טיפול בנחירות אצל נשים במעלה אדומים

תוכן עניינים


טיפול בנחירות אצל נשים במעלה אדומיםכמעט כולם נוחרים, אך יש אנשים שסובלים מנחירות כרוניות. נחירות כרוניות יכולות לגרום לפגיעה באיכות החיים של האדם ולהעיד על מצב בריאותי חמור. נחירות מפריעות גם לנוחר וגם למי שישן לידו, שכן איכות השינה נפגעת. על טיפול בנחירות במעלה אדומים נרחיב במאמר הבא. 

 

טיפול בנחירות אצל נשים במעלה אדומים- מתי צריך?

נחירות כרוניות הן תופעה שפוגעת באופן משמעותי באיכות החיים. הנוחר, בדרך כלל סובל גם בדיכאון, בעצבנות, עייפות ולעתים גם בחרדות. גם מי שנמצא בסמוך לנוחר סובל מפגיעה באיכות השינה שלו. לעתים השהות עם נוחר כרוני יכולה להגיע למצב בלתי נסבל שפוגע ביחסים. 

אבל איך יודעים מתי הנחירות הן כרוניות?

קודם כל, אם אתם סובלים מנחירות שחוזרות על עצמן מדי יום בעוצמה גבוהה, הדבר עלול להעיד על נחירות כרוניות. כמו כן, אם אתם סובלים מאחד הסימפטומים שציינו כמו דיכאון, עייפות, עצבנות או חרדות במגוון מצבים שונים כמו בעבודה או מול בן הזוג, הדבר עלול להעיד על נחירות כרוניות. בנוסף, ברגע שבן או בת הזוג של הנוחר, סובלים מהתופעה, הדבר עלול להעיד על נחירות כרוניות.

טיפול בנחירות אצל נשים במעלה אדומים- אבחון

אם אתם חוששים שאתם סובלים מנחירות אצל נשים כרוניות, אתם צריכים לפנות לרופא. תחילה הרופא יבצע אבחון. לשלב האבחון מומלץ להגיע עם בן או בת הזוג, על מנת שהרופא יוכל לשמוע כיצד הם חווים את המצב ובאילו תסמינים הבחינו. במהלך האבחון הרופא ישאל שאלות הקשורות להיסטוריה הרפואית של המטופל. בנוסף הרופא יבצע מספר בדיקות גופניות שונות על מנת לבדוק האם מדובר בגורמים פיזיים שגרמו לחסימה של דרכי הנשימה. כחלק מהאבחון, המטופל יבצע מספר בדיקות שונות כמו צילום רנטגן/ CT/ MRI, מעבדת שינה ועוד. 

יכולות להיות סיבות שונות לנחירות כרוניות. יכול להיות שהמטופל סובל מדום נשימה חסימתי. יכול להיות מצב שמדובר בגורמים פיזיים כמו אלרגיות, סינוסיטיס, סטייה במחיצת האף, לשון גדולה, שקדים נפוחים, מבנה לסת ועוד. אפשרות נוספת שתגרום לנחירות כרוניות היא אורח חיים  מסוים, לדוגמא, אנשים שסובלים מהשמנת יתר נמצאים בסיכון גבוה יותר להתפתחות של נחירות כרוניות. לעתים זו יכולה להיות תנוחה מסוימת בה אתם ישנים. במקרה כזה, שינוי של התנוחה יוכל להפחית את עוצמת הנחירות ואת הכמות שלהן. באופן כללי, גם בקרב אנשים שלא סובלים מנחירות כרוניות, כאשר ישנים על הגב נמצאים בסבירות גבוהה יותר לנחירות. הסיבה לכך היא שבשכיבה על הגב מרפים את הלשון ומתבצעת חסימה של דרכי הנשימה. לכן במצב שסובלים מנחירות, מומלץ לשנות את התנוחה ולנסות לישון על צד הגוף או על הבטן. 

קראו עוד: איך מפסיקים נחירות?

טיפול בנחירות אצל נשים במעלה אדומים- דום נשימה חסימתי

דום נשימה חסימתי הוא הפרעת שינה אשר אחד התסמינים שלה הוא נחירות. תסמונת דום נשימה חסימתי בשינה מתבטאת בהפסקת נשימה במהלך השינה. התסמונת יכולה לחזור על עצמה במהלך הלילה והיא גורמת לפגיעה באיכות השינה. כאשר מופסקת הנשימה, רמת החמצן בדם יורדת וגורמת לחולה להתעורר. בדרך כלל, האדם אינו מודע ליקיצות אלה, אך הן פוגעות באיכות השינה שלו. האדם שסובל מהפרעה זו יחווה עייפות מתמשכת במהלך היום. אחד המאפיינים הבולטים של הפרעה זו הוא נחירות בעוצמה חזקה מאוד. הפרעה זו מתבטאת גם בכאבי ראש, צרבות, יובש בפה, השתנה מרובה במהלך הלילה ודחף מיני מופחת. הפרעה זו יחסית נפוצה, במיוחד בקרב שמנים ויותר בקרב גברים. על פי מחקרים רבים הפרעת שינה זו קשורה למחלות לב וכלי דם. 

יש שני סוגים מרכזיים של דום נשימה חסימתי- 

  • אפניאה- נגרמת בעקבות רפיון של השרירים והרקמות בגרון למשך מספר שניות .
  • היפופניאה- חסימה חלקית של כניסת אוויר. במצב זה המטופל יכניס כ-50% אוויר או פחות ממה שאמורים להכניס בשינה. 

ניתן לטפל בדום נשימה חסימתי על ידי שינוי אורח חיים, אך קיימים מקרים בהם יהיה צורך בטיפול כירורגי. 

 

טיפול בנחירות אצל נשים במעלה אדומים- דרכי טיפולטיפול בנחירות אצל נשים במעלה אדומים- דרכי טיפול

קיימות שתי דרכי טיפול מרכזיות האחת על ידי לייזר והשנייה כירורגית. קיימות גם אפשרויות טיפול נוספות. ריכזנו לכם את דרכי הטיפול בנחירות במעלה אדומים- 

  • טיפול בלייזר

אחת האפשרויות לטיפול בנחירות במעלה אדומים היא על ידי לייזר. טיפול זה לא מתאים לכולם ורק לאחר האבחון תוכלו לדעת האם אתם מתאימים אליו או לא. טיפול בנחירות על ידי לייזר הוא טיפול שנמשך בין 15 דקות לבין 30 דקות. במהלך הטיפול, הרופא מכוות את החך על ידי לייזר. כיווץ החך נועד לאפשר זרימת אוויר תקינה יותר. הלייזר למעשה מצר את הרקמות ומקשה את החך הרך. טיפול בנחירות על ידי לייזר אינו דורש זמן החלמה. 

  • טיפול כירורגי 

טיפול כירורגי הוא טיפול שמתבצע רק כמוצא אחרון כשאין ברירה. קיימים טיפולים כירורגיים שונים. התסמינים של המטופל והבדיקות שביצע הם אלה שישפיעו על הטיפול הכירורגי שיתבצע. 

  • יישור מחיצת האף- הטיפול הנפוץ ביותר. בין הנחיריים, יש עצם מפרידה וסחוס שעוטף את המחיצה. קיימים מקרים רבים בהם מחיצת האף אינה ישרה. במצב כזה המחיצה עלולה להפריע למעבר אוויר תקין לדרכי הנשימה. כתוצאה מכך נגרמות נחירות. יישור מחיצת האף הוא ניתוח שמתבצע בדרך כלל עם הרדמה כללית ואורך כשעה. ניתוח זה מצריך זמן החלמה של כעשרה ימים. 
  • כריתת שקדים- במקרים מסוימים השקדים הם אלה שחוסמים את דרכי הנשימה. במצב כזה הפתרון יהיה לבצע ניתוח כריתת שקדים או הסרה של השקד השלישי בלבד. ניתוח כריתת שקדים נחשב לניתוח פשוט יחסית. ניתוח זה מצריך זמן החלמה בין שבוע לעשרה ימים. 
  • קידום לסתות- לעתים הגורם לנחירות הוא מבנה הלסת. במצב כזה יש לבצע ניתוח של קידום לסתות. ניתוח קידום לסתות הוא ניתוח פולשני בו מקבעים את הלסת במקום חדש. על ידי קידום הלסת מאפשרים מעבר תקין של אוויר בדרכי הנשימה. 
  • בית בליעה תחתון- ניתוח בית בליעה תחתון נועד לפתיחת דרכי הנשימה של המטופל. ניתוח זה עובד בשלושה מוקדים- הרחבה, הקדמה וייצוב הלוע התחתון והלשון. על ידי כך מאפשרים זרימת אוויר תקינה בדרכי הנשימה. 
  • השתלת גירוי עצבי היפוגלוסלי- כפי שציינו קודם, לעתים הגורם לנחירות הוא תסמונת דום נשימה חסימתי. במצב כזה ניתן לטפל על ידי השתלת גירוי עצבי היפוגלוסלי. בניתוח זה, מושתל שתל זעיר. תפקידו של השתל הוא לפקח על אי נשימה סדירה. כאשר הנשימה אינה סדירה, השתל מגרה את העצב. על ידי כך ניתן לשפר את הכנסת האוויר לדרכי הנשימה. 

  • מכשיר נשימה CPAP

עוד דרך לטפל בנחירות היא על ידי מכשיר נשימה CPAP. מכשיר נשימה זה הוא למעשה מסכת שינה. המכשיר פועל על ידי מפוח והוא מחדיר אוויר בכמות גבוהה לדרכי הנשימה לאורך הלילה. על ידי כך הכנסת האוויר לדרכי הנשימה משתפרת באופן משמעותי והנחירות פוסקות. 

  • אפשרויות נוספות

אפשרות נוספת היא לטפל בנחירות על ידי תכשירים שונים או על ידי שינוי באורח חיים. לדוגמא, במצב בו הנחירות נגרמות בעקבות אלרגיות, ניתן להשתמש בתרסיס אף ייחודי הכולל סטרואידים. על ידי כך האלרגיות נרגעות והכנסת האוויר לדרכי הנשימה משתפרת. כמו כן ניתן להיעזר במדבקות, לשנות את הרגלי השינה, להימנע מצריכת אלכוהול כמספר שעות לפני השינה, להפסיק לעשן, לשנות את התזונה ועוד. 

קראו עוד: נחירות בהריון

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו