גורמים לעייפות ונמנום וכיצד להילחם בהם

תוכן עניינים

עייפות קבועה וישנוניות עקבית היא אחת הצורות הנפוצות של הבעיות עימן מתמודדים אנשים כיום. זוהי הפרעת אורח חיים הנובעת משורת סיבות רבות אחרות. עייפות ונמנום הפכו לטבע שני בחיי אנשים רבים. חשוב לזהות את הגורמים לעייפות ונמנום ולמצוא את התרופה המתאימה, כך שניתן יהיה להתענג על החיים במלואם ולשמור על אנרגיה גבוהה לתפקוד בחיים האישיים והמקצועיים.

אמנם לכאורה אין מדובר בהפרעה מזיקה, אך היא עשויה להשליך באופן חמור על התפקוד, כולל על תפקוד שאינו יעיל, אובדן ריכוז וחוסר כללי מהנאה בחיים. מאמר זה מציג את הגורמים העיקריים לעייפות ונמנום וכיצד להילחם בהם.

מחסור בשינה

מצב זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על הבריאות הכללית, שכן חוסר ריכוז נחשב לתורם מרכזי לעייפות ונמנום. מומחים קובעים שמבוגרים צריכים לישון שבע עד שמונה שעות מדי לילה. יש להציב לוח זמנים לשינה בראש סדר העדיפויות. להרחיק טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים וטלוויזיה מאזור השינה, לפחות שעה לפני השינה.

מומלץ לתרגל יוגה ומדיטציה. יחד עם זאת, אם עדיין מתרחשות בעיות שינה, יש להתייעץ עם רופא על מנת לאבחן נוכחות הפרעת שינה.

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה עשוי להשפיע באופן שלילי על איכות השינה. למרות שאדם חושב שהוא ישן מספיק, הפרעות קוצר הנשימה עלולות לגרום לבעיות במנוחה הכללית, ולהשפיע על תפקוד הגוף או המוח. גם לאחר שמונה שעות שינה, אדם עלול לסבול משינה שאינה איכותית. יש להקפיד להפחית במשקל במצב של עודף משקל, ולהיגמל מעישון במצב של עישון קבוע.

הרופא עשוי להזמין בדיקה במעבדת שינה על מנת לאבחן את הסיבה האמיתית. גם אם הבעיה מחמירה, יתכן שיהיה צורך במכשיר CPAP כדי לשמור על פתיחת מעברים בדרכי השינה תוך כדי שינה.

חוסר הקפדה על תזונה בריאה עלול לגרום לעייפות

חשוב לציין שתזונה מאוזנת מסייעת לשמירת רמת הסוכר בדם ברמה נורמלית, והרחקת תחושת האטיות כשרמת הסוכר בדם יורדת.

אין להחמיץ את ארוחת הבוקר, ומומלץ לכלול פחמימות מורכבות וחלבונים בתזונה. לדוגמא, ארוחה כגון חביתה עם טוסט מחיטה מלאה היא ארוחה נפלאה שמחזיקה אתכם עם אנרגיה מתמשכת לאורך כל היום.

גורם לעייפות ונמנום: אנמיה

זוהי אחת הסיבות החשובות ביותר לעייפות ונמנום אצל נשים. איבוד דם וסת גורם לחוסר ברזל ונחשב לסיבה המרכזית. אובדן תאי הדם האדומים, הנושאים חמצן לרקמות ולאיברים נחשב אף כבגורם לאנמיה אצל אנשים.

יש לקחת תוספי ברזל, ולאכול מזונות עשירים בברזל כגון כבד, דגים, שעועית, בשר רזה, ודגנים מועשרים, על מנת לסייע במאבק באנמיה.

לחימה בדיכאון הגורם לעייפות ונמנום

דיכאון נחשב גם הוא לגורם משמעותי לעייפות. אנשים רבים עדיין מתייחסים למצב זה כאל הפרעה רגשית בלבד, אך תסמיני הדיכאון עשויים לכלול כאבי ראש, אובדן תיאבון ועייפות. אם אתם עייפים ומרוקנים מבחינה רגשית במשך רוב הזמן, יש להתייעץ עם הרופא, שכן דיכאון עשוי להיות הסיבה.

עם אורח החיים העירוני המואץ של היום, דיכאון גובה קרבנות רבים. אך מצב זה ניתן לריפוי וטיפול באמצעות ייעוץ או תרופות. לכן יש להתייעץ עם פסיכיאטר לגבי התסמינים.

גורם לעייפות ונמנום: היפותירואידיזם

בלוטת התריס היא אחת הבלוטות החשובות ביותר, הממוקמת בבסיס הצוואר. תפקידה הוא שליטה על חילוף החומרים, המהווה את המהירות שבה המזון הופך לאנרגיה. כאשר מתרחשת בעיה עם בלוטת התריס, חילוף החומרים עשוי לתפקד באיטיות, ואדם עשוי להרגיש איטי ולצבור משקל עודף.

אם נקבע אבחון של רמות נמוכות של הורמוני בלוטת התריס, טיפול בהורמונים סינתטיים יכול לסייע להעלאה מהירה של חילוף החומרים.

עומס יתר של קפאין

קפאין מזוהה כתוצר המשפר ריכוז וערנות. אך כמויות מוגזמות של קפאין מגבירות את קצב הלב, וגורמות לבעיות בלחץ הדם ועצבנות. מחקר קבע כי עודף קפאין עלול לגרום לעייפות אצל חלק מהאנשים.

מומלץ לנקוט במאמצים להפחתה הדרגתית של קפה, שוקולד, תה, משקאות קלים וכל המוצרים והתרופות האחרים המכילים קפאין. מצד שני, הפחתה פתאומית של קפאין עשויה לגרום שוב לתסמיני גמילה המתבטאים בהגברת העייפות.

גורם לעייפות ונמנום: סוכרת

זוהי אחת הסיבות העיקריות לעייפות או נמנום. בסוכרת מתרחשת במקרים רבים רמה עודפת מהרגיל של סוכר בדם. כתוצאה מכך, חולה סוכרת מפתח במהירות תשישות קבועה. אם אתם מתלוננים על עייפות מתמשכת ובלתי מוסברת, עליכם לעבור אבחון לאישור נוכחות סוכרת.

אם הסוכרת נגרמת כתוצאה מהפרעה בסגנון החיים, התרופה צריכה לכלול שינויים באורח החיים. בנוסף, יוגה, פעילות גופנית, טיפול באינסולין, כמו גם תרופות, מסייעים לעיבוד הסוכר בגוף ושמירה על בקרת הסוכרת.

השמנת יתר כגורם מוביל לעייפות ונמנום

אחד הגורמים שידועים כיום בתור גורמים אשר מגבירים את הסיכוי ואת האפשרות לסבול ולחוש עייפות ונמנום היא השמנת יתר. השמנת יתר מהווה את אחד מ"הצרות" הגדולות של העולם המערבי, זאת כאשר כיום ישנה מודעות אשר הלכה וגברה עם השנים להשמנת יתר, ולסכנות שטמונות בה. השמנת יתר, משפיעה על החיים של אלו שסובלים ממנה במגוון רחב וגדול של אספקטים, אך אחד מהאספקטים האלה, שלא נמצא בשיח ובהכרה מספיקה – זה ההשפעה של השמנת יתר על עייפות כרונית ועל נמנום. בסופו של דבר – אדם שמתמודד עם השמנת יתר מתמודד עם קשיים בכל פעולה פשוטה שהוא מבצע – הליכה לסופר, קשירת שרוכים, ועוד – כולם עשויים להיות קשים יותר עבור מי שסובל מהשמנת יתר. בסופו של דבר, לעתים קרובות הקושי הרב בביצוע פעולות פשוטות, קושי שאנשים רבים שסובלים מהשמנת יתר חווים – הוא קושי שמעייף את הגוף, ולכן אנשים שסובלים מהשמנת יתר מתארים עייפות כרונית, נמנום, וכיוצא זאת.

חרדה וסטרס כגורמים משמעותיים לעייפות ונמנום

כתב עת מפורסם רשם לאחרונה כי המחלה הגדולה ביותר שהעולם המערבי מתמודד איתה זה חרדה ולחצים נפשיים. העולם שאנחנו חיים בו הוא עולם רווי לחצים – החל ממצב כלכלי, מלחמות, פיגועים, יוקר המחייה, ועוד – כולם חודרים עמוק לנפש שלנו ולתודעה הנפשית שלנו, ומגבירים את הסיכוי לחוות חרדה נפשית ולחץ רב. ההתמודדות עם חרדה נפשית היא יום יומית – אלה שסובלים ממנה מתארים כי החוויה היא שבכל רגע נתון החרדה "עשויה לדפוק בדלת" ולהגיח לעולמנו בחזרה. ההתמודדות שלנו עם החרדה היום יומית היא התמודדות קשה מאוד, ששואבת מאיתנו כוחות נפשיים רבים, לצד כוחות פיזיים רבים. אחת ההשלכות העיקריות של התמודדות עם חרדה על החיים שלנו זה הופעה של עייפות ונמנום בשל כך.

גורמים נוספים אשר יכולים לעודד עייפות הם שינויים הורמונליים, למשל נשים בהריון, נשים לפני ובזמן הווסת, נשים אחרי לידה חוות שינויים הורמונליים רבים ולכן הדבר פעמים רבות מוביל לעייפות. גם נטילת תרופות יכולות לעודד עייפות. כמובן שניתן ורצוי לטפל בבעיה במטרה לשפר את איכות השינה שלכם.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו