עייפות בשעות היום: איך היא משפיעה על נדודי שינה ונחירות?

תוכן עניינים

עייפות בשעות היום והשפעה על נדודי שינה ונחירותרוב האנשים מכירים את סכנות הנהיגה תחת שתיית אלכוהול, אך לא כולם מכירים את סכנות הנהיגה לאחר לילה חסר שינה. השפעת נדודי שינה ונחירות פוגעת בערנות בשעות היום, ולהפך, עייפות בשעות היום גורמת לנדודי שינה בלילה, או שהיא מובילה לשינה רצופת נחירות, המשפיעה על איכות השינה.

מומחים מסבירים שנדודי שינה כרוניים משפיעים על אחד מתוך עשרה אנשים. בעוד שמצב זה עשוי להשפיע על בטיחות ההתנהלות במהלך היום ועל איכות החיים במשך היום, נדודי שינה עלולים להגביר אף את הסיכון למגוון בעיות בריאותיות אחרות.

עייפות בשעות היום משפיעה על היכולת לחשוב, להגיב, לזכור ולפתור בעיות. מבחינה רגשית, אדם עלול לפתח חוסר סובלנות כתוצאה מחוסר שינה, ואינו מודע לאיכות הירודה של התפקוד שלו.

עייפות בשעות היום לעומת "ישנוניות"

חשוב להבחין בין עייפות בשעות היום הקשורה לנדודי שינה ונחירות, לבין ישנוניות מוגזמת בשעות היום (EDS). מונחים אלו משמשים לעתים קרובות לסירוגין, אפילו בקרב חוקרים רפואיים, אך קיימים הבדלים ברורים בין המונחים. אנשים הסובלים מישנוניות חווים תחושה עזה של צורך לנמנם במהלך היום, עד שהם נוטים להירדם במהלך היום.

הם עלולים להירדם בעודם עוצרים את הנהיגה ברמזור אדום, או יושבים בחדר המתנה. מצב זה נגרם ברוב המקרים כתוצאה ממצבים כגון דום נשימה בשינה, תסמונת רגל חסרת מנוח, נרקולפסיה, מחלות נוירולוגיות כגון מחלת פרקינסון, נחירות, וכן תרופות רבות.

התסמינים של עייפות בשעות היום  – בעיות זיכרון, דיכאון ובעיות חברתיות

אנשים הסובלים מעייפות מוגברת במהלך היום, נוטים לסבול מנדודי שינה במהלך הלילה, למרות העייפות המוגברת. עם היקיצה, הם כדי לעבור את היום ולתפקד כרגיל, ומעגל חוסר שינה זה מתבטא בתסמינים המשפיעים על ההתנהלות והתפקוד במהלך היום:

  • עייפות, חולשה או אנרגיה ירודה
  • חוסר מוטיבציה
  • תפקוד ירוד
  • בעיות זיכרון
  • נטייה לבצע שגיאות וטעויות בעבודה
  • דיכאון
  • חוסר עניין בפעילויות חברתיות
  • נדודי שינה בלילה
  • שינה רצופת נחירות.

עייפות בשעות היום היא תיאור מדויק יותר של אנשים הסובלים מנדודי שינה. למרות שהשינה שלהם מקופחת, הם נוטים לחוש עייפות ונמנום יתר במהלך היום. אנשים הסובלים מנדודי שינה מתייעצים ברוב המקרים עם רופא בשל העייפות והתפקוד הלקוי בשעות היום, ולא כתוצאה מקשיי שינה, נחירות או בעיות בשמירה על שינה רצופה.

כך תתמודדו עם העייפות בשעות היום

הצעד הראשון בו יש לנקוט כדי להיפטר מעייפות בשעות היום היא להבין את הגורם לה. בנוסף לנדודי שינה, מצבים בריאותיים רבים אחרים עשויים לגרום לעייפות. אלו כוללים הפרעות שינה אחרות, נחירות, סוכרת, דלקת פרקים, אסטמה, או תסמונת עייפות כרונית.

מצב זה עשוי לכלול אף דפוסי שינה משובשים מהילדות, כאבים כרוניים או השתנה תכופה כתוצאה מערמונית מוגדלת, או סוכרת בלתי מבוקרת. עייפות בשעות היום עשויה להתרחש גם כתוצאה של תופעת לוואי של תרופות מסוימות. יש להתייעץ עם הרופא על מנת להעריך את התסמינים. אם אדם סובל מנדודי שינה או מתקשה להישאר ישן, עליו ליידע את הרופא.

קיימים טיפולים יעילים להפרעות שינה, כולל טיפול התנהגותי קוגניטיבי ותרופות. גישות טיפול אלו יכולות לשפר באופן משמעותי את תסמיני העייפות והתפקוד הלקוי במהלך היום, ואף לפתור את בעיית נדודי השינה והנחירות.

על ההשפעה של הרפואה המשלימה על עייפות במשך היום –

כפי שהצלחנו להבין מהשורות הקודמות, עייפות לאורך היום יכולה ועתידה להשפיע על אלה שסובלים ממנה בצורות רציניות, אשר עתידות להשפיע על אורח החיים התקין על שלל צורותיו, על המצב הנפשי, ועוד. כיום, ישנם מחקרים אשר מראים וקובעים בצורה נחרצת כי הרפואה המשלימה יכולה לסייע לאנשים הסובלים מבעיות של עייפות בשעות היום, ובמקרים רבים, היא עשויה לשנות את החיים לטובה ממש. בסופו של דבר, הרפואה המשלימה מתבססת על טיפולים שונים שמטפלים בנפש, במצב הרוגע, ועוזרות להוצאה ושחרור של עצבים רבים הקיימים בגוף. עבור אנשים רבים אשר סובלים מעייפות בשעות היום, הדבר גורם לאותם האנשים למצבור גדול של רגשות עזים שחייבים פורקן, ועל כן, הרפואה המשלימה היא אחת מהדרכים הנהדרות והמוכחות לטיפול בבעיות שונות כאלה. אחד מהטיפולים המועילים ביותר לאנשים המתמודדים עם עייפות בשעות היום ועם נדודי שינה, זה דיקור סיני.

כיצד הרפואה הסינית יכולה לסייע לאנשים הסובלים מעייפות לאורך היום?

דיקור סיני הוא טיפול שהוכח רבות בעבר כטיפול אשר מסייע בצורה נחרצת לאנשים המתמודדים עם עייפות כרונית לאורך היום. דיקור סיני הוא טיפול אשר עתיד לחזק את הכבד והטחול בגוף של אלה שעוברים את הטיפול הזה, זאת כאשר הדיקור הסיני עתיד לסייע לאות אנשים לקחת את "האנרגיה החיובית" של אותם אנשים, זאת על מנת להוציא מהגוף רעלים שמפריעים לו.

טיפולים להורדת הלחץ הנפשי המסייעים לעייפות לאורך היום

כבר עסקנו בנושא הזה בשורות הקודמות, אך חשוב להבין כי הלחץ הנפשי אשר קיים יכול להשפיע בצורה ישירה על ההופעה של עייפות בשעות היום. ישנם טיפולים רבים ברפואה המשלימה אשר מטרתם להוריד את המתח הנפשי, זאת לדוגמת – שיאצו, רפקסולוגיה, ונוספים.

לסיכום, אנשים רבים סובלים מעייפות לאורך היום מסיבות שונות כמו עומס בעבודה, לחצים ומתחים, מחשבות שמטרידות אותם במהלך הלילה ואז מונעות מהם לישון כמו שצריך, כאבים מסוגים שונים, נדודי שינה ועוד. מומלץ לעשות מגוון של פעולות במטרה לשפר את איכות השינה במהלך הלילה ואז למנוע עייפות ביום.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו