מהי תסמונת פאזת השינה הדחויה?

תוכן עניינים

תסמונת פאזת השינה הדחויהתסמונת פאזת השינה הדחויה היא הפרעת שינה אשר בה השעון הפנימי של הגוף אינו מסונכרן עם תבנית שנת הלילה ויקיצת הבוקר.

מקבץ גדל והולך של ראיות מדעיות מצביע על כך שהבעיה היא גנטית ועלולה לעבור בתורשה.

מחזור השינה נשלט בעיקר באמצעות גרעין ההיפותלמוס, המכונה השעון הביולוגי הראשי של הגוף, אשר אחראי על הסדרת זמני ההרדמות, היקיצה, התיאבון, ושינויי טמפרטורת גוף.

פונקצית השעון הביולוגי מיושרת עם מחזור היממה של הטבע. השעון הביולוגי ומחזור היום והלילה עלולים שלא להיות מסונכרנים בשל הפרעות פנימיות או שינויים חיצוניים.

הסובלים מהמחלה מכונים 'ינשופי לילה'. לרוב הם נרדמים בשעות שלפני עלות השחר, ומקיצים בשעות אחר הצהריים. בדרך כלל הם אינם סובלים מבעיות בהירדמות, ומתעוררים באופן טבעי.

רוב החולים סובלים מהבעיה כבר לאחר הלידה. הורים עלולים למצוא את עצמם נזופים ונחשדים כי לא הקנו לילדיהם דפוסי שינה מקובלים. לבעיה עלולות להיות השלכות פיסיות ונפשיות קשות.

הגורמים לתסמונת פאזת השינה הדחויה

הפרעה זו נגרמת בשל בעיות בתגובת השעון הביולוגי של הגוף אשר אינו מגיב כראוי לשעות חשיכה ושעות יום.

הגורם הישיר לתסמונת זו אינו ידוע. על פי הערכות מדענים, ההפרעות הפנימיות אשר משפיעות על תזמון השעון הביולוגי, עלולות להיגרם בשל בעיות גנטיות או הורמונאליות.

תסמינים

התסמינים הנפוצים לתסמונת פאזת השינה הדחויה הם:

  • קושי בהסתגלות למחזורי שינה בשעות רגילות.
  • שינה בשעה מאוחרת מאוד בלילה באופן קבוע, ויקיצה בשעות מאוחרות מאוד ביום.
  • לאחר תקופה של מחזורי שינה מופרעים, יופיע מחזור שינה אחד ארוך מהרגיל.

אבחון

קיימות בדיקות מעבדה מיוחדות לאיתור הפרעת תסמונת השינה הדחויה, והן מבוצעות על בדיקת השינויים בטמפרטורת הגוף. דרגות החומרה של ההפרעה נמדדות על פי זמני השינה הממוצעים של המטופל.

אדם הסובל מתסמינים קלים, נרדם בדרך כלל כשעתיים עד שלוש שעות לאחר זמן השינה המקובל, ואדם הסובל מתסמינים חמורים נרדם באיחור של למעלה מארבע שעות.

על מנת לאבחן את ההפרעה, על המטופל לסבול מהתסמינים במשך תקופה רצופה של לפחות חודש.

השלכות תסמונת פאזת השינה הדחויה

רוב האנשים הסובלים מההפרעה אינם מוצאים שום דבר מטריד לגבי מצבם, ובכך הם דוחים את רעיון הטיפול הרפואי. הם אינם חווים מחסור בשינה ולדעתם מצבם נורמאלי לחלוטין.

הבעיה היחידה ממנה הם סובלים היא, שהם נרדמים בשעה מאוחרת מאוד ומתעוררים בשעה מאוחרת יותר ביום, שאינה תואמת את לוח זמני השינה והיקיצה החברתיים הרגילים.

הסובלים מההפרעה עלולים לחוות ירידה באנרגיה במידה והם ערים בשעות היום, וערנות מוגברת בשעות אחר הצהריים, אשר עלולה להשפיע על עבודתם, חיי החברה וחיי המשפחה שלהם.

טיפול והתמודדות

הטיפול לתסמונת פאזת השינה הדחויה מכוון רק לטיפול בתסמינים השטחיים של המצב, באמצעות התמקדות בגורמים הגנטיים של אי הסדרים בשינה.

טיפולים מוצלחים עשויים לכלול שיטות להקניית והתאמת לוחות זמני שינה משופרים על מנת להיות מסונכרנים יותר עם זמני העבודה וחיי המשפחה.

השיטות השונות להתמודדות עם המחלה הן:

שיטת החשכת ערב מלאכותית – בשיטה זו מבוצעת החשכה מסיבית ככל הניתן סמוך לשעת ההירדמות, על מנת להרדים את השעון הביולוגי.

טיפול באור – בשיטה זו נחשף המטופל לאור מלאכותי בעוצמה גבוהה במשך כשעה עד שעתיים בסמוך לשעת ההתעוררות הרגילה, על מנת להעיר את השעון הביולוגי.

איחור קבוע בזמן השינה – בשיטה זו, המטופל מתרגל לאחר את זמן השינה עד תחילת הבוקר, ולאחר מכן עד הצהריים והערב, עד שהוא מתרגל בהדרגה להגיע אל שעת שנת לילה רגילה.

אנשים מסוימים הסובלים מההפרעה בוחרים להתאים את שגרת יומם לתנאי השינה המיוחדים שלהם ולכן בוחרים את סוגי העבודה וחיי החברה שלהם בהתאם.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו