טיפול נחירות בשינה

תוכן עניינים

טיפול נחירות בשינהטיפול נחירות בשינה

למעלה מ-40% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת ברמה נמוכה או גבוהה מנחירות במהלך השינה. נחירות יכולות לעלות בשיחות בתור בדיחה, אבל נחירות זה עסק רציני. טיפול נחירות בשינה יכול להיות מגוון, החל מכדורים, מסכות ועד לניתוחים. עם זאת, התאמת טיפול נחירות בשינה חייבת להיות אינדיבידואלית ולאחר בדיקות רפואיות שמעידות על כך שלא מדובר על הפרעה חמורה יותר כמו OSA.

 

אבחון

טרם טיפול נחירות בשינה יש לאבחן את מקור הבעיה. על מנת שהרופא המטפל יוכל להתאים טיפול עבורך יש לבצע בדיקה גופנית ובמקרים שונים, גם ירצה המטפל לשאול את בן או בת הזוג של המטופל לגבי הבעיה. במהלך האבחון יוכל הרופא לבקש לעשות בדיקת CT, רנטגן וסריקה טומוגרפית ממוחשבת. המטרה בצילומים אלו היא לזהות אם יש בעיה במבנה דרכי הנשימה, כמו בעיה במחיצות. לאחר ההדמיה ייתכן ותשלחו לבדיקה שינה במכון מוסמך. לעיתים לימודי שינה יכולים גם להתבצע בבית, אך ברוב המקרים הם מתבצעים במרכז שינה כדי לבחון את השינה באמצעות מכשור מתקדם. 

טיפול נחירות בשינה באופן טבעי

במקרים בהם הנחירות לא מצביעות על הפרעה חמורה יותר, ייתכן ותוכלו להיפטר מהן על ידי טיפולים טבעיים. הנה כמה אפשרויות שיכולות לעזור לכם לטפל בבעיה באופן עצמאי וטבעי:

  • תנוחת שינה – שנו את תנוחת השינה שלכם. ברגע שאתם שוכבים על הגב התוצאה היא שבסיס הלשון והחך מתמוטטים לעבר החלק האחורי של הגרון במצב הרפיה. עקב כך נוצר צליל רוטט במהלך השינה. לכן, ברגע בו אתם ישנים על הצד או על הבטן הצליל לא יופק. אם אתם לא מסוגלים שלא לישון על הגב תוכלו למצוא פתרונות יצירתיים, כמו כרית חיבוק צדדית, כדורי טניס שמודבקים לפיג'מה ועוד. אם למרות זאת הנחירות נמשכות פנו לרופא ובחנו את המקרה לעומק.
  • ירידה במשקל – נתחיל בזה שגם אנשים רזים נוחרים. אם לאחר שעליתם במשקל שמתם לב שהתחלתם לנחור, ירידה במשקל עשויה להיות הפיתרון עבורכם. עלייה במשקל יוצרת לחץ על הקוטר הפנימי בגרון – מה שמעודד נחירות. דיאטה מתאימה לאורח החיים של המטופל יכולה לעזור לו להיפטר מהנחירות וכמו כן, לשמור על אורח חיים בריא יותר. לא תמיד השמנת יתר מצביעה על גורם הבעיה לנחירות ובמקרה בו הנחירות ממשיכות גם בשילוב דיאטה וירידה במשקל, פנו לרופא.
  • אלכוהול ועישון – צריכת אלכוהול מוגברת או סמוכה לשעות השינה יכולה לגרום לנחירות. אלכוהול יכול לגרום לאנשים שעד היום לא נחרו להתחיל לנחור אם שתו עד 4 שעות לפני השינה. בנוסף, עישון ידוע בתור גורם שפוגע במערכת הבריאות. מלבד לכל החסרונות שיש בעישון, עישון גם מוביל לנחירות ופגיעה בדרכי הנשימה.

 

טיפול נחירות בשינה באמצעות תכשירים

שינוי אורח חיים לא תמיד מוביל לתוצאה הרצויה וגם אם כן, זה עלול לקחת הרבה זמן. במקרים רבים ניתן לשלב בין שינוי אורח חיים ובין טיפול בתכשירים שונים אשר יכולים לשפר את איכות החיים של הנוחר באופן מיידי:

  • תרסיס אף – ישנם תרסיסי אף ייעודיים לשימוש כנגד נחירות. מוטב להדגיש, לא מדובר על תרסיס אף נגד צינון אלא תרסיס ייעודי עבור אלו שנוחרים עקב בעיה אפית. תרסיס אף אלו יכולים לכלול סטרואידים אם מדובר על מטופל עם נזלת אלרגית קבועה.
  • מדבקות – עוד דרך להתמודד על נחירות היא באמצעות מדבקות אותן המטופל מדביק על חלקו החיצוני של האף. הייעוד של המדבקות הוא להקל על מעבר האוויר באמצעות הרחבת הנחיריים. ישנן ערכות ביתיות אשר ניתן לרכוש ברשתות הפארם, אך מומלץ להתייעץ עם רופא אף אוזן גרון טרם תחילת הטיפול.
  • מכשיר נשימה – מכשיר נשימה פופולרי הוא CPAP. מדובר על מכשיר אשר המטופל שם על הפנים בזמן השינה. המכשיר הוא בעל מפוח המחולל זרם אוויר ופותח את דרכי המעבר בקנה הנשימה. המכונה מזרימה כמות גדולה של אוויר ומסייעת לשמירה על דרכי האוויר פתוחות באופן טבעי. הבעיה העיקרית היא שהמכשיר מעט רועש. המכשיר בדרך כלל לא יהיה יעיל עבור אילו הסובלים מדום נשימה בשינה.

 

טיפולים כירורגיים בנחירותטיפולים כירורגיים בנחירות

טיפול נחירות בשינה כולל בתוכו גם טיפולים כירורגיים המבוצעים על ידי מנתח מוסמך. לא תמיד טיפול נחירות בשינה באמצעות תכשירים, דיאטות וגמילה מביא לתוצאות הרצויות מצד המטפל והמטופל. במקרים כאלה יש לפנות להליך כירורגי מבין הבאים בהתאם להתאמת הרופא המנתח:

  • כריתת שקדים – כאשר השקדים חוסמים את קנה הנשימה, הפיתרון האידיאלי הוא להסיר את השקדים או שקד שלישי. בניתוח זה מתבצעת הסרה של השקדים ולאחר מכן מתאפשר מעבר חופשי של חמצן.
  • מחיצות אף – כאשר הבעיה היא במבנה האף, הפיתרון לטיפול בנחירות הוא באמצעות ניתוח ליישר העצמות והרקמות הנמצאות במרכז האף. מלבד לכך, מתבצעת פעולה נוספת לצמצום נפח הרקמה הפנימית כדי לייעל את כניסת האוויר הנכנס דרך התעלות. 
  • השתלת גירוי עצבי היפוגלוסלי – הליך זה מיועד למי שסובל מדום נשימה בשינה. בהליך כירורגי כזה מושתל התקן זעיר אשר תפקידו לאתר מצב בו אין נשימה סדירה ובכך לגרות את העצב. 
  • ניתוח חיך-לוע – ניתוח זה יעיל עבור מי שסובל מנתיב אוויר צר. בהליך זה המטופל יחוש שיפור בזרימת האוויר בדרכי הנשימה העליונות.
  • קידום לסתות וסנטר – תהליך זה הינו פולשני מאוד ומבוצע רק במקרים חריגים. כאשר הבעיה המובילה לנחירות היא במבנה הלסת, ניתוח זה מקבע את הלסת במקום חדש כדי לפתוח את דרכי הנשימה. 
  • ניתוח בית בליעה תחתון – ניתוח זה עובד בשלושה מוקדים, הרחבה, הקדמה וייצוב הלוע התחתון והלשון כדי לאפשר זרימת אוויר ופתיחת דרכי הנשימה למטופל.

 

טיפול בגלי רדיו

עבור מטופלים אשר הבעיה המובילה לנחירות היא פיזית ומתמקדת באזור החך, מתאים להשתמש בשיטה של גלי רדיו. הטיפול אורך כחצי שעה תחת הרדמה מקומית. במהלך הטיפול נעשה שימוש בגלי רדיו אשר מטרתם לכווץ את הרקמות אשר חוסמות מעבר אוויר תקין. במהלך הטיפול נוצר פצע שמתכווץ עם זמן ההחלמה ומביא לצמצום של נפח הרקמות, מה שמאפשר ליותר אוויר לחדור פנימה ומפחית את הנחירות. עם זאת, לעיתים יש לחזור על הטיפול אחת לכמה חודשים, תלוי במורכבות המטופל ומצבו.

התאמת טיפול נחירות בשינה 

כמו שניתן לראות יש לא מעט דרכי התמודדות של טיפול נחירות בשינה. התאמת הטיפול חייבת להיות אישית ובהתאם לתסמינים מהם סובל הנוחר. הבדיקות הנעשות טרם תחילת הטיפול הן קריטיות להמשך הטיפול. ישנם מקרים בהם טיפול שנקבע למטופל אינו נושא פרי, במקרים כאלה על הרופא המטפל יהיה למצוא טיפול אלטרנטיבי. התהליך הוא תהליך שדורש סבלנות, מעטים מגיעים לתוצאות מיידיות וזאת כמובן בהתאם לרמת הנחירות ממנה הנוחר סובל. מומלץ שבן או בת הזוג של הסובל תיקח חלק בתהליך, בעיקר באופן רגשי. עם התקדמות בטיפולים תוכלו כבר להרגיש הרבה פחות עייפים, יותר שמחים, ביטחון עצמי גבוה יותר ושינוי ניכר באורח החיים שלכם עד עכשיו. פנו למרכז מקצועי לטיפול בנחירות בשינה, לעיתים נדמה שנחירות הוא לא דבר שדורש טיפול, אך יש מקרים רבים בהם מדובר על בעיה רפואית שחייבת לקבל טיפול. 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו