כיצד באות לידי ביטוי הפרעות שינה אצל ילדים אוטיסטים?

תוכן עניינים

הורים לילדים הסובלים מהפרעות שונות בספקטרום האוטיסטי נדרשים להשגיח באופן צמוד על ילדיהם.
השכיחות של הפרעות שינה בקרב ילדים אוטיסטים גבוהה במיוחד וזו עובדה המבוססת על מחקרים.

מחקרים רבים הוסקה המסקנה כי רמות מאוד נמות ובלתי סדירות של הפרשת הורמון המלטונין יכולה לשבשב את השעון הביולוגי של ילדיכם ולגרום להפרעות שינה. מאמר זה יסקור עבור ההורים המודאגים ולא יודעים כיצד לטפל בבעיה את כל המידע שצריך בשביל לטפל כמו שצריך.

סוגי הפרעות שינה אצל ילדים אוטיסטים

הפרעות שינה אצל ילדים על הספקטרום יכולות לפגוע בבריאותם ובתפקודם היומיומי. לפי מחקרים שבוצעו לאורך השנים קבעו כי שבשכיחות של 44%-83% יסבלו או סובלים מהפרעות שינה במידה השפעה שונות. ולפי כך, הוכיחו שקיים קשר בין חוסר שינה לבעיות הללו:

  • תוקפנותהשכיחות של הפרעות שינה בקרב ילדים אוטיסטים גבוהה במיוחד וזו עובדה המבוססת על מחקרים.
  • דיכאון
  • היפראקטיביות
  • בעיות קשות בהתנהגות
  • נרגנות
  • למידה לקויה
  • תפקוד קוגניטיבי לקוי
  • ישנוניות במהלך היום
  • דפוסי שינה לא סדירים
  • התעוררויות במהלך הלילה.
  • נטייה להיות ישנוניים במהלך היום.

השפעתן של הפרעות שינה בקרב ילדים על הספקטרום

בעיות השינה הנפוצות הן בקשיי הירדמות בלילה ובהתעוררות בשעה מוקדמת. הפרשת המלטונין (חומר שאחרי על השעון הביולוגיהפרעות שינה אצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי יכולות לפגוע בבריאותם ובתפקודם היומיומי. ומפריש עייפות למוח) בלתי סדירה עלולה לגרום לנזקים לעייפות במהלך היום וערנות בלילה.

מבוגרים וילדים על הספקטרום דומות אחת לשניה משום שגם להם יש הפרשה בלתי סדירה של מלטונין. הסיבה אצל מבוגרים לכשל ידועה לרופאים, אך לא ידועה הסיבה למה זה קורה לילדים אוטיסטים.

בנוסף, בעיות שינה עשויות להיות מסוכנות משום שהילד קם לבד באמצע הלילה ועלול לגרום לעצמו נזק. ילדים הסובלים מהפרעות שינה סובלים מלקויות למידה.

במידה וילדיכם סובל מבעיות שינה קשות זה עלול להשפיע על טיב הטיפול.

השפעתן של הפרעות השינה על תפקוד היומיומי של הילדים

ילדים על הספקטרום נוטים לסבול מדפוסי התנהגות שלילים, קשיים חברתיים ורגשיים במידה והם גם סובלים מהפרעות שינה. נוצר מצב שעל הורי הילד להיות מסורים לטיפול שלו כי ילדיהם לא מודע לבעיותיו או לא יכול לטפל בעצמו.
הפגיעה בתפקוד היומיומי לא חלה רק על הילדים, אלא גם על הוריהם.

הורים לילדים עם ASD מדווחים על פגיעה בתפקודם היומיומי עקב חוסר שינה. ההורים סובל מחוסר שינה, שמוביל אותם לתפקוד פחות יעיל בעבודה ומשפיעה על סבלנותו. סבלנות היא תכונה מאוד חשובה בטיפול ילד עם אוטיזם.

5 טיפים לטיפול והתמודדות עם הפרעות השינה?

טיפ ראשון: ניהול יומן

ביומן זה תוכלו, כהורים, לבדוק, לעקוב ולתעד את הרגלי השינה של ילדיכם, לראות איפה יותר קשה לו. מעבר לכך, תוכלו לשמור עלבעיות שינה אצל ילד אוטיסטי עשויות להיות מסוכנות משום שהילד קם לבד באמצע הלילה ועלול לגרום לעצמו נזק מסלול זמן קבוע של שינה שיקל על תהליך התיעוד.

יומן השינה מאפשר להורי הילדים להיות מודעים לבעיות שיש לילידכם כי הפרעות שינה הם סימפטום של בעיה יותר עמוקה.

תוכלו להכניס ליומן את השאלות הבאות כפרמטרים לתיעוד הבעיה ומה חומרתה:

  • מתי ילידכם ישן בצהריים? (אם הוא אכן נוהג לעשות זאת).
  • כמה זמן הוא ישן? ומתי הוא קם?
  • איך הוא קם – יקיצה טבעית או לא?
  • מתי ילדיכם הולך לישון בערב?
  • מה הייתה סביבת השינה – איפה הוא נרדם ועל ידי מי)
  • האם היו יקיצות מהשינה ? במידה וכן, כמה פעמים בלילה ומתי?
  • כמה זמן ילידכם נשאר ער בין יקיצה ליקיצה?
  • איך אתם כהורים מנסים להרדים אותו בחזרה?
  • איך ההתעוררות בבוקר – האם הילד רגוע או לא?
  • איך היו הפעילויות של ילידכם במהלך היום?
  • האם ילידכם היה ישנוני לאורך היום?

אלו רק שאלות מנחות, אתם ראשים להוסיף עוד פרמטרים ליומן השינה שלכם בשביל להפיק את המירב ממנו.

טיפ שני: התייעצות עם רופא

ניהול יומן שינה הוא רב ערך כאשר אתם פונים לרופא. אתם מגיעים עם מידע חשוב מאוד אודות הבעיות של ילדיכם. זה מקצר את דרכו של הרופא להבין מה הבעיה וכיצד יש לטפל בה.

בגלל שילדים על הרצף האוטיסטי ישנה חובה להיוועץ עם רופא.  תחילה מומלץ, לפנות לרופא משפחה ולאחר מכן להיפגש עם נוירולוג. הרופאים יבקשו מכם לעשות בדיקות דם לילידכם, למרות כל הקושי, אל תוותרו עליהן משום שהן חשובות להתאמת טיפול יעיל!

לעיתים רופאים יכולים לתת תוסף מלטונין. זהו תוסף שמאפשר איזון של ההורמון ומאפשר למוח לאותת על עייפות. רופאים נוטים להשתמש במלטונין כי הוכח על פי מחקרים שזה משפר את איכות השינה.

טיפ שלישי: שיטת ההכחדה

לא מעט הפרעות שינה מייצרות התנהגויות הבאות לידי ביטוי בכך שהילד מסרב ללכת לישון. בעיות אלו ניתנות לטיפול בעזרתלא מעט הפרעות שינה מייצרות התנהגויות הבאות לידי ביטוי בכך שהילד מסרב ללכת לישון. בעיות אלו ניתנות לטיפול בעזרת התערבויות התנהגותיות. התערבויות התנהגותיות.

התערבות התנהגותית מכילה בתוכה מספר רחב של שיטות, והשיטה שנמצאה הכי יעילה הינה "הכחדה סטנדרטית".  שיטה זו מאמינה כי על ההורה לשים את ילדו במיטה ולא לחזור יותר עד הבוקר כדי שילדיכם ילמד להירדם בכוחות עצמו.

שיטה זו מגובה במחקרים שהוכיחו את יעילותה. בנוסף, מחקרים אחרים הוכיחו כי היא יעילה בהפחתת זמן הירדמות, שינה משותפת והפרעות בזמן ההליכה לשינה.

היגיינת שינה, שהיא שמירה על רוטינת שינה, אינה מספיקה לבד בשביל להביא להפחתה בבעיות שינה אצל ילדים על הספקטרום האוטיסטי. אך מומלצת לשילוב ביחד עם שיטה זה על מנת לייצר רוטינת שינה בריאה לילידכם.

טיפ רביעי: יצירת הרגלי שינה נכונים

יצירת הרגלי שינה נכונים כולל טקס שינה ברור , קבוע, אוהב וחם. טקס שינה כולל את כל ההסדרת הפעולות שיש בערב כמו: ארוחת ערב, מקלחת ועוד.
סדר לכל אדם או ילד משמש כקרקע יציבה ומגבירה את הסיכוי של ילידכם לשתף איתכם פעולה.

כמה שפחות חשיפה לאור במהלך היום מסדרת את הפרשת המלטונין, ותמנע עייפות לאורך כל היום.

דאגו שיהיה אור חלש בשעות שלפני השינה. מומלץ לעמעם את התאורה בסביבתו של הילד על מנת למנוע עיכובים חיצוניים בהפרשת של מלטונין משום שהיא מושפעת גם מתאורה מלאכותית.

פעילות פיזית כלשהי, תגרום לפורק של אנרגיות ותעזור לשינה רציפה. לא מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית כלשהי משום שזה עלול להשפיע על הערות של הילד.

ולבסוף, כדי לארגן לילידכם סביבת שינה מתאימה: החדר צריך להיות חשוך, בדקו שהילד שלכם מרגיש בטוח לישון במיטתו, אחרת הפחד ישלוט בו והוא לא ירדם וכדי להשאיר אור קטן דולק בשביל לא לפגוע בזרימת המלטונין.

 

טיפ חמישי: סבלנות וסובלנות

ילדים על הרצף האוטיסטי הם ילדים רגישים הרבה יותר מילדים ומצריכים יותר טיפול וזמן מהוריהם. לכן, תכונות כמו סבלנות וסובלנות הן נחוצות על מנת להצליח לטפל בילד כמו שצריך מבלי להחמיר את בעיותיו.

לסיכום, הפרעות שינה בקרב ילדים אוטיסטים מופיעות עקב גורמים שונים, בצורות שונות ועלולות להשפיע על תפקודם היומיומי ובריאותם של ילדים אלו. גם על ההורים חלה השפעה ותפקודם נפגע והם פחות סבלניים לטיפול בילד עם צרכים מיוחדים.

מעבר לכך הוצאו מספר טיפים לעזור לפתור את הבעיה. במידה והבעיות מחמירות, יש להיוועץ עם רופא. השאירו כאן את הפרטים שלכם, ונחזור אליכם לשיחת ייעוץ על מנת לעזור לכל המשפחה שלכם לתפקד כמו שצריך מחדש.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו