נחירות – הפרעות שינה

נחירות הן תופעה נפוצה ביותר, המשפיעה כמעט על כולנו. הנחירות הן רעש טורדני המופיע במהלך השינה, ומבטא הפרעה נשימתית.

 מלבד אי הנעימות לבן הזוג, והפגיעה באפקטיביות של השינה, לעתים נחירות יכולות לרמז על מחלת רקע קשה, ולכן חשוב לאבחן את המצב ולטפל בו.

הנחירות מופיעות לאחר הפרעה במעבר האוויר, אשר גורמת להופעת הרעש המוכר. הטיפול בנחירות הוכח כמשפר את איכות השינה, וכתוצאה משפיע ישירות על הפעילות במהלך היום, ולכן חיוני.

הטיפול הראשוני בנחירות כולל שינוי באורח החיים, כמו ירידה במשקל, הימנעות מעישון ומאלכוהול ומעבר לשינה על הצד.

מלבד זאת, קיימים מספר טיפולים רפואיים שיכולים לעזור לטפל בנחירות, המתאימים לאנשים אצלם הנחירות מתבטאות בצורה קשה ביותר.

הסימנים העיקריים של נחירות

נחירות גורמות להופעת מספר סימנים, המשפיעים על החיים בזמן היום והלילה. הסימנים העיקריים של הנחירות הם:

  • עייפות במהלך היום – אנשים הסובלים מנחירות סובלים גם מעייפות במהלך היום המתבטאת בריכוז ירוד, וביצועים נמוכים במקום העבודה. העייפות הזו יכולה לגרום גם לעצבנות רבה ולפגיעה באיכות החיים.
  • כאבי גרון – בשל הפגיעה במעבר האוויר בקנה הנשימה, אנשים הסובלים מנחירות יכולים להתעורר עם כאבי גרון.
  • הפרעות בשינה – אחד הסימנים החשובים של הנחירות הוא הפרעות בשינה, אשר מתבטאות בהיחנקות במהלך הנשימה, ירידה בריווי החמצן בדם והתעוררות ספונטנית במהלך הלילה.

גורמי סיכון לנחירות

הנחירות הן אמנם תופעה נפוצה אשר מופיעה ברוב האוכלוסייה, אך קיימים מספר גורמי סיכון שמגבירים את היארעות הנחירות:

  • עודף משקל – גורם הסיכון העיקרי לנחירות הוא עודף משקל, ונחירות מופיעים בשכיחות גבוהה אצל אנשים שמנים. ירידה במשקל יכולה במקרה זה להקל באופן משמעותי על הנחירות ולכן חיונית.
  • מין זכר – רוב מקרי הנחירות מופיעים אצל גברים. הסיבה לכך היא מבנה אנטומי שונה מאשר אצל הנשים, המגביר את הסיכון להופעת הנחירות.
  • הפרעה אנטומית למעבר האוויר – קיימים אנשים הסובלים מבעיה אנטומית למעבר האוויר, אשר בשל כך יכולים לפתח נחירות. הבעיות האנטומית השכיחות הן שקדים מוגדלים, אדנו אידים או חיך רך ארוך, אשר גורמים לחסימת נתיב האוויר ולהופעת הנחירות. כמו כן, בעיות באף כמו סטייה של המחיצה יכולות גם כן להגביר את הסיכון להופעת הנחירות.
  • שתיית אלכוהול – שתיית האלכוהול גורמת להתרפות שרירי הנשימה ולקריסת נתיב האוויר, ובכך תורמת רבות להופעת הנחירות. אי לכך, לאנשים הסובלים מנחירות מומלץ להימנע משתיית אלכוהול, במיוחד בשעות הלילה.

אבחנה של נחירות

אנשים הסובלים מנחירות יכולים להיבדק אצל רופא על מנת להבין את המקור לנחירות ולטפל בהתאם. ברוב המקרים יופנו המטופלים אל מרפאת שינה, שם ייבדקו במהלך הלילה על מנת לבדוק את השפעת הנחירות על איכות השינה.

כמו כן, במקרים רבים מבצעים צילומי CT ובדיקות הדמיה נוספות על מנת לאבחן פגמים אנטומיים העלולים לגרום לנחירות.

הטיפול בנחירות

הטיפול בנחירות חיוני לשיפור איכות השינה ומשפיע בצורה משמעותית על איכות החיים. הטיפול בנחירות כולל מספר אפשרויות:

  • שינוי באורח חיים – ירידה במשקל, הימנעות מעישון ומשתיית אלכוהול ומעבר לשינה על הצד חיוניים להפחתת חומרת הנחירות.
  • שימוש במכשירים – קיימים מספר מכשירים המסייעים לאנשים הסובלים מהנחירות לשמור את נתיב האוויר פתוח ולשפר את כניסת האוויר בזמן השינה. המכשיר הנפוץ ביותר העוזר לטיפול בתופעה הוא מכשיר ה-CPAP, אשר מספק הכנסת אוויר בלחץ ובכך שומר על כניסת אוויר תקינה.
  • טיפול כירורגי – במקרה והנחירות מופיעות על רקע חסימה אנטומית של נתיב האוויר, ניתן לטפל בהן על ידי פרוצדורות כירורגיות מסוגים שונים. בדרך כלל, בוחרים בטיפול זה לאחר אבחנה מתאימה המתבצעת על ידי בדיקות הדמיה, ולאחר הניתוח הבעיה נפתרת.