הקשר בין נחירות ושבץ מוחי

תוכן עניינים

 

נחירות הן מצב בו קיימת חסימה בנתיב האוויר במהלך השינה. החסימה של נתיב האוויר גורמת בסופו של דבר לכך שהאוויר לא מגיע בקלות אל הריאות, וכתוצאה איכות השינה נפגמת ועלולים להופיע סיבוכים שונים. דום נשימה חסימתי הוא מצב המתבטא בדרך כלל בנחירות, ובו מופיעות הפסקות נשימה רבות במהלך הלילה כך שלא מתאפשרת מנוחה תקינה.

מחקרים שונים הראו קשר בין נחירות ודום נשימה לבין מחלות אחרות, וביניהן שבץ מוחי, ולכן חשוב מאוד להגיע לאבחנה מתאימה בזמן ולטפל בדום הנשימה על מנת למנוע סיבוכים נוספים.

איך נחירות מעלות את הסיכון לשבץ מוחי?

נחירות ושבץ מוחישבץ מוחי מופיע לאחר חסימה של כלי דם במוח, הגורמת להפרעה באספקת הדם לחלק מהמוח ולסימנים האופייניים של השבץ. החסימה עלולה להופיע במנגנונים שונים, וקיימים מספר גורמי סיכון שמגבירים את הסיכוי לשבץ, והחשובים בהם:

יתר לחץ דם – גורם ללחץ על דפנות כלי הדם אשר מגביר את הצטברות טרשת העורקים ובסופו של דבר עשוי לגרום לקרע של הפלאק הטרשתי ולחסימת כלי דם.

השמנה ורמת שומנים גבוהה בדם – מצבים אלה מגבירים את הסיכון לשבץ מוחי מכיוון שהמרכיבים השומניים בדם מצטברים על דפנות עורקי המוח ויכולים להוביל בעתיד לחסימה.

סוכרת – רמת סוכר גבוהה בדם גורמת לסיבוכים בטווח הארוך, ועלולה להביא לפגיעה בכלי דם אשר יכולה להתבטא בשבץ מוחי.

מחלות לב – מחלות לב שונות ובעיקר הפרעות קצב מסוגים שונים עלולים להוביל בסופו של דבר לשליחת קריש דם החוסם עורק מוחי ומוביל לשבץ.

מחקרים שונים הצליחו להראות שאנשים הסובלים מנחירות סובלים גם מנוכחות מוגברת של גורמי הסיכון המדוברים, ולכן נמצאים בסיכון יתר להתפתחות שבץ מוחי. במקרה זה, יתר לחץ דם ומחלות לב מתפתחים ככל הנראה כתוצאה מהנחירות, ואילו סוכרת והשמנה עלולים להוביל בעצמם לנחירות ולהתפתחות הסיבוכים הקשורים אליהן.

נחירות ודום נשימה מעלים סיכון ליתר לחץ דם, מחלות לב ושבץ

אצל אנשים שנוחרים, מופיעים במהלך השינה אפיזודות של נפילה ברמת החמצן בדם. בגלל החסימה בנתיב האוויר, רמת החמצן בדם יורדת במהלך הלילה לסירוגין ומצב זה גורם לעליה בלחץ הדם ויצירת לחץ על מערכת הלב. ככל שהחסימה גדולה יותר, הנחירות קשות יותר ודום הנשימה בשינה משמעותי יותר כך הסיכון לעלייה בלחץ הדם עולה ועלול להופיע שבץ מוחי. מלבד זאת, נחירות ודום נשימה בשינה עלולים לגרום למחלות לב נוספות כמו פרפור פרוזדורים ואי ספיקת לב, אשר ידועים כמעלים את הסיכון לשבץ.

הקשר בין דום נשימה להשמנה וסוכרת

רוב האנשים הסובלים מנחירות ודום נשימה סובלים גם מהשמנת יתר וסכרת. באופן כללי, הצטברות השומן בצוואר גורמת בעצם ללחץ על קנה הנשימה וכתוצאה מפריעה לזרימת האוויר התקינה. חשוב לזכור שהשמנה וסכרת מעלים בכל מקרה את הסיכון לשבץ מוחי, ולכן אנשים הסובלים מנחירות על רקע השמנה נמצאים בסיכון רב לשבץ.

מלבד העובדה שנחירות ודום נשימה תומכים בגורמי הסיכון השונים התורמים להתפתחות שבץ, מחקרים שונים הראו שאנשים הסובלים מדום נשימה חסימתי נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח שבץ מוחי גם ללא קשר לגורמי סיכון אחרים. ככל הנראה, מרכיבים שונים בהשפעת דום הנשימה והנחירות על התפקוד הפיזיולוגי של הגוף גורמים לתהליכים פתולוגיים המגבירים את הסיכון לשבץ מוחי, ועל כן חשוב מאוד לטפל בנחירות על ידי שימוש במכשירים מתאימים. מלבד הורדת הסיכון לשבץ, טיפול בנחירות יסייע גם לשיפור איכות החיים, הגברת הערנות ויסייע רבות במהלך חיי היום יום.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו