מהו דום נשימה מרכזי?

תוכן עניינים

 

דום נשימה מרכזידום נשימה מרכזי בשינה הוא מצב בו פעולת הנשימה מפסיקה בצורה מחזורית באמצע השינה.

זוהי הפרעת נשימה חמורה המופיעה כאשר המוח לא מעביר את האות העצבי לשרירי הנשימה בצורה טובה, ופעולת הנשימה לא מתבצעת כראוי.

מבחינה פתופיזיולוגית, דום נשימה מרכזי שונה לחלוטין מדום נשימה חסימתי, כאשר דום נשימה מרכזי מופיע על רקע בעיה מוחית ואילו דום נשימה חסימתי על רקע בעיה בפתיחת נתיב האוויר.

תסמינים של דום נשימה מרכזי

דום נשימה מרכזי גורם להופעת התסמינים הבאים:

  • אירועי הפסקת נשימה במהלך השינה – הביטוי המרכזי והחשוב ביותר של דום נשימה מרכזי הוא הפסקת נשימה במהלך השינה. אירועי הפסקת הנשימה מופיעים בדרך כלל בצורה מחזורית ויכולים לגרור התעוררות רגעית מהשינה. לרוב, הפסקת הנשימה גורמת לפגיעה קשה באיכות השינה וכתוצאה לעייפות מוגברת במהלך היום.
  • התעוררות משינה על רקע קוצר נשימה – במקרים קשים יותר, הפסקת הנשימה חמורה ועמוקה יותר וגורמת להתעוררות מהשינה בגלל קוצר נשימה. במקרים אלה, החולים צריכים להתעורר על מנת "לקחת אוויר", ומצבם משתפר לאחר מעבר לישיבה. תוך מספר דקות, הנשימה נרגעת ומתאזנת וניתן לרוב לחזור לישון.
  • קשיי שינה והפרעות לתפקוד היום יומי – מכיוון שדום נשימה מרכזי גורם לשינה לא רציפה ולמספר התעוררויות כל לילה, השינה של אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה קשה ביותר, ולא מספקת את תפקידה. במקרים רבים, קשיי השינה מובילים לעייפות קשה במהלך היום, אשר יכולה להתבטא בקשיי ריכוז, ישנוניות במהלך היום והירדמות בלתי נשלטת, שינויים במצבי הרוח וכאבי ראש.
  • נחירות אינן אופייניות – לעומת דום נשימה חסימתי או מחלות אחרות של חסימת נתיב האוויר המתאפיינות בנחירות, דום נשימה מרכזי לא גורם להופעת נחירות. בדום נשימה מרכזי, המרכיב החשוב בהפרעת הנשימה הוא הפרעה מוחית, ולכן אין סיבה שיופיעו נחירות אלא אם מלבד המרכיב המרכזי קיים גם מרכיב חסימתי התורם להתפתחות המחלה.

מה גורם לדום נשימה מרכזי?

מרכז הנשימה נמצא בגזע המוח, והוא אחד האחראים לשליטה על פעולת הנשימה. כאשר מופיעה פגיעה במרכז הנשימה, השליטה על שרירי הנשימה נפגמת ומופיע דום נשימה.

מצב זה יכול להופיע אצל חולי שבץ, חולי אי ספיקת לב, בשהייה בגבהים או לאחר שימוש בתרופות המדכאות את מרכז הנשימה במוח (כמו מורפין).

ברוב המקרים, דום הנשימה בשינה הוא דום נשימה משולב, הכולל מרכיב מרכזי ומרכיב חסימתי אשר משתלבים יחדיו ליצירת הפרעת שינה קשה ביותר.

אבחנה של דום נשימה מרכזי

אנשים הסובלים מדום נשימה מרכזי מגיעים בדרך כלל עם תסמינים אופייניים, אשר על פיהם ממליץ הרופא על המשך בירור ותחילת טיפול במקרה הצורך.

בדרך כלל, הבירור של דום נשימה מרכזי כולל הגעה אל מעבדת שינה ובדיקה במהלך השינה. הבדיקה כוללת חיבור למכשירים שונים כמו אק"ג, EEG, מכשירים לניטור הנשימה ומד לחץ דם אשר בסיומה ניתן לקבוע מהי הסיבה להפרעת השינה, והאם באמת מדובר בדום נשימה מרכזי.

הטיפול בדום נשימה מרכזי

דום נשימה מרכזי הוא הפרעה המשפיעה מאוד על חיי היום יום, ובדרך כלל דורשת טיפול רפואי.

בשלב ראשון, מומלץ לטפל בבעיה הרפואית הבסיסית העלולה לגרום למצב, כמו מחלת הלב או מחלה אחרת בעלת גורם חסימתי. כמו כן, מומלץ להפחית את השימוש בתרופות ממשפחת האופיאטים (מורפין ואחרות) אשר ידועות כגורמות לדיכוי מרכז הנשימה במוח.

מלבד זאת, אנשים הסובלים מדום נשימה מרכזי יכולים להשתמש במכשיר CPAP – מסיכה המולבשת על האף והפה, אשר מזרימה אוויר בלחץ ומאפשרת את תהליך הנשימה.

בדרך זו, ניתן לשמור על דפוס נשימה קבוע ולהתגבר על דום הנשימה המרכזי. במידה והטיפול לא עובד, ניתן להשתמש במכשירים נוספים כמו BPAP, תוספת חמצן ומכשירים אחרים.

מה היא השכיחות של תופעת דום נשימה מרכזי?

דום נשימה מרכזי הוא אחד מהסוגים הפחות נפוצים של הפרעות הנשימה בשינה, אולם, עדיין מדובר על תסמין רפואי נפוץ ושכיח, במיוחד כאשר אנחנו מסתכלים על אוכלוסיות הסיכון השונות, ועל גורמי הסיכון שמגבירים את הסיכון לחלות בתופעה רפואית זו. כשמדברים על דום נשימה, אזי שדום נשימה נפוץ כיום אצל גברים, הרבה יותר משמדובר על תופעה אשר נפוצה אצל נשים. מחקרים סטטיסטיים רבים שהתבצעו בנושא הפרעות הנשימה בשינה, מראים כי בקרב אוכלוסיות רבות, אחוז הגברים שנוטים לחלות מהפרעות נשימה כגון דום נשימה מרכזי, הוא אחוז גבוה יותר, כמעט פי שלושה, מאחוז הנשים שנוטות לחטוף את התסמינים הרפואיים הללו. לא ידועה מה הסיבה שמביאה להופעת דומי הנשימה למיניהם באחוזים גדולים הרבה יותר אצל גברים לעומת נשים.

אילו אוכלוסיות גיל נוטות לסבול מדום נשימה מרכזי באחוזים גבוהים יותר?

בהמשך למחקרים הרבים שבוצעו בנושא הפרעות הנשימה השונות שמתרחשות בזמן השינה, מחקרים אלה מראים כי גם לגיל יש חשיבות גדולה לסיכויים לסבול מהפרעות נשימה שונות בזמן השינה. מחקרים אלה, מראים כי האחוז הגדול ביותר של האנשים שסובלים מדום נשימה למיניהם, הם אנשים שנמצאים בטווח הגילאים של בין 35-60. בנוסף, על גיל 65, הסיכוי לחלות בהפרעות שינה נשימתיות, הוא סיכוי אשר גובר על מחצית. בנוסף, ההערכות הרבות שקיימות הן שישנם מחקרים רבים של דום נשימה בשינה שאינם מאובחנים, ועל כן, המספר בפועל הוא מספר גדול הרבה יותר.

סיכויי ההחלמה מדום נשימה מרכזי

הטיפולים השונים שמתבצעים אצל אנשים שסובלים מדום נשימה בשינה, הם שינויים שמטרתם להקל על הפרעות השינה, ולהקטין את השכיחות של הפרעות השינה הללו. אחת מהדוגמאות לכך, זה שינויים מהותיים באורח החיים שלנו – לרבות ירידה במשקל, וכיוצא בזמן.

לסיכום, תופעת דום נשימה היא תופעה נפוצה מאוד ואף מוכרת, וניתן בהחלט לטפל בה באמצעות שיטות טיפול מגוונות. חשוב שלא להזניח את הבעיה שיכולה להשפיע על איכות השינה, פגיעה באיכות החיים ולהיווצרות של בעיות רפואיות רבות נוספות.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו