נחירות אצל תינוקות – מה עושים?

תוכן עניינים

 

נחירות אצל תינוקותתופעת הנחירות מקושרת בדרך כלל למבוגרים. אולם, התופעה נפוצה גם בקרב ילדים ואפילו בקרב תינוקות.

אלא שאם אצל מבוגרים ברובם המכריע של המקרים מדובר בתופעה מרעישה, אך לא מסוכנת, הרי שאצל תינוקות נחירות עלולות להעיד על בעיה שאם לא תטופל היא עלולה להפוך למסוכנת.

ממה נובעת תופעת הנחירות בקרב תינוקות ומדוע היא עלולה להיות מסוכנת?

ממה נובעת תופעת נחירות אצל תינוקות?

נחירות נובעות מסיבות רבות, אולם ברוב המקרים מדובר בהפרעה בנשימה בזמן שינה. כאשר בנקודה מסוימת במערכת הנשימה העליונה ישנה הפרעה במעבר האוויר, אם כתוצאה ממאמץ ואם כתוצאה משריר רפוי, הרי שהתוצאה תהיה צליל הנחירה.

גם בקרב תינוקות עלולה להיות הפרעה במעבר האוויר בשעת שינה.

הפרעה זו עלולה לנבוע מדרכי נשימה חסומות מסיבות שונות. הסיבות הנפוצות הן: ליחה ונזלת מחד, או שקדים ופוליפים נפוחים מאידך.

למה עלולה לגרום ההפרעה במעבר האוויר בקרב תינוקות?

נחירות אצל תינוקות – כאשר התינוק ישן, ומשהו מפריע למעבר חופשי של אוויר בדרכי הנשימה, עלולה להופיע תופעה מסוכנת של דום נשימה.

דום הנשימה הוא פשוט הפסקה רגעית של הנשימה, כאשר לאחריה הנשימה מתחדשת.

נחירות אצל תינוקות – האם זה מסוכן? זה מסוכן מסיבות שונות:

  • הפסקת הנשימה עלולה לגרום לכך שבזמן ההפסקה לא יגיע מספיק חמצן אל המוח. אספקת חמצן לקויה למוח עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים ואפילו למוות.
  • הפסקת הנשימה גורמת ללב להתאמץ מאד. הפסקות נשימה המופיעות לעתים קרובות מדי לילה במשך תקופה ארוכה, עלולות לגרום נזק ללב.

מעבר לסכנה שבהפסקות הנשימה, או בנשימה הלקויה עצמה בלילה, ישנן גם השלכות שליליות נוספות, שהן אולי לא מסוכנות אך עלולות להיות בעלות השפעה משמעותית על איכות חייו והתפתחותו של התינוק.

  • הפרעות השינה גורמות לכך שאיכות השינה של התינוק נפגעת. התינוק מתעורר פעמים רבות בלילה. השינה שאיננה רצופה ואיננה איכותית גורמת לכך שהתינוק יהיה עייף ועצבני במהלך היום. הדבר ישפיע על התיאבון שלו, על הערנות והסקרנות, ועקב כך גם על יכולת ההתפתחות הקוגניטיבית שלו.
  • השינה הלקויה משפיעה גם על ההתפתחות הגופנית. מחקרים הראו כי תינוקות ששנתם לא הייתה איכותית, עלו פחות במשקל, וקצב גדילתם היה איטי יותר.

מהו הטיפול המתאים במצב של נחירות אצל תינוקות?

נחירות אצל תינוקות הוא דבר שגרתי המתרחש אצל תינוקות באופן טבעי. במידה והורים מבחינים כי התינוק נוחר במהלך השינה, באופן עקבי ובמשך תקופה, עליהם לדווח על כך לרופא הילדים (חשוב לציין, כי תינוק מנוזל או מקורר עלול לנחור במשך מספר לילות עד שיוטב לו. תופעה זו היא טבעית והיא תחלוף מאליה כאשר הצינון יעבור. לא על תופעה זו מדובר כאן).

רופא הילדים יבדוק את התינוק. במידה והוא יתרשם כי מדובר בבעיה הדורשת ברור מעמיק יותר, הוא ישקול הפניית ההורים והתינוק למעבדת שינה.

במעבדת שינה יחברו את התינוק למכשירים שונים אשר ינסו לאתר את המקור לתופעת הנחירות.

בחלק ניכר מן המקרים מסתבר כי תופעת הנחירות בקרב תינוקות נובעת משקדים או פוליפים מוגדלים. אצל תינוקות הסובלים מהבעיה במשך תקופה ארוכה, עקב אלרגיה או מסיבה אחרת, השקדים או הפוליפים עלולים להיות מוגדלים כל כך עד שכמעט ואינם מותירים מקום למעבר של אוויר.

במצבים מסוימים, לאחר שהבעיה תאותר, אם לא מצליחים לטפל בבעיה ולשפר את המצב בעזרת טיפול תרופתי, ישקלו הרופאים הפניית התינוק לניתוח להוצאת פוליפים. הניתוח נקרא "ניתוח להסרת השקד השלישי".

מדובר בניתוח פשוט וקצר (האורך כ 20 דקות בלבד).

במסגרת הניתוח מסירים את השקד הנפוח וכך נפתח מעבר האוויר בכלי הנשימה של התינוק. הניתוח מאפשר לתינוק לחזור ולנשום בקלות ובטבעיות ופותר גם את בעיית הנחירות.

מה היא המשמעות של נחירות אצל תינוקות על ההורים עצמם?

לאחר שהצלחנו להבין את המשמעות הרבה של נחירות אצל תינוקות על המצב הבריאותי של התינוקות, ומה הן הדרכים הנפוצות ביותר כיום לטיפול בבעיות של נחירות אצל תינוקות, עתה עלינו להבין את ההשפעה של נחירות אצל תינוקות על ההורים עצמם – השפעה רבת ערך שלא מדברים עליה מספיק. המצב הבריאותי של תינוק שנוחר מידי לילה הוא מצב בריאותי לא תקין בכלל. בדרך כלל, לנחירות אצל תינוקות ישנה השפעה רבה על התפקוד של התינוק במהלך היום – שכן הוא קם עייף לאחר שלא ישן מספיק טוב בלילה. כל הורה יודע שכאשר התינוק שלו עייף הוא לא חיוני, לא עירני, עצבני ולא יכול להנות משעות העירות בהן הוא אמור לשחק, להסתקרן, לחדד את החושים שלו ולהתפתח כמו שצריך. יתר על כך, נחירות עשויות לגרום לתינוקות לחוות קשיים ועיכוב מבחינה התפתחותית, שכן חוסר הכניסה לשינה עמוקה עלול לגרום לעייפות כרונית אצל תינוקות, דבר אשר לבטח ישפיע על היכולות של אותם התינוקות להתפתח בצורה תקינה גם מבחינה פיזית וגם מבחינה רגשית ומנטלית.

המשמעות אצל ההורים הינה – סבל ותסכול רב אשר נוצרים עקב חוסר השינה של התינוק שלכם, דבר אשר משפיע גם על הלחץ הנפשי, הסטרס, ורמת השמחה של ההורים לתינוקות נוחרים. התמודדות עם תינוק שנוחר יכולה להיות מלחיצה ממש עבור הורים רבים, שלעתים נוטים לפחד במהלך הלילה כי התינוק שלהם יעבור חס וחלילה תהליך של חנק במהל השינה, ובכך בסופו של דבר, הנחירות אצל התינוק שלהם משפיע גם על הצלחתם של ההורים לישון בצורה תקינה.

כיצד אנו ממליצים להורים המחזיקים בידם תינוק נוחר להתנהל

במידה שנחירותיהם של התינוקות שלכם משפיעים גם על מצב השינה והמצב הנפשי שלכם, אנו ממליצים לכם לפנות לטיפול בנושא, אפילו אם הלכתם למספר בדיקות רפואיות שטענו כי אין דבר שמפריע או לא תקין אצל התינוק שלכם. זכרו – המצב של התינוקות שלנו יכול להשפיע רבות על המצב שלנו, ואל לנו להזניח גם את עצמנו!

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו