הפרעות שינה בגלל זיקפה

תוכן עניינים

 

הפרעות זיקפה להפרעות נשימה בשינההפרעות נשימה בשינה המתבטאות בנחירות, דום נשימה חסימתי ועייפות במהלך היום הן בעלות ביטויים רבים. אחד הביטויים המשמעותיים של הפרעות נשימה בשינה הוא הפרעה בזיקפה ובתפקוד המיני.

מחקר שבוצע על ידי המרכז הרפואי רבין ובשיתוף עם המכון לרפואת שינה בטכניון הוכיח את הטענה שקיים קשר בין דום נשימה חסימתי להפרעות בתפקוד המיני.

המחקר כלל 209 גברים עם הפרעות בשינה אשר מילאו שאלונים בהם ענו על שאלות לגבי איכות השינה ואיכות התפקוד המיני.

ממצאי המחקר הראו קשר בין דום נשימה חסימתי להפרעות בזיקפה, כאשר ככל שהפרעות השינה היו חמורות יותר כך גם הפגיעה בתפקוד המיני היתה קשה יותר.

מדוע הפרעות בשינה גורמות לפגיעה בתפקוד המיני?

הפרעות שינה בגלל זיקפה – למרות ההוכחות המחקריות, לא ידוע עדיין מהי הסיבה המדוייקת המובילה להפרעות בזקפה אצל אנשים הסובלים מדום נשימה חסימתי. לטענת החוקרים, קיימים מספר גורמים שיכולים להוביל לקשר בין הפרעות בשינה להפרעות בתפקוד המיני:

  • פגיעה בכלי דם קטנים – אחד הסיבוכים של דום נשימה חסימתי ונחירות הוא עליה בלחץ הדם המובילים לפגיעה בכלי דם קטנים. אחד הביטויים העיקריים של פגיעה בכלי דם קטנים הוא הפרעה בתפקוד המיני, כפי שקורה אצל חולי טרשת העורקים וסכרת רבים. כלי הדם הקטנים אחראים להזין את מערכת המין בדם החיוני להתפתחות הזקפה, והפגיעה בכלי הדם הקטנים מפריעה מאוד לתפקוד המיני. כמו כן, העליה בלחץ הדם הנגרמת כתוצאה מהפרעות השינה מאיצה גם את התפתחות טרשת העורקים, המגבירה את הפגיעה בכלי הדם ומחמירה את הקושי בתפקוד המיני.
  • הפרשה מופחתת של טסטוסטרון – אחת הבעיות המוכחות אצל אנשים הסובלים מהפרעות בשינה היא הפרשה מופחתת של הורמונים ובמיוחד של טסטוסטרון. הורמון המין הגברי הוא בעל תפקיד מרכזי בתפקוד המיני ובהתפתחות הזקפה, ולכן הפרשה מועטת שלו גורמת להפרעות זקפה קשות.
  • עייפות קשה – אחד הביטויים העיקריים של הפרעות שינה ובמיוחד של דום נשימה חסימתי הוא עייפות קשה ביותר במהלך היום. אנשים רבים הסובלים מדום נשימה חסימתי מוצאים את עצמם נרדמים בסיטואציות שונות, ומתקשים מאוד לתפקד ולהתרכז באופן תקין. בין היתר, אחת הפגיעות העיקריות הנגרמות כתוצאה מהעייפות היא ירידה בחשק המיני הגורמת כמובן להפרעות זקפה קשות.

ההמלצות לטיפול הפרעות שינה בגלל זיקפה

הפרעות שינה בגלל זיקפה היא בעיה הגורמת לפגיעה קשה באיכות החיים ומפריעה מאוד לאנשים רבים. כאשר ההפרעה בתפקוד המיני מלווה להפרעות שינה קשות, איכות החיים והתפקוד היום יומי נפגעים בצורה חמורה ביותר, ועל כן חשוב מאוד לטפל בשתי הבעיות:

  • יש לפנות לאורולוג – על מנת לשלול פגיעה אורגנית באיבר המין הגורמת להפרעה בזקפה.
  • יש לפנות למרפאת שינה – שם יבדקו אתכם, יגיעו לאבחנה לגבי הפרעת השינה וימליצו על טיפול. בארץ פועלות מספר מעבדות שינה וביניהן מעבדת השינה בתל השומר, מעבדת השינה "מילניום" בבאר שבע ומעבדות נוספות.

יש לציין שפעמים רבות טיפול בהפרעות שינה בגלל זיקפה יכול להביא לשיפור גם בתחום התפקוד המיני, ולכן רוב הטיפול במקרה זה יתמקד בנחירות ובהפרעות השינה.

שימוש ב-CPAP משפר את התפקוד המיני

מחקר נוסף שנערך על ידי שני המרכזים הראה כי טיפול במכשיר CPAP גרם לשיפור בתפקוד המיני אצל 20% מהחולים הסובלים מדום נשימה חסימתי.

מכשיר CPAP הוא אחד המכשירים היעילים לטיפול בדום נשימה חסימתי, הגורם להזרמת אוויר בלחץ ובכך שומר על קנה הנשימה פתוח ומונע את הפסקות הנשימה בזמן השינה. על פי תוצאות המחקר, טיפול באמצעות המכשיר עזר לשיפור התפקוד המיני ושיפר את איכות הזקפה. השיפור הושג ללא התערבות אחרת, ורק על ידי הטיפול בבעית השינה.

מחקר זה מוכיח את הקשר בין הפרעות שינה לירידה בתפקוד המיני ומראה את חשיבות הטיפול בהפרעת השינה.

 

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו