אבחון וטיפול בנחירות על ידי רופא אף אוזן גרון

תוכן עניינים

 

אבחון וטיפול בנחירות על ידי רופא אף אוזן גרוןנחירות בשעת שינה זו תופעה ידועה ושכיחה. התופעה מציקה בדרך כלל לאלה שישנים לצד הנוחר ולאו דווקא לנוחר עצמו. במקרה של נחירות חזקות, טורדניות המופיעות באופן קבוע בזמן השינה, חשוב לאבחן את הסיבה לנחירות. בכל מקרה ניתן לטפל בנחירות ולהפחית את עוצמתן. האבחון של הגורמים לנחירות נעשה על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה.

מהן בעצם הנחירות?

הנחירות הינן רעש הנגרם על ידי הפרעה כל שהיא (היצרות או חסימה) בדרכי הנשימה בזמן השינה. ישנן דרגות עוצמה שונות לנחירות, החל מנחירה קלה וכמעט בלתי מורגשת וכלה בנחירות חזקות מאד אשר מקשות על מי שישן לצדו של הנוחר. תופעת הנחירות היא תופעה שכיחה ומופיעה אצל כ 50% מהאוכלוסייה. התופעה שכיחה יותר בקרב גברים ופחות בקרב נשים, וכן שכיחה יותר בגילאי 30-50 מאשר בגילאים מוקדמים או מאוחרים יותר.

תופעת הנחירות אינה כרוכה לרוב בסיכון בריאותי למעט מצבים בהם התופעה נובעת מהפסקת נשימה במהלך השינה.

הסיבות לנחירות הן שונות בעיות במבנה הפה והלוע כגון ענבל ארוך, חיך רופף, לשון עבה ועוד, וכן בעיות אחרות כגון: שקדים מוגדלים, חסימה בדרכי הנשימה, או, כאמור, דום נשימה.

מדוע מומלץ לפנות לאבחון בעיית הנחירות אצל רופא אף אוזן גרון?

רק באמצעות רפואת אף אוזן גרון ניתן לאבחן בעיה של גודש אפי או תסמין אלרגני הגורם לנחירות.

ישנן שתי סיבות עיקריות אשר בגינן אנשים פונים לאבחון של בעיית הנחירות. הסיבה הראשונה נובעת בדרך כלל מהקושי שחווים בני הזוג או בני המשפחה של הנוחר, אשר נחירותיו מפריעות את שנתם.

הסיבה השנייה נעוצה בצורך לבדוק את הגורמים לבעיה, לוודא שאין מדובר בבעיה של הפסקת נשימה, ואם אכן מדובר בבעיה זו, לקבל את הטיפול המתאים.

אילו בדיקות נערכות על ידי רופא אף אוזן גרון?

רופא אף אוזן גרון יערוך בדיקה מקיפה של חלל הפה: מבנה הפה, גודל הענבל, גובה החיך, מוצקות החיך, גודל הלשון ומיקומה וכדומה. כמו כן יבדוק הרופא את האף ודרכי הנשימה באמצעות מכשור מיוחד.

הרופא יערוך תשאול מעמיק לחולה באשר לתחושותיו במהלך השינה, לאחר היקיצה, איכות השינה, ושאלות נוספות שעשויות לעזור באבחון.

לעתים יפנה הרופא את המטופל למעבדת שינה לשם בדיקת הגורמים לנחירות ובדיקה האם מדובר בתסמונת הפסקת הנשימה.

מהן דרכי הטיפול בנחירות המוצעות על ידי רופאי אף אוזן וגרון?

דרכי הטיפול הן רבות ומגוונות. במקרים של נחירה קלה אשר אינה נובעת ממקור גופני מסוים, ייתן הרופא למטופל ייעוץ לגבי שינוי אורח החיים ואופן השינה. למשל: שינוי תנוחת השינה, ירידה במשקל, הגבהת הצוואר בשעת השינה על ידי כרית אורטופדית וכדומה.

במקרים של נחירה ברמה חמורה יותר, או במצבים של בעיה בריאותית או בעיה במבנה הגוף אשר גורמות לנחירה ישנן התערבויות רפואיות שונות:

הטיפול הפשוט ביותר הוא רכישת מדבקות מיוחדות בבית מרקחת. המדבקות מודבקות לרוחב האף ואמורות לסייע בפתיחת דרכי הנשימה. בחלק ניכר מהמקרים המדבקות מסייעות בצמצום ומניעה של הנחירות.

מסכת CPAP : במקרים בהם אובחן המטופל כלוקה בתסמונת הפסקת הנשימה יומלץ לו להשתמש במסכה זו. המסכה מזרימה אוויר לדרכי הנשימה דבר הפותח את מעבר האוויר בהן ופותר את הבעיה. לא כולם מצליחים להתרגל למכשיר, ויש כאלה המדווחים כי הוא מפריע להם לישון. חיסרון נוסף של המכשיר הוא העלות הגבוהה בסך של כמה אלפי שקלים.

ניתוח: רק רופא אף אוזן גרון מוסמך להמליץ לחולה על ביצוע ניתוח. בין הניתוחים המבוצעים לפתרון בעיית הנחירות נמצאים ניתוח לכריתת הענבל והשקדים, ניתוח מסוג זה מרחיב את חלל כניסת האוויר ומונע נחירות. החיסרון של הניתוח הוא ההחלמה ממנו אשר כרוכה בכאבים ובאי נעימות. ניתוח נוסף שממליצים לא אחת רופאי אף אוזן גרון לאנשים הנוחרים עקב בעיה במבנה האף הוא ניתוח אף, ניתוח זה נחשב לניתוח קל, ויש בו 90% הצלחה.

רופא אף אוזן גרון הוא הגורם המוסמך לאבחון והמלצה על טיפול בבעיות נחירה.

לא רק פנייה לרופא אף אוזן גרון – אלו הם השינויים באורח החיים שתוכלו לבצע על מנת להקטין את כמות הנחירות ואת העוצמה שלהן

בסופו של דבר, בדומה לטיפול בכל מחלה רפואית אחרת, הפנייה לטיפול רפואי מקצועי היא מומלצת ביותר כאשר מדובר על התמודדות עם נחירות חוזרות ונשנות. עלינו לזכור, כי אומנם נחירות מהוות תופעה נפוצה ושגרתית למדי, אך במקרים רבים נחירות בדרגות ועוצמות כאלה ואחרות עשויות ויכולות להוביל לסיבוכים רפואיים קשים – זאת לדוגמת דום נשימה בשינה, וכדומה. מלבד הפנייה לטיפול רפואי, כיום ישנם מספר שינויים באורח החיים שלנו, שינויים באורח החיים אשר מוכרים בתור שינויים אשר עשויים לשפר ולסייע למצבים של נחירות קיצוניות ומסוכנות. להלן מספר שינויים שכאלה באורח החיים שלנו:

  • הפסקת עישון סיגריות-כולנו יודעים כי עישון פוגע בבריאות הפיזית ומעודד היווצרות של אינספור מחלות, הן בטווח הקצר והן בטווח הרחוק. עישון מעודד קשיים הקשורים למערכת הנשימה ובכך מעודד נחירות.
  • הפחתת צריכת אלכוהול- גם האלכוהול משפיע באופן עקיף על מערכת הנשימה שלנו, פוגע בכבד ואיברים נוספים בגוף.
  • ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע- מומלץ לבצע פעילות גופנית כחלק בלתי נפרד מאורח החיים שלכם ובכך בעצם תוכלו לחזק את הלב, את מערכת הנשימה ולשפר את איכות השינה שלכם.
  • שינה על בסיס קבוע של שעות שינה
  • ירידה במשקל

מעבר לטיפול המסורתי והמוכר אצל רופאי אף אוזן גרון – כך הרפואה המשלימה מציעה דרכי פתרון טבעיים להתמודדות עם בעיות של נחירות

עבור אלו מכם שלא יודעים – הרפואה המשלימה היא רפואה אשר מדברת על כך שישנו קשר ישיר בין המצב הנפשי, והרגשות שאנחנו מתמודדים איתם ביום יום, לבין תסמינים ותופעות רפואיות שאנו חווים. כך למשל, הרפואה המשלימה מייחסת הופעה של מחלות רבות להתמודדות עם דכאון, פרידה, או געגוע למישהו שיצא מחיינו. גם במקרים של נחירות, הרפואה המשלימה מתייחסת לכך שישנו קשר ישיר בין הופעה של נחירות על בסיס יום יומי, לבין התמודדות עם רגשות כמו – חרדה, סטרס, ודכאון. על כן, הרפואה המשלימה מציעה דרכי התמודדות שונים לבעיית הנחירות, זאת לדוגמת – מדיטציה, דיקור סיני, הומאופתיה, ונוספים.

יהושוע קוש
יהושוע קוש

מומחה לטיפולים בנחירות והפרעות שינה שונות. מעל 10 שנות ניסיון עשירים של טיפולים, ניתוחים וליווי מטופלים.
מרכז המידע הגדול והאמין ביותר לטיפול בנחירות והפרעות שינה. כאן תמצאו מגוון רב של מאמרים מקצועיים בנושא אשר יעזרו לכם למצוא פתרון לבעיות אלו

צרו איתנו קשר
מאמרים נוספים
התקשרו עכשיו