מעבדת שינה כללית

תוכן עניינים

 

מעבדת שינה מכביהשינה חשובה מאוד והכרחית לחיינו הבריאים. במהלך השינה כל המערכות הגופניות נחות וצוברות כוחות מחודשים, כך שאנו מסוגלים לתפקד ביעילות רבה במהלך היום. השינה מארגנת ומגבשת את מערכת הזיכרון שלנו באמצעות חלימת חלומות.

הגוף שלנו זקוק לחומרים שונים אשר מופרשים בעיקר בשעות השינה בלילה (הורמון גדילה- מופרש מבלוטת יותרת המוח ואחראי על ויסות ייצור החלבונים בגוף ועל המרצת הצמיחה של עצמות בקרב ילדים, סטרואיד טבעי ועוד).

אדם בוגר זקוק לשבע וחצי שעות שינה בממוצע ועיקרן בלילה, תינוקות רכים זקוקים ליותר שעות שינה והן נפרסות על פני כל שעות היממה לסירוגין, והקשישים נוטים לחזור לדפוסי פריסת שעות השינה על פני כל שעות היממה.

שינה היא צורך פיזיולוגי בסיסי של האדם והיא חשובה מאוד לצורך קיומו ותפקודו התקין. אדם שלא ישן מספיק שעות סובל מעייפות תמידית, מירידה בזיכרון, מירידה בריכוז, מחוסר סבלנות וממצבי רוח משתנים. חסך מצטבר בשעות שינה מכביד מאוד על הגוף ועל הנפש ומזיק למערכת החיסון בגוף.

הפרעות שינה

  • הפרעות נלוות לשינה- פעולות אוטומטיות אשר מתרחשות בזמן השינה כגון חריקת שיניים, הליכת לילה, זעקות ועוד בשעת שינה עמוקה. האדם אינו מודע לקיומן ואינו מתעורר מהן. הפרעות שינה אלו שכיחות בעיקר בשנות הילדות וחולפות עם השנים.
  • נדודי שינה- אנשים ששוכבים לישון כאשר הם ערניים למדיי מתקשים בהירדמות או שרצף השינה שלהם נפגע. יש לכך סיבות שונות כאשר הנפוצה היא עוררות נפשית בעקבות מחשבות טורדניות, חרדות או התרגשות יתר.
  • דום נשימה בשינה-  הנשימה נפסקת לגמרי או באופן חלקי במהלך השינה, המוח מתעורר ומסדיר אותה מחדש. פעמים רבות קורה שרמת ריווי החמצן בדם יורדת. הפרעה זו גורמת לעייפות רבה במהלך היום, להירדמות כאשר הגוף במצב פאסיבי, לתסמיני דיכאון, ליתר לחץ דם, לאירועים מוחיים ולמחלות לב.

אודות מעבדת השינה

מבוטחי כללית אשר חושדים כי ישנה אצלם הפרעת שינה מכל סוג שהוא, צריכים לפנות לרופא משפחה ולקבל ממנו הפניה אל מעבדת שינה כללית. כיום כבר אין צורך בהפניה מיוחדת מרופא אף אוזן גרון או מנוירולוג. רופא המשפחה ממלא יחד עם המטופל שאלון בנושא שינה על מנת לגלות סימפטומים שקשורים לבעיות השינה.

במסגרת מעבדת שינה כללית עובדים רופאים ממגוון תחומים שהתמחו גם בבעיות שינה- נוירולוגים, רופאי ילדים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, רופאי שיניים (חריקות שיניים בגלל מבנה לסת מסוים גורמות להפרעות שינה), כירורגים ורופאי ריאות ודרכי נשימה. מעבדת שינה כללית מצוידת במכשירי אבחון וטיפול המתאימים לסוגי הפרעות השינה השונים.

במה מטפלת המעבדה?

מעבדת שינה כללית מטפלת בסוגים שונים של בעיות שינה ובכל טווח הגילאים- מהינקות עד הזקנה. הורים לילדים בעלי הפרעות שינה מקבלים ייעוץ והכוונה לגבי אופני הטיפול ודרכי ההתמודדות עם המצב. בעיות השינה כוללות הפרעות נשימה בשינה, תופעת ישנוניות ועייפות יתר יומית, תופעה של נדודי שינה, נחירות, קשיי הירדמות, תנועתיות יתר בעת שינה, שינה שטחית ולא עמוקה, תנועות רגליים מחזוריות בשינה, הפרעות בתזמון שינה ובעיות בשעון הביולוגי שלא תואם את סדר היממה.

מעבדת שינה כללית מטפלת גם בהפרעות שינה שמתרחשות תוך כדי השינה. הפרעות אלה נקראת בשם הפרעות פאראסומניות ובמסגרתן נכללות תופעות של דיבור בזמן שינה, הליכה מתוך שינה, השתנה בשינה (הכוונה היא לילדים מעל גיל 5), והפרעות בזמן שנת החלום שבאות לידי ביטוי בתנועות גוף רבות שלעתים הן אלימות ממש. כל ההפרעות הללו נעשות שלא במודע והן לא מהוות כל הפרעה למשך השינה.

בנוסף למעבדת השינה של כללית פועלותל בארץ מספר מעבדות שינה נוספות, כאשר העיקריות בהן הן מעבדות השינה של הטכניון, מעבדת השינה של אסותא, מעבדת השינה בתל השומר ומעבדת השינה "מילניום" בבאר שבע.

הצצה פנימה – כך בדיקת השינה במכון השינה של כללית עשויה להראות

מרב האנשים בעולם ובמדינת ישראל לא פונים לטיפול במעבדת השינה בכל יום. לרוב, לא נגיע למעבדת השינה, ואחוז האנשים שעתידים להגיע למעבדת השינה או לטיפול אצל רופא השינה הוא נמוך ביחס לאוכלוסייה. בדיוק בשל העובדה הזאת, אנשים שצריכים לפנות לטיפול של רופא שינה במכון שינה כללית, נתקלים במקרים רבים בלחץ רב שנוצר כתוצאה מהבדיקה שהם צריכים לבצע. בדיוק בשביל זה, בשורות הבאות נספק לכם הצצה בלעדית לשלבים השונים של הבדיקה הרפואית שתעברו במכון השינה – זאת על מנת להסיר דאגה מליבכם! בדיקת שינה טיפוסית עשויה להתחלק לשלושה שלבים ולהראות כך –

שלב ראשון – ראיון אישי והכרת המטופל
השלב הראשון הוא שלב פשוט משחשבתם, ולרוב, הוא יכלול בסך הכל הכרה אישית שלכם אל מול רופא השינה במכון שינה כללית, ומול הצוות הרפואי שעתיד ללוות את הרופא ואתכם בסדרת הטיפולים הזו. שלב זה יכלול הכרה אישית שלכם, של הרגלי השינה שלכם, הרגלים כלליים בהם אתם מחזיקים, ומה הן בעיות השינה השונות איתן אתם מתמודדים. בשלב זה, ייתכן כי תתבקשו לבצע מספר בדיקות שגרתיות לצורך העמקת ההכרה האישית והתאמת הטיפול הטובים ביותר.

שלב שני – ביצוע הבדיקה בהתאם להכרה האישית
בשלב זה, הרופא כבר יודע איזה בדיקה כדאי להתאים לכל מטופל. בדרך כלל, האופציות הן כדלקמן – ביצוע בדיקה ביתית, או ביצוע הבדיקה לאורך הלילה במעבדת השינה עצמה. בנוסף, רופא השינה יחליט על אופי הטיפול, מספר הטיפולים הנדרשים, ועוד.

שלב שלישי – ניתוח ממצאי הבדיקה
לאחר קבלת הממצאים והנתונים מבדיקת השינה שביצעתם, רופא השינה יוכל להבין יותר טוב את שורש הבעיה, וכיצד יש לטפל בבעיה זו. בהתאם לכך, רופא השינה במעבדה יוכל להתאים עבורכם את המשך הטיפול.

לסיכום, אם אתם חברי קופת החולים של כללית ואתם סובלים מבעיות שינה כאלה ואחרות, הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות עבור עצמכם ועבור הבריאות הפיזית והנפשית שלכם זה לגשת למעבדת השינה של כללית שם יוכלו לאתר את הבעיה ולמצוא את הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו