נדודי שינה קשים

תוכן עניינים

נדודי שינה הם בעיה נפוצה מאד. לפי הערכות, 95% מהאנשים יחוו נדודי שינה בשלב כזה או אחר. מתוכם, כ-15%  סובלים מנדודי שינה קשים או כרוניים. נדודי שינה עלולים לגרום למחלות וסיבוכים שונים, ולכן חשוב לטפל בהם בהקדם האפשרי.

 

נדודי שינה קשים – מה זה נדודי שינה בעצם?

נדודי שינה (אינסומניה) זו הפרעת שינה נפוצה מאד. אינסומניה באה  לידי ביטוי בקושי בהירדמות, קושי בשמירה על שינה לאורך זמן, אונדודי שינה (אינסומניה) זו הפרעת שינה נפוצה מאד. אינסומניה באה  לידי ביטוי בקושי בהירדמות, קושי בשמירה על שינה לאורך זמן, או ביקיצה מוקדמת מהמתוכנן ללא יכולת לשוב ולהירדם. ביקיצה מוקדמת מהמתוכנן ללא יכולת לשוב ולהירדם. נדודי שינה גורמים לעייפות במהלך היום, לפגיעה במצב הרוח ואף לסיכונים בריאותיים שונים. בממוצע, בני אדם זקוקים ל7-9 שעות שינה מדי לילה. לא רק זמן השינה חשוב, אלא גם טיב השינה. שינה עם יקיצות רבות במהלך הלילה היא לא שינה איכותית, הגוף לא מקבל את המנוחה לה הוא זקוק.

 

סוגים של נדודי שינה

נדודי שינה יכולים להיות בעיה זמנית וחולפת, או בעיה כרונית שנמשכת לאורך זמן רב.

  • נדודי שינה חולפים: נדודי שינה שאורכים ימים ספורים, יכולים להיגרם כתוצאה משינוי אזורי זמן או אירוע מלחיץ.
  • אינסומניה קצרת טווח (אקוטית): אנשים רבים לוקים באינסומניה אקוטית קצרת-טווח. הכוונה לנדודי שינה שנמשכים מספר שבועות. בדרך-כלל אינסומניה קצרת טווח נגרמת לאחר אירוע טראומתי המסב לחץ – לדוגמה פרידה רומנטית, אובדן של אדם יקר, פיטורין וכו'.
  • אינסומניה ארוכת-טווח (כרונית): אינסומניה הופכת לכרונית כאשר היא נמשכת יותר מחודש אחד. אינסומניה כרונית יכולה להיות הבעיה העיקרית, או בעיה שניונית למצבים רפואיים אחרים.

אבחון נדודי שינהנדודי שינה קשים פוגעים באיכות החיים בצורה משמעותית.  קיימות סיבות שונות להתפתחות הפרעות שינה, וחשוב להבין את הגורם כדי לטפל בבעיה

בדרך-כלל האבחנה ניתנת על סמך תלונה של המטופל. הפרעת שינה תוגדר ככזו במידה והיא מתרחשת במשך שלושה לילות בשבוע לפחות. נדודי שינה הנמשכים חודש או יותר, נחשבים לנדודי שינה כרוניים. נדודי שינה באים לידי ביטוי באחד או יותר מהתלונות הבאות:

  • קושי בהירדמות (30 דקות או יותר).
  • יקיצה מוקדמת מדי בבוקר.
  • יקיצות חוזרות ונשנות במהלך הלילה.
  • שינה שטחית ולא איכותית.

במידה וקיים חשד שהמטופל סובל מדום נשימה בשינה, הוא יתבקש לישון לילה אחד במעבדת שינה תחת ניתור.

נדודי שינה – מתי זה יעבור?

כאשר מדובר בנדודי שינה חולפים או קצרי מועד, כפי ששמם מעיד הם חולפים במהרה ולרוב מעצמם, כאשר האדם מסתגל לשינויים אותם הוא חווה. כך או כך, אם אתה סובל מנדודי שינה אתה לא צריך לסבול.  יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לשפר את המצב – החל משמירה על הרגלי שינה נכונים ועד לטיפול תרופתי, כשאין ברירה אחרת.

מהם הגורמים לנדודי שינה

נדודי שינה קשים פוגעים באיכות החיים בצורה משמעותית.  קיימות סיבות שונות להתפתחות הפרעות שינה, וחשוב להבין את הגורם כדי לטפל בבעיה. הנה חלק מהגורמים האפשריים להפרעות שינה:

  • הרגלי שינה לא נכונים: חלק מהדברים שאתם עושים במהלך היום עלולים לפגוע באיכות השינה שלכם. הרגלים כאלה כולליםכאשר מדובר בנדודי שינה חולפים או קצרי מועד, כפי ששמם מעיד הם חולפים במהרה ולרוב מעצמם, כאשר האדם מסתגל לשינויים אותם הוא חווה. תנומות במהלך היום, חדר שינה מבולגן שימוש במסכים סמוך לשעת השינה, או ערבוב בין חדר השינה לסביבת עבודה (למשל עבודה מהמיטה עם הלפטופ).
  • נטיות גנטיות: לעיתים הפרעת שינה נגרמת מסיבות מולדות, הפרעות שינה נפוצות בקרב בני אותה משפחה. למעשה, כיום יודעים לבודד כבר שבעה גנים שונים שנמצאו קשורים באופן ישיר עם סיכון מוגבר לאינסומניה.
  • תופעת לוואי של תרופות: תרופות מסוימות עלולות לשבש את מחזור השינה התקין. אם הפרעות השינה חוות סמוך להתחלה של טיפול תרופתי חדש, פנו לייעוץ לרפואי. ייתכן שתצטרכו להחליף את הטיפול.
  • מחלות רקע: מחלות מסוימות יכולות לגרום לפגיעה בשינה כתופעת לוואי.
  • שינויים הורמונליים: נדודי שינה יכולים להיגרם כתוצאה משינויים הורמונליים, בעיקר בקרב נשים. שינויים כאלה כוללים בין היתר הריון, תסמונת קדם-וסתית וגיל המעבר.
  • שימוש בניקוטין, אלכוהול וקפאין: צריכה של משקאות המכילים קפאין אחה"צ או בערב עלולה לפגוע ביכולת להירדם בלילה. הדבר נכון גם לגבי שימוש בניקוטין. אלכוהול אמנם עוזר להירדם, אך פוגע ביכולת לישון שינה עמוקה וגורם ליקיצות מרובות במהלך הלילה.

הפרעות שינה – סיכונים ונזקים

נדודי שינה גורמים לעייפות במהלך היום,ל פגיעה בריכוז וביכולת לבצע מטלות פשוטות, וכן מעוררים נטייה לרוגז ונרגנות. בנוסף, נדודינדודי שינה קשים יכולים להיגרם ממגוון סיבות שונות - הפרעות פסיכיאטריות, מחלות פיזיולוגיות, חסרים תזונתיים, בעיות הורמונליות או בעיות נשימה כמו דום נשימה בשינה. שינה פוגעים בקושי לקבל החלטות ונמצאות בקשר ישיר עם סיכון מוגבר למעורבות בתאונות. כמו כן, קיים קשר בין נדודי שינה למחלות נוספות כמו סוכרת, השמנה יתר, מחלות לב ומחלות כלי דם.

נדודי שינה קשים ונדודי שינה כרוניים

נדודי שינה קשים ארוכי טווח באים לידי ביטוי בקושי מתמשך לישון שינה רציפה. נדודי שינה קשים יכולים להיגרם ממגוון סיבות שונות – הפרעות פסיכיאטריות, מחלות פיזיולוגיות, חסרים תזונתיים, בעיות הורמונליות או בעיות נשימה כמו דום נשימה בשינה. במקרים כאלה, הטיפול יתמקד בזיהוי הגורם השניוני לנדודי השינה וטיפול בו. לעיתים קרובות מדובר בשילוב של מספר גורמים, ויש לטפל בכל אחד מהם בנפרד.

טיפול בנדודי שינה

אפשר לטפל בנדודי שינה במספר דרכים.

  • טיפול קוגנטיבי התנהגות (CBT): מומחים שונים ברחבי העולם מסכימים שטיפול קוגנטיבי התנהגותי זו הדרך המועדפת לטיפולכאשר חווים נדודי שינה קשים וממושכים, לעיתים יש צורך בטיפול תרופתי בכדורי שינה או הרגעה. התרופות הנפוצות הן ממשפחת הבנזודיאזפינים בנדודי שינה כרוניים. הטיפול עוזר להתמודד עם חרדות, ונותן למטופל כלים נוספים שעוזרים לישון בלילה.
  • טיפול תרופתי: כאשר חווים נדודי שינה קשים וממושכים, לעיתים יש צורך בטיפול תרופתי בכדורי שינה או הרגעה. התרופות הנפוצות הן ממשפחת הבנזודיאזפינים, ותרופות שינה מדור חדש כגון Zolpidem, Zaleplon, Zopiclone. הבעיה עם התרופות הללו, היא שהן גורמות להתמכרות ופיתוח סבילות לאחר שימוש ממושך.
  • טיפול באמצעות מלטונין: מלטונין יעיל לתיקון השעון הביולוגי ומתאים במיוחד למי שסובלת מג'ט לג. בארץ מלטונין ניתן במרשם רופא בלבד.
  • טיפול בתרופות טבעיות: ניתן להקל על בעיות שינה באמצעות שימוש בתרופות טבעיות. המפורסם ביותר הוא שורש וולריאן (Valerian) שידוע ביכולת שלו להשרות שינה.יש ליטול 600 מ"ג ולריאן, כ-30 דקות לפני השינה. לחליפין ניתן ליטול שורש ולריאסן בכמוסות או תמיסה.
  • שינוי הרגלים: לפני שפונים לטיפול תרופתי, חשוב לנסות לטפל בהרגלי שינה בעייתיים ובמקומם לרכוש הרגלים נכונים. במקרים רבים הרופא יבקש מהמטופל למלא יומן שינה, כדי לבדוק אם שינוי ההרגלים תורם לשינה טובה יותר.

הקשר בין נדודי שינה לדיכאון

חוקרי שינה ברחבי העולם מסכימים כי קיים קשר בין דיכאון לבין נדודי שינה. על פי ההנחה המקובלת כיום, נדודי שינה הם לעיתים גורם מנבא לדיכאון. אנשים הסובלים מדיכאון מגיעים מהר מדי לשלב רע"מ – השלב בו אנחנו חולמים. במהלך שנת הרע"מ אנשים עם נטייה לדיכאון מטמיעים זכרונות רגשיים שליליים.  לפיכך, טיפול מוקדם בנדודי שינה יכול למנוע או לפחות לזרז החלמה מדיכאון, כאשר טיפול התנהגותי לשיפור השינה נמצא יעיל במיוחד בקרב האוכלוסייה הזאת.

לסיכום

כמעט כולם חווים נדודי שינה בשלב כזה או אחר. נהוג להפריד בין נדודי שינה זמניים וחולפים, לבין נדודי שינה כרוניים. נדודי שינה לאורך זמן פוגעים באיכות החיים ומעלים את הסיכון ללקות במחלות שונות ולהיות מעורבים בתאונות. לכן, חשוב לזהות את הגורם לנדודי השינה ולטפל מוקדם ככל האפשר. טיפול בנדודי שינה נעשה באמצעות תרופות בנזודיאזפינים, תרופות טבעיות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי ושינוי הרגלים.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו