הקשר בין הפרעות שינה לבעיות שיניים

תוכן עניינים

נחירות, נדודי שינה או בעיות שינה אחרות שעלולים גם להעיד על ׳דום נשימה בשינה׳, הם מצבים שמשפיעים לרעה על תפקוד תקין בשעות היום, פוגעים באיכות החיים ויכולים לגרום למספר מצבים בריאותיים ארוכי טווח, כולל לפגיעה בבריאות הפה והשיניים.

מה זה ׳דום נשימה בשינה׳?

התהליך הפיזיולוגי של שינה נורמלית הוא מחזורי. השעה הראשונה מלווה בירידה מהירה לשלב N3 שלב השינה העמוקה שבו העיניים יחסית רגועות, שלאחריו מתחוללים חילופים מחזוריים בין שנת NREM (Non-Rapid eyes movements), שבה אין תנועות עיניים מהירות לשנת REM. חילופים אלה מתרחשים כל 90-60 דקות לאורך שאר זמן השינה.

הפרעת ׳דום נשימה בשינה׳ משפיעה על מיליוני מבוגרים בעולם והיא מאופיינת בהפרעות שינה חוזרות ונשנות המתבטאות בדום נשימה במהלך מחזורי השינה.

הפסקות נשימה נגרמות מקריסת רקמות בדרכי הנשימה בגלל סיבות שונות, כמו חולשה בשרירי דרכי האוויר, לשון גדולה ועודף משקל, והן מונעות את הגעת החמצן לריאות. כיוון שדום נשימה בשינה משבש את מחזור השינה, הפרעה זו פוגעת באנרגיה שלכם במהלך היום, ומשפיע על בריאותכם בטווח הארוך.

חוסר טיפול בהפרעות שינה יכול לגרום למצבים פיזיים ונפשיים שונים, כולל ירידה ברמות החמצן, עלייה בלחץ הדם ולחצים בלב.

הקשר בין הפרעות שינה לבריאות הפה

שינה איכותית שומרת על הבריאות ומפחיתה בעיות כמו: ריח רע מהפה, כיבים בפה ומחלות חניכיים. יתרה מזאת, השקעה ביישור שיניים Invisalign, למשל, תאפשר לכם ליהנות מיתרונות השינה האיכותית שתשפר גם את הרווחה הכללית שלכם.

בעיות שיניים הקשורות לדום נשימה בשינה כוללות גם הפרעות המתבטאות בהפרעה במפרקי הלסת (TMJ), בחריקת שיניים (Bruxism) ובנשימה מהפה.

הפרעה במפרקי ה-TMJ

המפרקים הטמפורומנדיבולריים (TMJ), נמצאים משני צדי הפנים ומחברים את הלסת התחתונה ללסת העליונה. תסמינים של הפרעת. TMJ כוללים:

  • כאבים בלסת, בראש, בצוואר ובכתפיים
  • בעיות לעיסה
  • מפרקי לסת המשמיעים צלילי נקישה או חריקה
  • לסת נעולה שמקשה על פתיחת הפה וסגירתו

לפי המחקר, אנשים עם תסמינים המעידים על סיכוי גבוה יותר ללקות ב׳דום נשימה בשינה׳, נמצאו בסיכון גבוה פי 3 ללקות בהפרעת TMJ. בנוסף, אנשים עם שני סימנים או יותר של ׳דום נשימה בשינה׳ נמצאו בסיכון גבוה ב-73% להפרעת TMJ, בלי קשר לגיל, למוצא האתני, להיסטוריית העישון או למשקל הגוף שלהם.

חריקת שיניים – Bruxism

התופעה של חריקת שיניים יכולה אמנם לקרות בכול שעות היום, אבל היא מתרחשת לרוב בזמן השינה. חריקת שיניים גורמת לתנועה לא רצונית של הלסת במהלך השינה, שמצדה תורמת לבעיות שינה. הפרעת Bruxism יכולה לגרום לתחושות של עייפות ונמנום, ולכאבים בראש בצוואר ובלסת. לפי המחקר, כ-31% מהמבוגרים עשויים לסבול מחריקת שיניים, ולפחות רבע מהם עלולים לסבול מ׳דום נשימה בשינה׳.

גם אם אתם לא מודעים לכך שאתם סובלים מחריקת שיניים, רופא השיניים עשוי לגלות ראיות לכך במהלך הבדיקה השגרתית שלכם. סימנים אלה כוללים התרופפות שיניים, משטחי שיניים שחוקים או שיניים סדוקות. כאשר רופא השיניים מבחין בתסמינים אלה, הוא יברר אתכם אם אתם מתעוררים עם כאבי שרירים בראש, בצוואר, בפנים ובלסת ו/או עם יובש בשפתיים, בפה ובגרון.

נשימה מהפה

הפרעת ׳דום נשימה בשינה׳ מובילה גם לנשימה מהפה. נשימת פה גורמת ליובש בפה שעלול להוביל לעששת, להצטברות פלאק, לפצעים בפה, לדלקת בחניכיים ולמחלות חניכיים. לפי המחקר, מחלת חניכיים משפיעה על כ-62% מהאנשים הסובלים מדום נשימה בשינה, כאשר דלקת חניכיים פוגעת בכ-34% מהאנשים הסובלים מדום נשימה בשינה.

לבסוף, אם רופא השיניים מבחין בבעיות שיניים הקשורות ל׳דום נשימה בשינה׳, הוא יפנה אתכם לרופא שלכם כדי שתעברו אבחון ותקבלו את הטיפול המתאים.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו