טיפול בדום נשימה חסימתי

תוכן עניינים

 

טיפול בדום נשימה חסימתידום נשימה חסימתי הוא מצב רפואה קשה ביותר, אשר הסובלים ממנו לא מצליחים לישון בצורה אפקטיבית ונוטים לעייפות קשה ביותר במהלך היום. בניגוד לנחירות המשפיעות בדרך כלל באופן קל על אורח החיים.

דום נשימה חסימתי משפיע בצורה קיצונית על החיים, גורם להפרעה בתפקוד הכללי, לירידה בביצועים במקום העבודה ולקושי רב לחיות בצורה תקינה. מסיבה זו, הטיפול בדום נשימה חסימתי קריטי, ובלעדיו המצב יכול להסתבך.

הטיפול הראשוני בדום נשימה חסימתי

במקרים קלים של דום נשימה חסימתי, מומלץ להתחיל עם שינוי אורח חיים הכוללים:

  • ירידה במשקל – להשמנה תפקיד חשוב מאוד בחסימת נתיב האוויר, וירידה במשקל בדרך כלל עוזרת להקל על הנחירות. יש לציין שאפילו ירידה קלה במשקל יכולה להביא לשיפור, ולכן רצוי להיכנס לתוכנית דיאטה מסודרת. כמו כן, פעילות גופנית יום יומית חשובה מאוד לירידה במשקל ולהעלאת טונוס השרירים שעוזר למניעת חסימת נתיב האוויר.
  • הפסקת עישון – עישון גורם ליצירת גודש בדרכי הנשימה והתעבות הדופן, ועל כן הפסקת עישון יכולה לעזור להקלה על חסימת נתיב האוויר.
  • הימנעות מאלכוהול ומתרופות להרפיית שרירים – אלה חומרים הגורמים להרפיית שרירי הגרון ובכך עוזרים לחסימת נתיב האוויר, ולכן חשוב להימנע מהם במקרים של דום נשימה חסימתי.
  • שינה על הבטן או על הצד – שינה על הגב גורמת לצניחת הלשון והחיך ולחסימת דרכי האוויר, ולכן מומלץ מאוד להקפיד על שינה על הבטן או על הצד.
  • שימוש במי מלח לפני השינה – שימוש בתרסיסי אף של מי מלח (סליין) יכולים לשמור על האף פתוח במהלך השינה ולעזור לתהליך הנשימה.

טיפול באמצעות מכשירים

קיימים היום מספר מכשירים שיכולים לעזור לחולי דום נשימה חסימתי:

  • CPAP – מכשיר המיועד לסובלים מדום נשימה חסימתי ברמה בינונית עד קשה. מדובר במכשיר בצורת מסיכה, המספק הנשמה בלחץ ובכך עוזר להכנסת האוויר לריאות כנגד נתיב האוויר החסום. בכך, השימוש ב-CPAP מאפשר נשימה תקינה והכנסת אוויר טובה לריאות. למרות שמדובר באחד המכשירים היעילים ביותר לטיפול בדום נשימה חסימתי, הוא מסורבל מאוד ואנשים רבים זונחים את השימוש בו בגלל קשיים רבים.
  • EPAP – אחד הטיפולים החדשים ביותר לטיפול בדום נשימה חסימתי, אשר עוזר לשמירה על נתיב אוויר פתוח ולהקלה על תהליך הנשימה. במדובר במכשיר הממוקם על השקדים ומתפקד כשסתום – הוא מונע מהאוויר לצאת החוצה בקלות ובכך מגדיל את לחץ האוויר בדרכי הנשימה – ובכך, הוא שומר על נתיב האוויר פתוח ומאפשר נשימה סדירה.
  • התקנים דנטליים – במקרים שעיקר החסימה היא בחלל הפה, ניתן להשתמש בהתקנים דנטליים המסייעים לשמור על נתיב האוויר פתוח. התקנים אלה עוזרים למיקום נכון של החיך, הלשון ואיברים נוספים ובכך מאפשרים את כניסת האוויר הטובה. שימוש בהתקנים הדנטלים טוב במקרים מסויימים של דום נשימה חסימתי, ולכן אינם מהווים תחליף לשימוש במכשיר CPAP.

טיפול כירורגי

הטיפול הכירורגי משמש את הסובלים מדום נשימה חסימתי במקרה שהטיפולים האחרים נכשלו. טיפול כירורגי שימושי מאוד בעיקר אצל אנשים הסובלים מהפרעות אנטומיות קשות במבנה הפה והלסת, ובמקרים שהחסימה נגרמת בגלל עודף רקמה. קיימים מספר סוגי ניתוחים שהעיקריים ביניהם הם:

  • UPPP – ניתוח נחירות בו מסירים רקמה עודפת מהחיך, הענבל וחלל הפה בצורה שמאפשרת את פתיחת נתיב האוויר.
  • מיקום מחדש של הלסת – ניתוח שמטרתו להגדיל את חלל הפה ובכך לאפשר כניסת אוויר טובה יותר.
  • טרכיאוסטומי – ניתוח המתבצע במצבים קיצוניים ביותר, ובו פותחים נתיב אוויר דרך הצוואר. בניתוחים מסוג זה, מוכנס צינור פלסטיק דרך הצוואר ישירות אל קנה הנשימה ובכך מאפשר נשימה טובה יותר.
  • ניתוח להסרת אדנואידים או פוליפים – במצבים של חסימת דרכי האוויר על ידי עודפי רקמה כמו אדנואידים או פוליפים ניתן להסירם בקלות ובכך לאפשר שיפור של כניסת האוויר.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו