.

הגורמים לדיכאון שונים וכוללים: גורמים גנטיים, פיזיולוגיים וסביבתיים. ידוע כי מצבי לחץ ואירועי חיים שונים עלולים לגרום לדיכאון: טראומה, לחץ מתמשך, עוני, שימוש בסמים ועוד.

הקשר בין דום נשימה לדיכאון

כאמור, מחקר מצא כי קיים קשר מובהק בין דום נשימה לדיכאון. אחוז ניכר מן הסובלים מדום נשימה מדווחים גם על רמה כזו או אחרת של דיכאון.

השילוב בין המחסור בשינה איכותית לבין הדיכאון גורם לפגיעה משמעותית באיכות החיים של החולים.

הגורמים לדיכאון בכלל, עדיין אינם ברורים. במקרים רבים מדובר בשילוב של גורמים. גם לגבי הקשר בין דום נשימה לבין דיכאון, אין עדיין ממצאים חד משמעיים לסיבה אשר בשלה הסובלים מדום נשימה סובלים פעמים רבות גם מדיכאון.

ישנן כמה השערות:

  • המחסור בשינה והעייפות הכרונית גורמים לעצבנות ולחוסר חשק לפעילות.
  • יתכן שהמחסור בשעות שינה משפיע באופנים מסוימים גם על המוח, דבר המגביר את הסיכון לדיכאון.
  • העייפות הכרונית גורמת לחוסר ריכוז, בעיות בעבודה ובלימודים ובעיות באינטראקציה עם אנשים (קולגות, משפחה, חברים) דבר שעלול לגרום לתחושת כישלון או תסכול ולהחמיר לכדי דיכאון.
  • הנחירות הרמות המאפיינות את שנתם של הסובלים מהבעיה עלולות לפגוע בחיי הזוגיות, או לגרום לבושה ולפגיעה בדימוי העצמי בקרב אלה שמחפשים זוגיות חדשה.
  • הפרעות השינה הכרוניות עלולות לגרום לשינויים הורמונאליים אשר גם להם יכולה להיות השפעה לדיכאון.
  • אנשים הסובלים מדום נשימה שלהם גנטיקה של בני משפחה מדרגה ראשונה שסבלו מדיכאון נמצאים בסיכון גבוה עוד יותר להתפתחות של דיכאון.

כיצד מאבחנים דיכאון?

אנשים הסובלים מדום נשימה ובני משפחותיהם לרוב מתקשים לאבחן כי מדובר בדיכאון, ועלולים לטעות ולחשוב כי מצב הרוח הירוד קשור למחסור בשינה.

אולם, במידה והאדם סובל ממצב רוח ירוד לאורך תקופה ארוכה, במידה והירידה במצב הרוח מפריעה לתפקוד: חוסר חשק ללכת לעבודה או להמשיך ולעסוק בפעילות שאותה אהב בעבר, קושי בתפקוד ההורי או הזוגי, מחשבות ייאוש וכדומה, מומלץ לפנות להתייעצות עם רופא.

דרכי הטיפול לסובלים מדום נשימה ודיכאון

נמצא כי בקרב אנשים הסובלים מדום נשימה ודיכאון, אשר טופלו במכשיר CPAP המסייע בהקלה על התקפי הדום נשימה, חלה הקלה משמעותית בתופעות הדיכאון. במידה וטיפול זה אינו עוזר לדיכאון, ניתן להיעזר בתרופות למניעת דיכאון הניתנות על ידי רופא.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו