נחירות מהאף טיפול

תוכן עניינים

נחירות מהאף טיפוליש הרבה סיבות שיכולות להפריע לנו לישון: לחצים, רעשים, חרדות או נחירות מצידך או מצד בן הזוג שלך. יש מספר גורמים אשר מובילים לנחירות, לעיתים מדובר על תופעה מינורית ולעיתים מדובר על בעיה המחייבת טיפול רפואי כמו דום נשימה בשינה (OSA). עבור נחירות מהאף טיפולים שונים שחלקם פולשניים וחלקם יכולים להיות רק שינוי באורח החיים. אם אתה או בת הזוג שלך סובלים מנחירות, הנה כל הדרכים שתוכלו להתמודד עם התופעה.

 

נחירות מהאף טיפול – מה זה?

כאשר אוויר אינו יכול לזרום בצורה תקינה דרך הפה או האף נחירות מתרחשות. האוויר יכול להיחסם בשל מספר גורמים, וכאשר האוויר נדחף דרך אזור חסום רקמות באף, בפה ובגרון רוטטות ויוצרות את הסאונד של הנחירה. ישנם סוגים שונים של נחירות ברמות שונות, נחירות רועשות וארוכות, נחירות קצרות, נחירות כרוניות ועוד. הנחירות יכולות להצביע לנו על מצב חמור מכפי שאנחנו מדמיינים, בין היתר דום נשימה חסימתי בשינה. הטיפולים להתמודדות בנחירות יכולים להיות כירורגיים, באמצעות תכשירים שונים ואמצעי מכשור מתקדמים ושינוי אורח חיים. 

 

נחירות הן דבר נפוץ, חשוב להדגיש את זה. הבעיה היא כאשר הנחירות הופכות לדבר קבע. נחירות שכיחות יותר בקרב האוכלוסייה הבוגרת. למעשה, למעלה מ-5% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מנחירות כרוניות, כ-2% עד 4% בקרב גברים ובקרב נשים 1% עד 2%. הנחירות יכולות להתרחש עקב גיל, אורח חיים, אנטומיה, מין, גנים ומשקל:

  • גיל – ככל שאנחנו מתבגרים כך טונוס השרירים שלנו פוחת. ברגע שטונוס השרירים פוחת הוא מוביל להתכווצות של דרכי הנשימה ובגלל זה נחירות הן יותר נפוצות בגילאי 50 ומעלה.
  • אורח חיים – צורכים אלכוהול? מעשנים? צורכים תרופות הרגעה? כל אלו יכולים להשפיע על ההסתברות בגללה תסבלו מנחירות בהווה או בעתיד. אלכוהול, עישון ותרופות הרגעה מסוימות גורמות להרפיית השריר ומגבילות את זרימת האוויר לגוף.
  • אנטומיה – אדנואידים מוגדלים, לשון גדולה, שקדים או חיך ארוך יכולים להוביל לנחירות בכך שהם מקשים על זרימת האוויר. עבור נחירות מהאף טיפול כירורגי של מחיצות האף. זאת לאחר בדיקת CT וייעוץ רפואי.
  • מין – כפי שכבר ניתן יהיה לראות, על פי סטטיסטיקה ומחקרים, נחירות הן נפוצות יותר בקרב גברים.
  • גנים – ההורים שלכם סובלים מנחירות? אתם עם סיכויים גבוהים יותר לסבול גם כן מנחירות. 
  • משקל – אנשים בעלי משקל עודף יהיו בסבירות גבוהה יותר לסבול מנחירות. שינוי באורח חיים יכולים להוביל להקלה בתופעה.

נחירות מהאף טיפול אחרי אבחוןנחירות מהאף טיפול אחרי אבחון

לפני התחלת טיפול יש לשאול את הנוחר כמה שאלות. במקרה בו הנוחר חי עם בת זוג, רצוי גם שבת הזוג תהיה נוכחת באבחון כדי לאתר את תדירות הנחירות, כיצד הן נשמעות, אורח חיים (מה אתם אוכלים ביום-יום) ועוד. מלבד לכך, הרופא בודק לחץ לב, בודק את מבנה הלסת, מחיצות האף וגרון. לעיתים יהיה מומלץ להגיע למעבדת שינה כדי לבחון את פעילות גלי המוח, דפוסי נשימה, קצת הלב, רמת חמצן, מחזור שינה, תנועות במהלך השינה ועוד.

 

אלרגיות כרוניות

עבור נחירות מהאף טיפול ייעודי בהתאם למספר פרמטרים ועבור אלרגנים יש טיפולים ייעודיים. אלרגיה היא אחת מהגורמים הנפוצים ביותר לנחירות. אלרגיות מפחיתות את זרימת האוויר באף ומאלץ אתכם לנשום דרך הפה – מה שמוביל לנחירות בדרך כלל. לעיתים הפתרון יכול להיות טיפול באלרגיה באמצעות תרופות, כאשר גם התרופות אינן מועילות כנגד התופעה יש להמשיך לטיפולים כירורגיים.

 

נחירות מהאף טיפול כירורגי:

  • יישור מחיצת אף –  מעברי האף מופרדים על ידי עצם וסחוס העוטף את המחיצה, במקרים מסוימים המחיצה אינה ישרה וזה הגורם שעלול להפריע לנשימה ולגרום גם כן לנחירות. זמן ההחלמה הוא בין שבוע ל-10 ימים והניתוח מתבצע בדרך כלל בהרדמה כללית. ניתוח ספטופלסטיה הוא ניתוח שמטרתו ליישר את מחיצת האף העקומה. מחיצת אף עקומה פוגעת בזרימת האף דרך דרכי הנשימה, ברגע שתרופות לא פותרות את הבעיה מומלץ לעבור ניתוח זה. ניתוח זה אינו ניתוח מסובך ואורך כשעה.
  • מחיצות וקונכיות באף – ניתוח קונכיות באף מתבצע בהרדמה מקומית בדרך כלל. הניתוח אינו משאיר צלקות וכרוך בדרך כלל באשפוז ליום אחד. לעיתים ניתן לשחרר את המנותח תוך שלוש עד ארבע שעות מתום הניתוח וזמן התאוששות. בניתוח זה עושים חתכים קטנים בתוך המחיצה ומסירים את רקמות עודפות המונעות מזרימת האוויר לעבור בצורה תקינה. ניתן לשלב ניתוח זה עם ניתוח סינוסים.
  • ניתוח טורבינות האף – טורבינות האף הן הבקר לזרימת אוויר באף. ישנן 3-4 טורבינות בכל צד של האף שלנו כאשר הטורבינה התחתונה היא המשפיעה העיקרית על זרימת האוויר והיא הגדולה ביותר. הטורבינה עטופה ברירית שתפקידה לשמור על תפקוד נשימתי תקין, סינון אוויר וחימום האף. כאשר הטורבינה התחתונה גורמת לחסימה באף זה עלול להוביל לנחירות ולכן ישנם טיפולים כירורגיים לפתרון הבעיה. הניתוח הוא על ידי צמצום גודל הרקמה העוטפת את העצם ורצוי לשמור כמה שיותר על הרירית. 

קראו עוד: איך מפסיקים נחירות?

נחירות מהאף טיפול בתכשירים

בשלב האבחון הרופא המטפל בוחן את אורח החיים של המטופל. במקרים מסוימים, הגורם העיקרי לנחירות הוא באורח החיים שלכם. צריכת אלכוהול או תרופות הרגעה גורמת להרפיה של השרירים ובכך הנחירות מתגברות. במקרים מסוימים, הפחתה של צריכת אלכוהול או תחליף לתרופות שאתם לוקחים יכולה לפתור את הבעיה. מלבד לכך, עישון הוא עוד גורם אשר פוגע במעבר תקין של אוויר בדרכי הנשימה. לאחר שלילה של כל אחד מהגורמים האלה או לצורך מתן פתרון מיידי הרופא המטפל יכול להמליץ על תכשירים שונים:

  • מדבקות – דרך שהייתה בעבר פופולרית יותר להתמודדות עם נחירות היא באמצעות מדבקות. מדובר על מדבקות ייחודיות שמדביק המטפל על החלק החיצוני של האף. המדבקות מרחיבות את הנחיריים ובכך מקלות על מעבר של אוויר. 
  • תרסיס אף – עבור נחירות מהאף טיפול שונה ממקרה למקרה. במקרה בו מדובר על אדם אלרגי, תרסיס אף יכול לעזור ולשפר את איכות השינה. תרסיס אף שונה מהתרסיס אותו אתם מכירים לאף סתום, ישנם תרסיסים שדורשים מרשם רופא עבור טיפול בנחירות. כאשר מדובר על אדם עם נזלת אלרגית קבועה מומלץ להשתמש בתרסיס הכולל סטרואידים. 
  • מכשיר נשימה – מכשיר CPAP הוא מעין מסכה שמניח המטופל על הפנים במהלך השינה. המכשיר פועל בעזרת מפוח ומחדיר כמות גדולה של אוויר אל דרכי הנשימה, האף והפה. עם זאת, בני זוג של מטופלים רבים מתלוננים על כך שהמכונה רועשת. מכשיר זה אינו ייעודי עבור אילו הסובלים מדום נשימה בשינה.

נחירות מהאף טיפול מקצועי

ההחלטה לגשת לטיפול היא החלטה לא פשוטה עבור המטופל. רבים נוטים להתבייש וכלל לא לפנות לטיפול רפואי, חלקם לא מבינים שמדובר על בעיה גדולה מכפי שהם חושבים. הבחירה במקום הטיפול צריכה להיות בהתאם לניסיון ולרמה של הרופא המנתח, המאבחן והמוסד. עליכם לפנות למקום מקצועי בו יש רופא אף אוזן גרון מקצועי, בעל ניסיון בביצוע ניתוחים בהליכים כירורגיים. החשיבות על ניסיון הרופא והמוניטין שלו היא חשובה מאוד, רק רופא בעל ניסיון יידע להתאים את הטיפול הנכון עבורכם.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו