הפרעות שינה ונחירות לאחר לידה

תוכן עניינים

הפרעות שינה ונחירות לאחר לידההפרעות שינה לאחר לידה מתרחשות כשהאם מותשת, וזקוקה נואשות למנוחה, אך אינה יכולה לישון למרות שהתינוק ישן עמוק.

אימהות המתמודדות עם הפרעות שינה לאחר הלידה מדווחות על תחושות מתח גבוה וחוסר יכולת להירגע. הן שוכבות ערות בחרדות ומקשיבות לנשימות התינוק, וחוששות שהשינה תמנע מהן לשמוע את התינוק בוכה. וכשהן נרדמות לבסוף, הן מתעוררות מהצליל הקל ביותר.

התמודדות עם הפרעות שינה לאחר לידה

לא קיים טיפול מהיר להפרעות אלו, אך אם המצב מחמיר, ניתן לנקוט בצעדים על מנת להתגבר על ההפרעות.

הפחתת צריכת הקפאין – מומלץ להגביל משקאות המכילים קפאין לכוס אחת ליום, ולשתות אותה לפני הצהריים. כך ניתן להבטיח שהקפאין יוצא לחלוטין מהמערכת עד שעת השינה.

כיבוי כל המסכים לפחות שעה לפני השינה – כולל המחשב, הטלוויזיה והטלפון. מחקר חדש מצביע על העובדה לפיה שימוש במוצרים אלקטרוניים לפני השינה משבש את השינה. מכשירים אלקטרוניים מעוררים פעילות מוחית המפריעה לשינה, וחוקרים שונים מצאו אף כי תאורה אחורית של מכשירים אלו עשויה להפחית את רמות המלטונין, ההורמון השולט בשינה.

שגרת שינה מרגיעה – מומלץ לשבת באמבטיה חמה, לקרוא ספר, לשתות תה צמחים, ולנקוט בכל פעולה המסייעת "לכבות את המוח" ולהירגע. שגרת שינה רגועה שולחת אות למוח כי השינה מתקרבת, וצעדים אלו יעילים בקידום שנת לילה טובה.

תרגילי נשימה עמוקה ושיטות הרגעת שרירים – נשימה פשוטה, איטית וקצבית מחוללת פלאים ומסייעת לרגיעה ותחושת ישנוניות. ניתן אף לנסות שיטות הרגעת שרירים ממוקדות המסייעות להירגע ולקדם את השינה, כמו גם להרגעת השרירים המפעילים את הנחירות.

סיוע מבן או בת הזוג – בן הזוג יכול להיות "תורן" בלילה, להקשיב לתינוק ולקום אם הוא מתעורר, כך שהאם יכולה לישון ללא הפרעה.

עזרי שינהמסייעים להתגברות על הפרעות שינה ונחירות. הם זמינים ללא מרשם וניתן להשתמש בהם כל עוד יש בהם צורך.

יעוץ רפואימומלץ להתייעץ עם רופא לגבי הפרעות השינה והנחירות לאחר הלידה. אם התסמינים חמורים, הם עלולים להתפתח לדיכאון לאחר לידה. במצב זה יש להתייעץ מיד עם הרופא, שכן הפרעות שינה לאחר הלידה משפיעות באופן שולי על חלק מהנשים, אך עלולות להפוך לבעיה רצינית לאחרות.

פיצוי על החמצת שעות שינה – ניתן לישון מעט יותר בסוף השבוע, אפילו שעתיים או שלו שעות נוספות יכולות להועיל. אך אין להניח לתוספת תנומה קטנה להפוך לבולמוסי שינה. יותר מידי שינה עלולה להתחיל מחזור חדש של הפרעות שינה.

נמנום קל – נשים לאחר לידה אינן צריכות לנסות לתפקד יותר במהלך זמן התנומה של התינוק. שינה קלה של עשרים דקות עד חצי שעה תרענן מבלי לפתח הפרעות שינה ולהוביל לטשטוש. רוב האימהות משיגות תוצאות טובות ממנוחת צהריים קצרה, אך שינה מרובה מדי אחר הצהריים עשויה להפריע לשינה בלילה. אם התינוק אינו ישן בהתאם ללוח זמנים קבוע, מומלץ לנצל את הצעות הסיוע של בני משפחה וחברים, ולנוח מעט במהלך היום.

על הקשר שבין הפרעות שינה לאחר לידה לבין מצבים נפשיים

כפי שהצלחנו להבין ולהסביר בשורות הקודמות – הפרעות שינה מופיעות לעתים קרובות אצל נשים אשר מתמודדות עם הפרעות השינה האלה לאחר שהן חוות לידה. לידה, היא כברת דרך משמעותית, ומעין חוויה מטלטלת מבחינת חייה של האישה. מצד אחד, מדובר על רגע מרגש, חשוב, עליו חלמו נשים רבות במהלך כל חייהן, מנגד, מדובר על חוויה שיוצרת רגשות קשים מאוד להתמודדות אצל נשים רבות שחוות את חווית הלידה. נשים רבות מתארות כי לאחר שהן חוות לידה, הן מתמודדות עם רגשות רבים, זאת כדוגמת הרגשות הבאים – לחץ, חרדה, הרגשה שהן לא אמהות טובות מספיק לילדן, ועוד רגשות רבים שקשה להתמודד איתם.

הפרעות שינה הוכחו כקשורות למצבים נפשיים במאמרים וכתבי עת רבים. מחקרים רבים, הראו כי ישנו קשר ישיר בין רוגע, שלווה, ומוח "נקי" ממחשבות, לבין שינה סדירה ותקינה. מנגד, מחקרים רבים הראו כי התמודדות עם מצבים נפשיים לא פשוטים, עשויים להשפיע על הלך השינה התקינה, ולמעשה – ליצור בסופו של יום הפרעות שינה אצל מי שמתמודד עמן.

כיצד הרפואה המשלימה מציעה דרכי התמודדות עבור נשים שסובלות מהפרעות שינה לאחר לידה?

הרפואה המשלימה, היא דרך רפואית אשר מתייחס בצורה מאוד מיוחד להתמודדות ולטיפול במחלות ובעיות רפואיות. על פי הרפואה המשלימה, כל הופעה של מחלה, בעיה רפואית, תסמונת רפואית, וכיוצא בזאת – קשורה למעשה במצב נפשי כלשהו אשר מוביל וגורם להופעת המחלה הזו. ובהתאם לכך, הרפואה המשלימה מטפלת בתסמינים ובעיות הרפואיות של המטופלים שעוברים טיפולים ברפואה המשלימה. הרפואה המשלימה מתאימה את אופי המחלה, לאופי הטיפול, וכך למעשה, באמצעות טיפולים שעושים עבודה על הנפש – מדיטציה, דיקור סיני, טיפולים הומאופתיים, ועוד נוספים – כך ניתן למעשה לטפל בבעיות שונות, זאת לדוגמת הפרעות שינה לאחר הלידה.
לסיכום, יש המון מה לעשות עבור נשים בהריון, נשים מיניקות ובכלל נשים אחרי לידה כדי לשפר את איכות השינה שלהן. בראש ובראשונה, חשוב לאזן את הגוף מבחינה הורמונלית, שכן השינה ואיכותה מושפעה במידה רבה מתהליכים אלה.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו