מכשיר למניעת נחירות

תוכן עניינים

 

מכשיר למניעת נחירותאחד מסוגי הטיפולים בנחירות כולל שימוש במכשירים כגון מכשיר למניעת נחירות , אשר תפקידם הוא לשמור על נתיב האוויר פתוח ולמנוע את התפתחות הנחירות.

קיימים סוגים שונים של מכשירים כאשר בכולם הבסיס לתפקוד המכשיר הוא פתיחת נתיב האוויר והתגברות על האנטומיה הלקויה.

המכשירים נגד הנחירות נקראים גם התקנים דנטליים, אשר בדרך כלל מותאמים וממוקמים על ידי רופאי שיניים.

מתי משתמשים בהתקנים דנטליים או מכשיר למניעת נחירות?

שימוש בהתקנים דנטליים מתבצע לאחר שהמטופלים לא מצליחים להשתמש בצורה טובה במכשיר ה-CPAP. הטיפול הראשון המוענק לסובלים מדום נשימה חסימתי או מנחירות קשות הוא CPAP, אך מכיוון שמדובר במכשיר מסורבל ביותר אשר אינו נוח לשימוש מטופלים רבים לא מסתדרים איתו.

במקרים אלו, פונים לשימוש במכשירים אחרים כמו התקנים דנטליים, המיועדים לאנשים הסובלים מדום נשימה חסימתי בדרגות בינונית-גבוהה.

סוגי המכשירים נגד הנחירות

קיימים מספר סוגים של מכשירים למניעת נחירות, המותאמים על פי מבנה הלסת וחלל הפה:

  • MAD – Mandibular advancement device – המכשיר הנפוץ ביותר, אשר מוריד את הלסת התחתונה למטה ובכך שומר על נתיב האוויר פתוח. הורדת הלסת באמצעות המכשיר שומרת על כניסת אוויר תקינה ועוזרת מאוד להתגברות על הנחירות. מכשיר למניעת נחירות מסוג זה פופולרי מאד.
  • TRD – Tongue retraining device – מכשיר המחזיק את הלשון בצורה שמאפשרת את כניסת האוויר. מכשיר זה מתאים בעיקר לאנשים אצלם הלשון מפריעה לכניסת האוויר, והוא תורם רבות למניעת נחירות. מכשיר למניעת נחירות המחזיק את הלשון נחשב לאמיון במיוחד.

היתרונות שבשימוש במכשיר למניעת נחירות

במידה והמכשירים פועלים בצורה טובה, הם תורמים למספר יתרונות המקלים בצורה מרשימה על הנחירות. על מנת שהמכשירים ישפיעו, יש להיות במעקב קבוע אצל רופא שיניים.

ברוב המקרים, לאחר שהמכשיר מותאם ורואים שהוא עובד, ניתן להמשיך להשתמש בו תקופה ארוכה ויעילותו נשמרת. היתרונות שבשימוש במכשירים ובהתקנים הדנטליים הם:

  • ירידה משמעותית באירועי דום נשימה בשינה ובהיארעות הנחירות. חשוב לזכור שהמכשירים יעילים ביותר כאשר המטופלים ישנים על הבטן או הגב, ופחות משמעותיים כאשר ישנים על הצד.
  • שיפור איכות השינה – אחת הבעיות אצל אנשים הסובלים מנחירות היא פגיעה קשה באיכות השינה ועייפות במהלך היום. שימוש בהתקנים יכול לשפר את השינה ולהפחית את העייפות במהלך היום יום.
  • הפחתת עוצמת הנחירות – גם במידה והמכשיר לא מונע את הנחירות לגמרי, הוא מפחית את עוצמתם מכיוון שהוא עוזר מאוד לכניסת האוויר בזמן השינה.
  • מכשירים פשוטים יותר מאשר CPAP – למרות שמכשיר ה-CPAP יעיל ביותר, ההתקנים הדנטליים פשוטים יותר, ולכן ההיענות לשימוש בהם גבוהה יותר. מלבד תופעות לוואי קלות יחסית, המכשירים נוחים מאוד לשימוש ורוב המטופלים מתמידים בשימוש בהם.

תופעות לוואי וחסרונות של מכשיר למניעת נחירות

למרות הנוחות שבשימוש והפופולאריות הגבוהה שלהם, קיימים מספר תופעות לוואי וחסרונות לשימוש במכשירים להקלה על נחירות:

  • פחות יעילים מ-CPAP – המכשירים נגד הנחירות פחות יעילים ממכשיר ה-CPAP שנחשב לטוב ביותר לסובלים מנחירות. ולכן, במקרים קשים מאוד הם לא מספיקים לטיפול.
  • תופעות לוואי – השימוש במכשירים אינו נטול תופעות לוואי הכוללות כאבים, יובש בשפתיים ועודף רוק בחלל הפה. יש לציין שמדובר בתופעות לוואי קלות ביותר שחולפות לאחר שמתרגלים למכשיר ובדרך כלל לא גורמות להפסקת השימוש בו.
  • שינויים קבועים לשיניים והלסת – שימוש ארוך טווח במכשיר גורם להתפתחות שינויים קבועים במיקום השיניים ובצמיחת הלסת. מסיבה זו, המטופלים חייבים לבקר באופן קבוע אצל רופא השיניים על מנת לבחון את השינויים בפה ולשנות את הטיפול במידת הצורך.
  • בחלק מהמקרים החמרת המצב – במקרים בהם המכשיר לא מתואם בצורה נכונה או שהשימוש בו נעשה בצורה שגויה עלולה להופיע דווקא החמרה של מצב הנחירות. ולכן, חשוב מאוד להגיע לביקורת אצל רופא שיניים ואצל מומחים לרפואת שינה על מנת לבדוק שהמכשיר פועל בצורה טובה.

מכשיר נגד נחירות – איך זה בעצם מונע את הופעת הנחירות?

לאחר שקראתם את השורות האחרונות, הבנתם פחות או יותר מה זה מכשיר נגד נחירות, מה הן היתרונות השונים שבשימוש במכשיר זה, ועוד. כעת, נותר להבין – איך השימוש במכשיר נגד נחירות מונע למעשה את הופעתן של הנחירות בלילה? מכשיר השינה שתרכשו נגד נחירות בעצם יעבור ככה – המכשיר עצמו, אשר מונח בסופו של דבר על אזור הלסת והשפתיים שלנו, מצליח למעשה לשנות לגמרי את מאזן המיקום והפרופורציות של חלל הפה שלנו כולו – הלסת התחתונה מתקדמת במעט, והלשון שלנו נמשכת קדימה לגמרי. השינוי הקטן הזה במיקומים של האיברים השונים בחלל הפה שלנו, הוא זה שגורם לכך שהאוויר מצליח לעבור במהלך השינה בצורה תקינה וטובה יותר בחלל הפה שלנו – דבר, שבסופו של יום מונע את הנחירות, ומקטין אותן בצורה חד משמעית. יש להדגיש, כי אין צורך להרכיב את מכשיר השינה שלא בזמן השינה, שכן, מדובר על מכשיר בעל יעילות רק בזמן השינה, ולא בזמנים אחרים במהלך היום.

עבור מי מכשיר כנגד נחירות עשוי להתאים?

כשיר נגד נחירות, הוא מכשיר יעיל ונחוץ עבור כל בן אדם שנמצא מעל גיל 18 (הוראות היצרן) וסובל מנחירות שמשפיעות לו על השינה התקינה, וגם מאנשים שסובלים מדום נשימה בזמן השינה. אבל, קיימים מספר תנאים לשימוש במכשיר נגד נחירות – קודם כל, האדם שעושה בה שימוש חייב להיות אדם בעל מערכת שיניים תקינה, כלומר, לפחות 10 שיניים תקינה ומתפקדות בכל לסת. תנאי נוסף לשימוש במכשיר השינה כנגד נחירות, הוא קבלת מרשם רפואי מרופא השינה. בשביל זה, עליכם לקבוע תור קרוב לרופא השיניים שלכם, על מנת שישלול בעיות כלשהן שיכולות להופיע בעת השימוש במכשיר כנגד נחירות.

חשוב להבין כי אצל חלק מהאנשים המכשיר באמת עוזר ומשפר בצורה ניכרת את איכות השינה ואף מונע את הנחירות, אבל ואז אבל חשוב, לא אצל כולם. לכן, אם יש לכם את המכשיר כבר תקופה אבל אין הקלה משמעותית, שווה לשקול פתרונות אחרים.

ראו גם:
מייצב לשון נגד נחירות – AVEO TSD

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו