6% מהאוכלוסייה סובלים מדום נשימה. הבעיה מאופיינת בהפסקות נשימה במהלך השינה עקב חסימת דרכי הנשימה. הפסקות הנשימה הן קצרות אך יכולות להתרחש מספר פעמים בכל לילה.
נמצא כי הסובלים מדום נשימה מעורבים במידה רבה בתאונות דרכים. בעקבות זאת ישנם מצבים בהם רישיון נהיגה של הסובלים מהבעיה נשלל.
מהו דום נשימה?
הפסקת הנשימה נגרמת על ידי צניחה של בסיס הלשון והחיך הרך וחסימת מעבר האוויר מן החוץ פנימה.
התהליך מתרחש שניות ספורות ולרוב אנשים הסובלים מהבעיה כלל אינם חשים בכך. התופעה מלווה לרוב גם בנחירות רמות, ובדרך כלל זו הסיבה שבגללה הסובלים מהבעיה פונים לבדיקה רפואית.
ההשלכות של דום נשימה על החולה
התופעה הבולטת ביותר היא הנחירות הרמות אשר לרוב מפריעות לבני הזוג ולבני המשפחה. בנוסף מתארים החולים יובש בפה, צורך תכוף בהליכה לשירותים בלילה, ובעיקר עייפות כרונית כבדה ומעיקה במהלך היום.
מה הקשר בין בעיה של דום נשימה לבין נהיגה?
אצל הסובלים מדום נשימה איכות השינה ירודה עקב היקיצות הליליות הרבות. בשל כך סובלים רוב החולים מעייפות כרונית בשעות היום.
קביעת החוק לגבי רישיון נהיגה לסובלים מבעיות נשימה
החוק מונה רשימה של בעיות בריאותיות אשר במידה והן מאובחנות יש לדווח עליהן מיד למשרד הרישוי. כל הבעיות הרפואיות ברשימה זו עלולות לפגוע ביכולתו של האדם לנהוג, בשיקול הדעת שלו, בדרישות הפיזיות הנדרשות לנהיגה או בריכוז. דום נשימה היא אחת הבעיות הרפואיות המופיעות ברשימה זו. בהתאם לכך, חובתו של רופא המאבחן אצל חולה שלו בעיה של דום נשימה לדווח על כך למשרד הרישוי.מה קורה לאחר דווח הרופא למשרד הרישוי?
משרד הרישוי מעביר את הדיווח לגוף הנקרא מרב”ד (מכון רפואי לבטיחות בדרכים). שם נערכות לחולה בדיקות רפואיות ונקבעת כשירותו לנהיגה. מעבר לבדיקות הרפואיות נבדקת גם ההיסטוריה של הנהיגה של אותו אדם (האם היה מעורב בתאונות דרכים רבות וכדומה) וכן הטיפול אותו הוא מקבל והאפקטיביות שלו. בסמכות המכון להמליץ האם האדם יכול להמשיך לנהוג או האם יש לשלול את רישיונו מחמת סיכון הציבור. במידה והוועדה קובעת כי האדם אינו יכול לנהוג, לרוב יישלל רישיונו למשך שנה, ובשנה שלאחר מכן ייבדקו שוב מצבו הבריאותי וכשירותו לנהיגה. על החלטות הוועדה ומשרד הרישוי ניתן לערער בפני וועדת ערר. במידה והוועדה דוחה את הערר ניתן לערער בפני בית המשפט.פתרון לבעיית פסילת רשיון נהיגה
נהג שרשיונו נפסל עקב דום נשימה בשינה, חייב להוכיח קודם כל שהוא מטפל בבעיה.
כדי להוכיח כשירות לנהיגה יש לטפל בדום נשימה באחת הדרכים המקובלות: סי פאפ או התקן דנטלי, אך לא די להגיע למעבדת השינה עם התקנים אלה,ולהוכיח שהם פותרים את הבעיה, יש צורך להוכיח התמדה בשימוש בהם לפחות 5 לילות בשבוע לפחות 4.5 שעות בכל לילה.
לראשונה בישראל ניתן להוכיח התמדה בשמוש בהתקן דנטלי עם ההתקנים של “לילה רגוע”.
על ההתקנים הדנטליים של “לילה רגוע” ניתן להרכיב חיישן שבודק שימוש בפועל. חיישן קטן זה מודד כמה זמן ובאיזה שעות היה ההתקן הדנטלי בפה המטופל, וכל הזמן שומר את המידע של החודש האחרון. רופאי השיניים המטפלים יכולים לקרוא את החיישנים בעזרת קורא חיישנים, ולקבל דוח מפורט על השימוש בהתקן בכל רזולוציה נחוצה (לילה בודד, שבוע או חודש)
נהגים שרישיון הנהיגה שלהם נפסל בגלל דום נשימה יכולים כעת להנות מפתרון דנטלי לדום נשימה וגם להוכיח התמדה בשימוש בהתקן.
קהל היעד של ההתקנים הם נהגים רגילים ובמיוחד נהגים מקצועיים, שמתפרנסים מנהיגה.
אחוז ההתמדה בשימוש בהתקן דנטלי גבוה בהרבה מאחוז ההתמדה בשמוש במכשיר הסי פאפ.
פנו אלינו לפרטים נוספים והצילו את רישיון הנהיגה שלכם!