הקשר בין נחירות ודום נשימה בשינה ליתר לחץ דם

תוכן עניינים

 

הקשר בין נחירות ודום נשימה בשינה ליתר לחץ דםדום נשימה ונחירות מבטאים מצבים פתולוגיים של מערכת הנשימה, במהלכם מופיעה חסימה או היצרות של דרכי האוויר בזמן השינה. אחד הסיבוכים החשובים של המצבים האלה הוא התפתחות של יתר לחץ דם וסיכון למחלות הקשורות אליו כמו התקף לב, אי ספיקת לב ושבץ מוחי.

המנגנון המוביל להתפתחות דום נשימה חסימתי ונחירות משתנה מאדם לאדם ותלוי בפקטורים רבים, אך מחקרים שונים הראו כי קיים קשר בין הפרעות נשימה בשינה ליתר לחץ דם. זאת אחת הסיבות מדוע חשוב לטפל בנחירות, ובמיוחד במקרים של דום נשימה חסימתי. טיפול נכון לאורך זמן מפחית כמובן את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם ומצבים נלווים, ולכן חיוני באופן מיידי.

איך הפרעות נשימה בשינה גורמות להתפתחות יתר לחץ דם?

הפרעות הנשימה המדוברות, הכוללות בעיקר דום נשימה חסימתי ונחירות מובילות לירידה בריווי החמצן בזמן השינה. מכיוון שמערכת הנשימה לא פועלת בצורה תקינה אצל אנשים הסובלים מהפרעות נשימה בשינה, מופיעים אירועים רבים של היפוקסיה (ירידה ברמת החמצן בדם) המשרים סטרס רב על הגוף.

אירועי ההיפוקסיה והסטרס הנלווה גורמים לעליה בלחץ הדם ולאימוץ המערכת הקרדיווסקולרית, ועם הזמן, כלי הדם נפגעים ולחץ הדם עולה גם במצבי ערות. ולכן, אצל חולים עם הפרעות נשימה בשינה הסיכון לפתח מחלות לב ויתר לחץ דם עולה באופן משמעותי. מחקרים שונים הראו שככל שאירועי דום הנשימה בשינה חמורים יותר, כך גם הסיכון ליתר לחץ דם עולה.

מצב חמור יותר אצל חולי לב

במקרים שהחולים הסובלים מהפרעה נשימתית בשינה סובלים כבר מראש ממחלת רקע לבבית, הסיכון לפתח סיבוכים חמור עוד יותר. במקרים אלו, הסיבוך העיקרי המופיע הוא שבץ, אך יכולים להופיע סיבוכים נוספים כמו פרפור פרוזדורים, החמרת אי ספיקת לב ומחלות כלי דם נוספות.

סיבוכי יתר לחץ דם וחשיבות הטיפול

לחץ דם הוא אחד הגורמים החשובים לחולי ותמותה במבוגרים. הוא מכונה "הרוצח השקט" מכיוון שיכול לגרום להופעת מחלות קטלניות המובילות למוות, ולכן קיימת חשיבות עליונה לטפל ביתר לחץ דם בשלב מוקדם. הסיבוכים העיקריים של יתר לחץ דם הם:

  • התפתחות טרשת עורקים – מצב בו מתפתחת שכבה טרשתית על דופן כלי הדם, אשר גורמת להיצרות כלי הדם וחסימת זרימת הדם. מדובר במצב הראשוני הגורם לסיבוכים רבים בהמשך, הנובעים מהפגיעה הקשה בכלי הדם.
  • התקף לב ושבץ – אופייניים מאוד לחולים עם הפרעות נשימה בשינה, מופיעים לאחר שפלאק טרשתי המצפה את דופן כלי הדם נקרע וגורם להתפתחות קריש דם החוסם עורק חשוב.
  • אי ספיקת לב – מצב בו משאבת הלב לא מזרימה את הדם בצורה טובה, המתפתח על רקע סיבות רבות כמו מחלת לב איסכמית ויתר לחץ דם.
  • היצרות של עורק הכליה – מצב נפוץ הגורם בעצמו לעלייה נוספת של לחץ ודורש טיפול מתאים.

ניתן לראות שיתר לחץ דם גורם לסיבוכים בריאותיים רבים, ובמידה והוא מופיע בנוכחות גורמי סיכון נוספים כמו עישון, חוסר שינה, סכרת או מחלות רקע אחרות, הוא מחמיר את הסיכון להתפתחות מחלות קטלניות.

הטיפול ביתר לחץ דם על רקע הפרעות השינה

הטיפול ביתר לחץ דם אצל חולים הסובלים מנחירות ודום נשימה חסימתי כולל:

  • שינוי אורח חיים – בשלב ראשון חשוב לטפל בהשמנה (הגורמת גם כן לנחירות והפרעות בשינה) ולהתחיל לבצע פעילות גופנית.
  • טיפול בנחירות ובדום הנשימה – קיימים סוגי טיפול רבים כאשר הטיפול היעיל ביותר הוא מכשיר CPAP. הפחתת אירועי הפסקות הנשימה תפחית את לחץ הדם.
  • טיפול תרופתי ליתר לחץ דם – כולל תרופות כמו חסמי ACE וחסמי beta.

ראו גם:

הקשר בין נחירות ודום נשימה לדיכאון

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו