ניתוח שקדים חדש לילדים מפחית נחירות

תוכן עניינים

 

ניתוח שקדים חדש לילדים מפחית נחירותניתוחי שקדים (אדנואידים) הם ניתוח שכיח מאוד בקרב ילדים, ומתבצע בעיקר במקרים של דום נשימה חסימתי. ניתוחים אלה אמנם משפרים באופן משמעותי את חיי הילדים וחיוניים להמשך הגדילה וההתפתחות שלהם, אך כוללים גם תופעות לוואי ויכולים לגרום לסיבוכים, כמו לדוגמא דימום.

בשנים האחרונות, פותחה שיטה חדשה בה מבצעים את הניתוח תוך שימור קופסית השקדים, ובדרך זו מפחיתים את תופעות הלוואי והסיבוכים של הניתוח ומאפשרים החלמה מהירה וקלה יותר.

דום נשימה חסימתי בילדים

דום נשימה חסימתי הוא מצב בו במהלך השינה נתיב האוויר נסגר, ואספקת החמצן לגוף ולמוח נפסקת. מצב זה נגרם לאחר שבמהלך השינה, רפיון השרירים גורם לכך שהשקדים צונחים ובמקרים מסויימים יכולים לסגור את הלוע ולמנוע את כניסת האוויר. המצב מתבטא בנחירות ובהתעוררות ספונטנית של הילדים על מנת לנשום.

בדרך כלל, הילדים מתעוררים במהלך השינה כדי "לקחת אוויר", באופן אוטומטי ומבלי לדעת על כך, וחוזרים לישון מיד. אירועי דום החסימה גורמים כמובן להפרעה קשה באיכות השינה, ולעייפות רבה במהלך היום. כמו כן, במצבים קיצוניים יותר, הירידה ברמת החמצן בדם יכולה לגרום לפגיעה קשה בלב ובריאות, יתר לחץ דם והפרעה בגדילה ובהתפתחות.

דום נשימה חסימתי הנובע מהגדלה של השקדים הוא מצב נפוץ מאוד אצל ילדים, אשר מאובחן על ידי רופא אף אוזן גרון ומטופל בקלות רבה באמצעות ניתוח להסרת השקדים. מדובר בניתוח קצר וקל, אשר בדרך כלל מחלימים ממנו בצורה מלאה תוך מספר ימים עד שבועות וחוזרים לקיים אורח חיים תקין לחלוטין.

דימום בניתוחי שקדים

הסיבוך העיקרי בניתוחים להסרת שקדים ואדנואידים הוא הופעת דימום. אזור השקדים הוא אזור הכולל אספקת דם ענפה מאוד, ולעתים מופיעים דימומים קשים ביותר לאחר הניתוח. דימומים אלה מופיעים אצל כ-5% מהילדים ויכולים להישאר גם למשך עשרה ימים, ולהצריך מעקב רפואי קבוע. כמו כן, במידה ומדובר בילדים קטנים קיים חשש לאיבוד נפח דם או לאספירציה (שאיפת הדם לריאות) ולסיכון חיי הילדים.

כאב לאחר ניתוחי שקדים

למרות שניתוח השקדים הוא ניתוח קל יחסית, קיימים ילדים אשר סובלים מכאב רב במשך תקופה ארוכה לאחר הניתוח. כאב זה מגביל מאוד בתפקוד, מונע מהם לאכול ולשתות כראוי ואף יכול להביא להתייבשות. ולכן, חשוב מאוד להקפיד שהילדים יאכלו וישתו כראוי לאחר הניתוח, ולעקוב אחריהם במשך תקופה מסויימת עד החלמה מלאה.

ניתוח בשיטה החדשה תוך שימור קופסית השקדים מפחית סיבוכים

בשנים האחרונות, ניתוחים להסרת שקדים ואדנואידים מתבצעים בשיטה חדשה הנקראת Intracapsular Tonsillectomy, אשר משמרת את קפסולת השקדים ולכן מפחיתה באופן משמעותי את סיבוכי הניתוח. לעומת השיטה הקודמת, בה הסירו את השקדים במלואם, שיטה זו, משמרת חלק מהשקד ובכך מונעת פגיעה בשרירי הלוע או בכלי דם גדולים.

כתוצאה, לאחר הניתוח בגישה זו מופיעים פחות אירועים של דימום (מכיוון שנכנסים פחות לאיזורים ווסקולריים), הכאב מופחת גם כן ותקופת ההחלמה מתקצרת. למרות שבגישה זו לא כורתים את השקדים במלואם, עדיין הניתוח מאפשר נתיב אוויר פתוח ופותר את בעיית דום הנשימה החסימתי, ולכן נחשב ליעיל ביותר.

על מנת לבצע את הניתוח, משתמשים במכשירים מיוחדים המאפשרים לכירורגים להסיר את רקמת השקד באופן הדרגתי על ידי שאיבה, ולהמס אותה בצורה ממוקדת באמצעות אלקטרודה מיוחדת. בעזרת השימוש במכשירים וביצוע הניתוח ה"אלגנטי" יותר, שיעור הדימום ירד באופן משמעותי, הילדים משתחררים הביתה מהר יותר והסיבוכים מופיעים לעתים נדירות עוד יותר, ולכן מומלץ מאוד להתייעץ עם רופא אף אוזן גרון אשר מנתח בגישה זו לפני כל ניתוח להסרת שקדים או אדנואידים.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו