נחירות כתוצאה מעישון

תוכן עניינים

נחירות כתוצאה מעישוןעישון הוא הרגל מזיק ביותר, וגורם לבעיות רבת בטווח הקצר והארוך. בטווח הקצר, העישון גורם לריח רע, הפרעות נשימה, ירידה בכושר הגופני, רגישות יתר לזיהומים במערכת הנשימה והופעת כתמים וקמטים.

בטווח הארוך, העישון גורם לבעיות נשימה קשות, הגורמות לירידה בנפח הנשימה האפקטיבי ומתבטאות בעיקר במחלות כמו אמפיזמה וסרטן הריאה.

מלבד הבעיות הידועות, עישון גם מגביר את הסיכון לנחירות, ומחקרים שונים שבוצעו לאחרונה בנושא הוכיחו שמעשנים סובלים יותר מנחירות פי 2.3 מאנשים שאינם מעשנים.

איך עישון גורם לנחירות?

עישון הוא הרגל לא בריא, והוא גורם להופעת נחירות במספר מנגנונים. יש לציין שהנושא נמצא בזמן האחרון במחקר, וככל הנראה מדובר בפגיעה מולטיפקטוריאלית שגורמת להופעת הנחירות. נחירות כתוצאה מעישון יכול להוביל להפרעות שינה וקשיים אחרים.

המנגנונים השונים הגורמים להופעת הנחירות במעשנים:

  • היצרות דרכי האוויר – החלקיקים הנשאפים במהלך העישון גורמים להופעת תהליך דלקתי בדרכי האוויר העליונות והתחתונות. העשן הנכנס אל דרכי האוויר העליונות גורם לפגיעה קשה בריסים ולהתנפחות המוקוזה של הגרון, הסינוסים והאף. התהליך הדלקתי שנוצר אמנם לא מפריע כל כך לתפקוד היום יומי, אך במהלך הלילה גורם להיצרות נתיב האוויר ולהופעת נחירות. נתיב האוויר שמופרע והופך לצר יותר מפריע למעבר האוויר, והמגע איתו גורם להופעת הנחירות.
  • ירידה בנפח הריאה האפקטיבי – שנים רבות של עישון גורמות לפגיעה בתפקוד הריאתי ולנפח האוויר האפקטיבי בריאה. אי לכך, המעשנים נדרשים להתאמץ יותר בזמן הנשימה, מאמץ שיכול להביא להתפתחות נחירות.
  • הגברת הגודש בגרון – עישון גורם להופעת גודש בגרון, הגורם להיצרות נתיב האוויר ולהופעת נחירות.
  • תסמיני גמילה זמניים – טענה נוספת גורסת כי ייתכן ובמהלך הלילה המעשנים מפתחים תסמיני גמילה מניקוטין המתבטאים בהפרעות בשינה ובחסימת נתיב האוויר. כלומר, במהלך הלילה, כאשר לא מעשנים רמת הניקוטין בגוף יורדת ממה שהגוף רגיל, וכתגובה מתפתח תהליך פתולוגי של היצרות דרכי האוויר והפרעות בנשימה.

הפגיעה בשינה גורמת לפגיעה קשה בתפקוד היום יומי

נחירות מבטאות הפרעה בכניסת האוויר בזמן השינה, המצביעה על כך שתהליך הנשימה אינו תקין. נחירות כתוצאה מעישון תוביל לנשימה לא תקינה בזמן השינה ותפגע מאוד באיכות השינה, ואצל אנשים אלו השינה כבר לא מספקת ולא מחזירה לגופם את האנרגיה שאבדה במהלך היום.

בטווח הארוך, הפרעות השינה האלה גורמות לעייפות כרונית, ירידה בתפקוד במקום העבודה וביחסים עם המשפחה והחברים. אי לכך, חשוב מאוד לטפל בהפרעת השינה ולאפשר לגוף לנוח כהלכה.

הפסקת עישון תוביל לשיפור מיידי

הפסקת עישון תוביל לשיפור מהיר מאוד, ותוך מספר שבועות תשתפר השינה באופן משמעותי והנחירות עשויות להיפסק. רוב הפגיעות שגורם העישון המובילות להופעת נחירות הן פגיעות הפיכות, ותוך זמן קצר דרכי הנשימה העליונות ישתקמו, נתיב האוויר יחזור לעצמו והנחירות ייפסקו.

קיימות מספר דרכים להפסקת עישון, אך חשוב לזכור שקשה מאוד לעשות זאת באופן עצמאי וחשוב לנסות להיגמל על ידי תוכנית גמילה מסודרת. הגמילה צריכה להיעשות בהדרגה על מנת להימנע ככל שניתן מתסמיני גמילה, ורצוי להשתמש בתחליפי ניקוטין ובתרופות להקלה על תהליך הגמילה. תחליפי הניקוטין הפופולאריים ביותר הן מדבקות ומסטיקים, ובמקביל רצוי להשתמש בתרופות כמו זייבן וצ'אנטיקס.

חשוב לציין שמלבד השיפור באיכות השינה, הפסקת העישון מובילה גם לשיפור בתפקוד במהלך היום ובהורדת סיכון למחלות לב וריאה עתידיות. אנשים שמפסיקים לעשן מצליחים לישון יותר טוב, ולכן קמים מלאי אנרגיה ומתפקדים היטב במהלך היום. כמו כן, הפסקת העישון מפחיתה את הסיכון למחלות שונות ובמיוחד למחלות לב, ותוך 2-3 שנים הסיכון להופעת מחלת לב יורד באופן משמעותי והופך לדומה כמו אצל לא מעשנים.

הפסקת עישון תגרור שינויים חיוביים נוספים בחיים שלכם

עד כה, במאמר האחרון עסקנו בקשר שבין עישון קבוע לבין הפרעות שינה, היווצרות נחירות, שינה לא רציפה, וכיוצא בזאת. לעישון יש באמת השפעה כבירה ורצינית על האופי שבו אנחנו ישנים – הם השפעות חמורות על הגרון, מערכת הנשימה שלנו, והתלות הפיזית שנוצרת לניקוטין – מעשנים רבים חווים ומעידים על כך כי ההתמכרות שלהם לעישון לא עוזבת אותם ולא לרגע, אלא מלווה אותם עד לשעות הקטנות ביותר של הלילה.
אולם, הפסקה או הפחתה של עישון אומנם תסייע לכם לשפר את הרגלי ואופי השינה שלכם, אך בנוסף לכך, אנו ממליצים בחום להוסיף למשוואה הזו מספר שינויים נוספים – שינויים אשר מצד אחד אמורים גם כן לסייע לכם עם הפרעות השינה והנחירות, ומצד שני, שינויים אלה הם בריאים ועשויים לסייע לכם במגוון רחב של אלמנטים בחיים שלכם. להלן מספר טיפים לשיפור איכות השינה ואיכות החיים באופן כללי –

  • פעילות גופנית – מרב המעשנים חווים את השלכות העישון גם מבחינת פעילות גופנית. הפעילות הגופנית הופכת להיות קשה יותר, ולמעשה, מרב המעשנים הקבועים מתמודדים עם קשיי נשימה שמשפיעים מאוד בעת ביצוע פעילות גופנית. הפסקת העישון מהווה צוהר חד פעמי לחזרה לפעילות גופנית – פעילות גופנית זו, לא רק תסייע לכם מבחינה בריאותית. על פי מחקרים רבים, ביצוע של פעילות גופנית סדירה לאורך השבוע, תורמת רבות עבור אלה שמתמודדים עם הפרעות שינה כאלה ואחרות.
  • מחזורי שינה קבועים – אחד הטיפים הנוספים שעושים לסייע לכם רבות בשיפור איכות השינה שלכם בחיים. אחת הבעיות שהוכחו לא פעם ולא פעמיים כקריטיות עבור אנשים שסובלים מהפרעות שינה היא העובדה שהם לא הולכים לישון בשעות ובסדר יום קבוע. נסו לישון בשעה קבועה, ולקום בשעה ככל הניתן, וראו כיצד מחזורי השינה הקבועים עשויים לסייע לכם רבות בחזרה לשינה תקינה.
  • נסו להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין לפני השינה וגם נסו להימנע מעישון לפני השינה, במידה ועדיין לא הפסקתם לעשן.
  • אם אתם קמים באמצע הלילה, נסו שלא לבדוק את השעון ופשוט להיכנס שוב לשינה רציפה.
יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו