הפרעות שינה בגיל שנתיים

תוכן עניינים

בעיות שינה בקרב ילדינו גורמת לנו ההורים להמון תסכול ואי-נחת. הילד שלנו סובל, אנחנו רוצים לעזור לו ולא תמיד יודעים כיצד. בעיות שינה בגיל שנתיים יכולות לגרום לקשיים רגשיים ולבעיות התנהגות אצל הילד גם בשעות היום, לכן חשוב להבין את הגורם לבעיה ולטפל בו בהקדם. אז מהן בעיות השינה הנפוצות בגיל שנתיים, מה הסיבות הנפוצות ואיך נוכל לעזור לילדים שלנו?

מה צריך לדעת על שינה בגיל שנתייםבעיות שינה בגיל שנתיים יכולות לבוא לידי ביטוי בהתנגדות של הפעוט לישון - כעס או בכי שהופכות את שעת השינה למלחמה מתישה ביניכם לבינו

פעוטות בני שנתיים זקוקים ל-11-14 שעות שינה ביממה. זמן השינה יכול להיות מופרד בין שנת הלילה, לבין תנומה או שתיים נוספות במהלך היום. בחלוף הזמן תלמדו להבין מהי שגרת השינה המתאימה ביותר עבור הפעוט שלכם. רוב הפעוטות בני השנתיים לא אוהבים את שעת השינה, הם לא רוצים להיפרד מהוריהם ולהחמיץ שום דבר. לפיכך, בעיות שינה עלולות להתפתח בסביבות הגיל הזה.

סוגי הפרעות שינה בגיל שנתיים

בעיות שינה בגיל שנתיים יכולות לבוא לידי ביטוי בהתנגדות של הפעוט לישון – כעס או בכי שהופכות את שעת השינה למלחמה מתישה ביניכם לבינו. בעיות שינה נוספות הנפוצות בגיל שנתיים הן התעוררויות חוזרות ונשנות, קושי להירדם או סיוטי שינה וחרדות.

סימנים שהילד שלך לא מקבל מספיק שעות שינה

ילדים שלא ישנים מספיק עלולים לחוות קשיים בוויסות הרגשי. הנה כמה סימנים שעלולים להעיד כי הילד שלך לא ישן מספיק:

ילדים שלא ישנים מספיק עלולים לחוות קשיים בוויסות הרגשי. הנה כמה סימנים שעלולים להעיד כי הילד שלך לא ישן מספיק: רגישות יתר: הילד רגיש וממהר לבכות או להתפרץ מכל דבר.

  • רגישות יתר: הילד רגיש וממהר לבכות או להתפרץ מכל דבר.
  • קשיים בריכוז: הילד מתקשה להתרכז בפעילויות או בשיחות, או נראה "מרחף" יותר מבדרך-כלל.
  • עייפות והירדמות במהלך היום: אם הילד נרדם במהלך הנסיעה ברכב או נראה עייף מוקדם מהרגיל, ייתכן שהוא לא ישן מספיק.

רגרסיית שינה בגיל שנתיים

רגרסיה בשינה אופיינית במספר גילאים: ארבעה חודשים, שמונה חודשים, 18 חודשים ושנתיים. הפרעות שינה בגיל שנתיים יכולות להיגרם כתוצאה ממגוון רחב של גורמים, ועלינו להבין את המקור לרגרסיה כדי לטפל בה בצורה יעילה. רגרסיה בשינה בגיל שנתיים יכולה להיות מאד מתסכלת עבור ההורים, אך חשוב לזכור שבדרך כלל מדובר באירוע זמני. על-פי מחקר שבוצע בשנת 2005, עלה כי 19 אחוז מבני השנתיים סובלים מבעיות שינה, אך הבעיות האלו חלפו לאורך הזמן.

למה מתרחשת רגרסיית שינה בגיל שנתיים?

גיל שנתיים הוא גיל של למידה מואצת והתפתחות מהירה – מוטורית, מילולית ורגשית. הפעוטות שלנו הופכים לעצמאיים יותר ויותר עםרגרסיה בשינה אופיינית במספר גילאים: ארבעה חודשים, שמונה חודשים, 18 חודשים ושנתיים. הפרעות שינה בגיל שנתיים יכולות להיגרם כתוצאה ממגוון רחב של גורמים כל יום שעובר. התפתחות מהירה בתחום מסוים יכולה לגרום לרגרסיה זמנית בתחומים אחרים, כמו שינה. חשוב לזכור שמדובר בתהליכים נורמליים לחלוטין. בגיל שנתיים דפוסי השינה של הילד משתנים, מה שמצריך למידה מחודשת גם מהפעוט וגם מאיתנו ההורים.

כמה זמן זה עלול להימשך?

נכון, כל לילה שבו בן השנתיים שלנו מתעורר שוב ושוב – ואיתו גם אנחנו, יכול להרגיש אינסופי. אבל חשוב לזכור שרגרסיה בשינה בבני שנתיים לא נמשכת לנצח. רגרסיית שינה שמטופלת נכון, תחלוף בדרך-כלל תוך שבוע אחד עד שלושה שבועות.

מהם הגורמים לרגרסיית שינה בגיל שנתיים?

הגורמים משתנים בין כל פעוט ופעוט, אך יש כמה גורמים נפוצים:

  • חרדת היפרדות: חרדת היפרדות היא אחד האתגרים המאפיינים את בני השנתיים. הפעוט שלכם עלול להפוך לתלותי יותר, לחוותכל לילה שבו בן השנתיים שלנו מתעורר שוב ושוב – ואיתו גם אנחנו, יכול להרגיש אינסופי. אבל חשוב לזכור שרגרסיה בשינה בבני שנתיים לא נמשכת לנצח קושי בהיפרדות מכם ולבטא רצון שתישארו איתו עד שהוא נרדם.
  • שינויים משפחתיים: במידה והתחולל שינוי משמעותי בדינמיקה המשפחתית (למשל הולדת אח חדש), הפעוט יכול להגיב בקשיי שינה זמניים.
  • עייפות יתר: אם הילד שלנו עבר את שעת השינה שלו בהרבה, הוא יגיע לנקודת עייפות שתקשה עליו להירדם.
  • צמיחת שיניים טוחנות: רבים מבני השנתיים חווים צמיחה של השיניים הטוחנות. הצמיחה עלולה להסב לילד כאב ואי נוחות, שעלולים לפגוע באיכות השינה.
  • בדיקת גבולות: בני שנתיים בדיוק מגבשים את העצמאות שלהם, ובוחנים את הגבולות. לפעמים התנגדות לשינה היא פשוט בחינה של הגבולות שאנחנו מציבים.

סיוטים ופחדים בקרב בני שנתיים

בסביבות גיל שנתיים, ילדים מתחילים לסבול מסיוטי לילה. דברים שונים איתם הילד מתמודד במהלך היום, יכולים לבוא לידי ביטוי בחלומות. החלומות הם דרך לעבד מידע ורגשות. סיוטים יכולים להתרחש בכל שעה בלילה, אך לרוב הם מתרחשים כששנת ה-REM  קלה יותר – בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות. הסיכוי לסבול מסיוטים, גובר במידה וחלו שינויים משמעותיים בחיים של הילד – למשל מעבר דירה, הולדת אח או אחות חדשה או מתחים בין ההורים. אם הילד התעורר מסיוט, הרגיעו אותו בקול רך, ליטוף או באמצעות לחיצה עדינה של ידו.

הרטבת לילה אצל פעוטותטיפים לשיפור השינה בבני שנתיים הסובלים מהפרעות שינה: יש כמה דברים שאנחנו כהורים יכולים לעשות כדי לעזור לפעוט שלנו להירדם. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור:

הרטבת לילה נפוצה מאד בקרב ילדים בני שנתיים-ארבע, גם אם זה לא קורה להם במהלך היום. לעיתים הרטבת לילה עלולה להימשך גם בגילאים מאוחרים יותר. הרטבת לילה יכולה להיגרם פשוט כי שלפוחית השתן של הילד עדיין לא התפתחה מספיק כדי לאגור כמות גדולה של שתן. במקרים אחרים, הקשר בין המוח למנגנון השולט בשלפוחית לא התפתח מספיק. חלק מהילדים יחושו מבוכה לאחר הרטבת לילה, לכן חשוב להימנע מהתנהגות מאשימה כלפיהם. תוכלו להשתמש בכיסוי פלסטיק כדי להגן על המצעים. בנוסף, כדאי למנוע מהילד שתייה של נוזלים מרובים סמוך לשינה.

טיפים לשיפור השינה בבני שנתיים

יש כמה דברים שאנחנו כהורים יכולים לעשות כדי לעזור לפעוט שלנו להירדם. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור:

  • שגרת שינה קבועה: צרו שגרת שינה קבועה, עם שעת שינה ויקיצה קבועות בכל יום.
  • פעילות מרגיעה: דאגו לפעילויות מרגיעות לקראת השינה, כמו קריאת ספר. ניתן לנגן מוזיקה שקטה ורגועה ברקע, לחלקבעיות שינה בקרב בני שנתיים, יכולה להשאיר גם את הפעוט וגם אתכם מותשים. חשוב לזכור שהפרעות שינה בגיל שנתיים הן נורמליות לחלוטין מהפעוטות זה יעזור לישון.
  • אוכל ושתייה: הגבילו שתייה ואכילה סמוך מדי לשעת השינה, ניתן להציע נשנוש קטן לפני השינה אבל להימנע מארוחות גדולות.
  • תנומת צהריים: הקפידו שתנומת הצהריים לא תהיה בשעה מאוחרת מדי ביום, זה יפריע לפעוט להירדם בלילה. זמן התנומה צריך להיות קבוע מדי יום כאשר הזמן האידיאלי הוא בדיוק באמצע היום. אורך התנומה צריך לנוע בין שעה וחצי לשעתיים.
  • סביבת שינה סטרילית: דאגו שסביבת השינה שקטה ורגועה. במידה ומשאירים מנורת לילה, התאורה צריכה להיות רכה. כמו כן, המיטה היא לשינה בלבד, הימנעו ממשחק והשתוללות במיטה במהלך היום. בנוסף, מנעו מהילד חשיפה למסכים בחדר – לא טלויזיה ולא אייפד. חשיפה למסכים לפני השינה עלולה לשבש את מנגנון השינה, גם במבוגרים וגם בילדים.
  • תנו לילד לישון עם חפץ ביטחון: אם הילד סובל מחרדות לפני השינה, תנו לו לבחור בובה פרוותית או חפץ ביטחון אחר כמו שמיכה רכה.
  • הירדמות עצמאית: כסו את הילד ועזבו את החדר כשהוא מנומנם – אך לא ישן. כך, הוא יתרגל להירדם בכוחות עצמו, ויוכל לעשות זאת לבדו גם במקרה של התעוררות באמצע הלילה.

לסיכום

בעיות שינה בקרב בני שנתיים, יכולה להשאיר גם את הפעוט וגם אתכם מותשים. חשוב לזכור שהפרעות שינה בגיל שנתיים הן נורמליות לחלוטין, ולרוב מדובר בשלב חולף. הגורמים להפרעות שינה בגיל שנתיים הם רבים ומגוונים, והבנת הגורם היא המפתח לפתרון הבעיה. באופן כללי, חשוב לשמור על שגרת שינה קבועה ולהימנע מגירויים סמוך לשעת השינה.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו