מה זה התקף חרדה בלילה בשינה?

תוכן עניינים

 

התקפי חרדה מתוך שינהביהדות, כאשר מתעוררים משנת הלילה הולכים ליטול ידיים. מקורו של הנוהג הוא באמונה שבשעת שינה עוזבת הנפש את הגוף, ולמעשה אנחנו מתים.

כשמתעוררים הנפש חוזרת למקומה, אך עלינו ליטול ידיים על מנת להיטהר מטומאת המוות. ההשוואה בין שינה למוות מקובלת בתרבויות רבות, בעיקר על דרך החיוב –  במוות אין כאב, ואין סבל ואין תחושה, ולכך דומה השלווה, הניתוק, השהייה בעולמות זרים בזמן השינה.

אך בכל זאת נראה, שהנפש לא הולכת רחוק גם כשאנחנו ישנים, וששינה היא לא בהכרח נירוונה ושלווה מוחלטים.

כולנו מכירים את תופעת הסיוטים, כשאנחנו מוצאים עצמנו במיטה נוטפי זיעה ומבוהלים, לא ברור בדיוק על מה ולמה. המצב קיצוני עוד יותר כאשר מתעוררים כתוצאה מהתקף חרדה.

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה (או פאניקה – Panic Attack) הוא תופעה פסיכו-פיזיולוגית מבהילה ביותר. לפתע פתאום, בדרך כלל ללא טריגר ברור, האדם מרגיש שהוא מוצף בחרדה ממשהו.

המערכת הפיזיולוגית שאמורה להגיב למקרי סכנה מתעוררת (המערכת הסימפטטית, המפעילה תגובת Fight or Flight) לחץ הדם עולה, קצב הלב מואץ, הדופק עולה, זיעה מכסה את הגוף, השרירים מתחילים לרעוד על מנת לחמם את עצמם, השלפוחית רוצה להתרוקן.

השינויים הפיזיולוגיים הפתאומיים הללו יוצרים מחשבות ותחושות קשות. בדרך כלל אנשים מתארים את התחושה כ"הרגשתי שאני הולך לחטוף התקף לב", האדם פשוט מרגיש שהוא עומד למות. הוא מסתכל על עצמו מבחוץ (דה-פרסונליזציה), לא מבין מה קורה, ולא מרגיש שזוהי המציאות (דה-ריאליזציה).

מהו התקף חרדה בלילה?

מכיוון שהטריגר של התקף חרדה בשינה הוא בדרך כלל לא ברור ולא ניתן לזיהוי, קשה מאוד להימנע ממה שגורם להתקפים. עובדה זו היא בעייתית במיוחד, כאשר היא גורמת לסובלים מהתקפי חרדה להימנע כמעט מהכל.

אך נראה שהאמת היא, שהטריגר להתקפים הוא לא משהו בסביבה החיצונית, אלא משהו פנימי. חיזוק לטענה זו ניתן לקבל מהעובדה שישנם אנשים הסובלים מהתקפי חרדה גם מתוך שינה.

אמנם מצב זה נדיר יחסית, אך לעיתים אנשים מתעוררים משנתם כאשר הם סובלים מתחושת חרדה קשה, והסימפטומים האופיינים שתוארו לעיל, וזאת למרות שלא נתקלו בשום דבר שיכול לעורר את החרדה הזו.

מתי זה קורה התקף חרדה בלילה בשינה?

השינה שלנו מורכבת משני סוגים – שנת חלום (REM) ושינה רגילה (Non-REM). השינה הרגילה מחולקת ל-4 שלבים, כאשר הראשון הוא נמנום קל, והרביעי הוא שינה עמוקה. התקף חרדה בלילה שינה מתרחשים בדרך כלל במעבר בין שלבים 2 ו-3 של ה-Non-REM וההסברים הפיזיולוגיים לכך חלקיים ביותר.

התקפי חרדה מתוך שינה גורמים למצוקה גדולה ביותר, ולעוררות גבוהה של הגוף. לכן, גם כאשר הם חולפים (בדרך כלל תוך 10-15 דקות), קשה מאוד לחזור להירדם.

כאמור, התקף חרדה בשינה גורם במקרים רבים להימנעות. התקף חרדה בשינה המתרחש מתוך שינה עלולים לגרום לפחד ללכת לישון ולהפרעות שינה משמעותיות (שנובעות יותר מהחשש מפני התקפים נוספים מאשר מההתקפים עצמם).

גורמים וטיפול במקרים של התקף חרדה בשינה

גורמי התקף חרדה בלילה בשינה בכלל ולהתקפים ליליים בפרט מורכבים מנטיות גנטיות, בעיות פסיכולוגיות, ואירועי דחק או טראומה. הלילה, כנראה גם כאשר ישנים, הוא הזמן הפחות "טבעי" לנו, ואנשים רבים מדווחים על פחדים ברמה זו או אחרת ממה שקורה בלילה.

נמצא כי התקף חרדה בלילה בשינה אופיינים לאנשים הנגמלים מטיפולים תרופתיים נוגדי דיכאון (ממשפחת הבנזודיאזפינים), וכן אצל אנשים שצורכים אלכוהול לפני השינה.

הטיפול המומלץ בהתקפי חרדה מורכב מטיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי, בדרך כלל קוגניטיבי-התנהגותי. תרופות הרגעה ואפילו כדורי שינה יכולים להועיל במצב של פגיעה בשינה ובתפקוד בעקבות התקף חרדה בשינה.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו